• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Mina Gamla klockor samt frågor

Billyman

Breitling
Hejsan Klocksnack! (Hoppas det är rätt underforum)
Har fått ärva lite klockor för ett tag sen och nu kände jag att de gör ju ingen nytta i klocklådan! En vän till mig rekommenderade mig att fråga på klocksnack :)
Då mitt intresse för klockor har ökat med åren så kände jag att det skulle ha varit lite intressant om någon kanske vet något mer om dessa klockor? Hade varit jättekul med lite mer info :)

Merparten av klockorna fungerar men jag har nog tänkt att skicka in armbandsuren på en service så de får sig en genomgång tänkte jag, kanske även fixa ny rem ( redan köpt en till en av Certina klockorna som jag tyckte passade! Hur ofta bör man skicka in ett armbandsur som dessa på en service egentligen?

Min vän sa också att det finns en chans att någon av klockorna kan ha Radium/radon i sig och att jag bör vara varsam, stämmer detta? är det någon av dessa som ni ser på förhand har detta? Hur vet man om de har det? Eller kan man bara veta om man skickar in klockorna på service?
Kollade runt lite på forumet och det verkar ju vara rätt giftigt om klockan skulle vara öppen.

Försökte ta lite bilder men har även skrivit nedan det jag kan se på klockorna.

Klocka 1: Helvetia Automatic Jubile 75
Klocka 2: Kan inte riktigt tyda vad den heter men det står Fond?Acier Inoxydable på baksidan
Klocka 3 Fickur JMA på baksidan? Märkt med en Krona och lite nummer inne i den kanske AC.B00D?
Klocka 4: Candino T Swiss Made T. Denna verkar vara en militärklocka som är numrerad vad jag förstår från andra trådar verkar det finnas 2000 endast?
Klocka 5: Certina New Art Swiss Made, Står För Nit och Redlighet i Rikets Tjänst på baksidan.
Klocka 6: Seiko 5 Automatic, Tycker mig se 700D - 470R R, oklart om det är 470 eller 479 men något sånt iallafall.
Klocka 7: Fickur, J.F Henberg Elfsbyn? Står omega invändigt.
Klocka 8: Fickur Står Kienzle 7 Jewels Antimagnetic (Made in Germany). Vet inte hur jag öppnar upp denna på baksidan då den inte är som de andra.
Klocka 9: Lemania Automatic 21 Rubis T Swiss Made T. Ingraverat med min Farfars initialer på baksidan med datum 1967.
Klocka 10: Certina New Art Swiss Made, Står För Nit och Redlighet i Rikets Tjänst på baksidan.


Någon som har lite information om dessa eller vet något generellt om dem? Ska självklart vara rädd om alla dessa då de har ett sentimentalt värde för mig men är det någon av dessa klockor jag ska vara extra rädd om enligt er?


Jättekul att detta forum finns, hoppas träffa på er i andra trådar framöver :cool:

Tack på förhand
/Billyman
 

Bilagor

  • 1.jpg
    1.jpg
    323.1 KB · Visningar: 8
  • 2.jpg
    2.jpg
    176 KB · Visningar: 5
  • 2b.jpg
    2b.jpg
    268.8 KB · Visningar: 7
  • 3.jpg
    3.jpg
    245.5 KB · Visningar: 8
  • 3b.jpg
    3b.jpg
    585.7 KB · Visningar: 9
  • 3c.jpg
    3c.jpg
    485.8 KB · Visningar: 12
  • 4.jpg
    4.jpg
    321.7 KB · Visningar: 11
  • 5.jpg
    5.jpg
    296 KB · Visningar: 12
  • 5b.jpg
    5b.jpg
    232.2 KB · Visningar: 10
  • 6.jpg
    6.jpg
    225.7 KB · Visningar: 10
  • 7.jpg
    7.jpg
    312.9 KB · Visningar: 8
  • 7b.jpg
    7b.jpg
    309.8 KB · Visningar: 7
  • 8.jpg
    8.jpg
    293.1 KB · Visningar: 13
  • 9.jpg
    9.jpg
    209.8 KB · Visningar: 13
  • 10.jpg
    10.jpg
    356.1 KB · Visningar: 14

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Roligt att du hittat hit!
Helt rätt ställe att ställa frågor. Många som kan mycket!

Roligt också att du verkar verkar värdesätta alla klockorna du ärvt.
Och då inte bara monetärt.

Kan inte svara superspecifikt på varje klocka, men kan ge lite random input till att börja med,
Vad gäller service så finns det många som säger att det är rimligt att serva ett armbandsur vart femte år, eller så. Själv lever jag efter någon slags devis som innebär att jag tar i beaktande hur pass bra den faktiskt går för stunden, hur pass svårt det kommer att hitta delar om man låter det gå för länge mellan service och att delar faktiskt slits ner så pass att de måste bytas och, så klart, en monetär parameter. Är det en gammal klocka värd en tusing så är det svårt att lägga mer 3-4.000 kr på en service alldeles för ofta.
Då ska väl också sägas att jag inte har några klockor med sentimentalt värde, utan de flesta har jag bara köpt för att jag gillat.

Vad gäller Radium så är det bara den andra klockan som du behöver fundera över.
Visarna ser ut att ha fått en modernare lysmassa, men på tavlan skulle jag gissa att det är Radium.
På de andra två klockorna med lysmassa (Helvetia och Candino) ser du att det finns "T Swiss T" utskrivet på tavlan - det innebär att Tritium använts som lysmassa. Viss strålning även från detta, men ställt mot Radium så är det så försumbart lite.
Klockan är ju inte så våldsamt rolig - varken som modell eller i skick. Oroar du dig över strålningen och klarar dig med det sentimentala värdet i övriga så hade jag bara gjort mig av med den för att slippa fundera.

Värdemässig (nu är vi tillbaka på pengar, alltså ;)) så är det Candinon och de båda Certinorna som är mest värdefulla.
För Certinorna är det egentligen bara skrotvärdet i guldet (ca 4.000 kr). Candinon är, precis som du skriver, militär och är därför av intresse hos samlarna. Värde ca 4-5.000 kr.

Fickurens "0.800" står egentligen bara för att fodralet är i silver, renhet 800 tusendelar (så kallat sterlingsilver är istället 925 tusendelar och silvertackor oftast 999 tusendelar).
 
Topp