• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Mineralglas kontra safirglas

Golbica

Omega
Rent utseendemässigt ser man någon skillnad mellan en klocka som har mineralglas kontra safirglas? Om det skulle vara exakt samma klocka?

Försökte söka mig fram men hittade inget, kanske beror på mina dåliga skills...:banghead:
 

Vincent

Cartier
Jag märker då ingen större skillnad förutom att mineralglaset kanske kan kännas lite "gulare" om det är tavlan eller AR som gör det vet jag inte.
Här är iallafall båda.
image.jpeg
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Jag ser ingen skillnad när jag jämför en gammal Breitling från 95 med mineralglas och en nyare från 2010 med safir. Den skillnaden jag ser är att nyare Breitlingen har AR på båda sidor vilket gör att man ibland inte ens ser att det existerar ett glas. Det är stor skillnad mot mina övriga klockor. Rolex är ju t ex väldigt blänkiga. Men skillnad mellan ett mineral och safir under samma förutsättningar? Nej jag kan då inte se det iallafall.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Förutsatt att inte safirglaset har grym AR så blir det färre reflektioner med mineralglas.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Förutsatt att inte safirglaset har grym AR så blir det färre reflektioner med mineralglas.
Japp det var det jag menade. Breitlings safir har grym AR på båda sidor medan det gamla mineralglaset från samma tillverkare reflekterar nästan lika mycket som Rolex-safirglas. Men om alla glas skulle vara repfria och nya skulle jag inte kunna avgöra vilket som var mineral eller safir, enbart vilka som hade dubbelsidig AR.
 
I praktiken handlar det nog mycket mer om hur glaset är konstruerat, dvs tjocklek, kurvatur och antireflexbehandling, snarare än om det är mineral eller safir. För mig är det inte en direkt dealbreaker om en klocka har mineralglas eller safir.
Jag står för övrigt till och med ut med Rolex obehandlade safirglas (en blinkning till @yonsson ;))
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Jag har klockor med både mineralglas (Orient) och safir (Rolex). Kan inte se någon skillnad alls som jag kan koppla till glaset.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Jag ser ingen skillnad. Vattendropptestet har jag funnit idiotsäker när jag undrat om en klocka haft safirglas eller ej
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Kolla in denna länk, där skriver de en del intressant sakar om just det. länk: Safirglas på klocka
Återkoppla gärna om det hjälpte dig. det är alltid roligt att hjälpa till.
"En annan stor fördel med safirglaset är att det kan göras mycket tunt och därmed också lättare än annat glas, vilket är en behagligt för den som bär sin herrklocka dygnet runt."

Hahahaha :D Ja fyfan, vem orkar bära en klocka med tjockt glas, det tynger ju hela armen.
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
"En annan stor fördel med safirglaset är att det kan göras mycket tunt och därmed också lättare än annat glas, vilket är en behagligt för den som bär sin herrklocka dygnet runt."

Hahahaha :D Ja fyfan, vem orkar bära en klocka med tjockt glas, det tynger ju hela armen.
Om det är ett problem så bör man nog skaffa gymkort innan klocka.. :D
 
Topp