• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Minirecension Tudor Pelagos FXD

pnt

Rolex
2-Faktor
Ändå sedan Tudor i våras annonserade sitt nygamla samarbete med Marine Nationale har jag varit mycket förväntansfull kring vad det skulle mynna ut i för ren produkt. Förhoppningarna har ju sjävklart varit att Tudor skulle relansera Submariner från 70-talet men ärligt talat har det känts avlägset. Produkten som faktiskt skulle lanseras är nog så nära vi kommer.


IMG_2120.png



https://www.tudorwatch.com/en/inside-tudor/history/tudor-and-marine-nationale

Under sommaren läckte halvsuddiga bilder från den franska marinen där en ny Pelagos kunde skymtas. En hel del spekulationer och månader senare släpper Tudor alltså Pelagos FXD, där FXD står för FiXeD - kort sagt fasta bandhorn istället för traditionella springbars.
IMG_2121.png

Modellinjen Pelagos har varit alltid legat lite i kölvattnet bakom Black Bay men har enligt mig alltid varit en toppenmodell. Tidigare har jag ägt ETA-varianten, men det var nog 6-7 år sedan, och under de senaste åren har ett antal Black Bays köpts och flippats. Pelagos FXD tickar en hel del boxar för mig och jag kände direkt att den var tvungen att hamna i min klocklåda. Ett kort samtal med ”min” AD Engströms Ur i Jönköping och löfte om att jag skulle få köpa det första och enda exet de får in under 2021 och någon vecka senare var alltså klockan redo att plockas ut!

IMG_1958.jpeg


IMG_1967.jpeg


Det finns några saker som gör att FXD sticker ut bland Tudors övriga modeller: Fasta bandhorn, countdown dykarbezel, samarbetet med MN och att modellerna är graverade med vilket år de är tillverkade - mitt ex är alltså graverat med M.N.21, nästa år 22 osv. Årtalet är även en del av referensen på certet vilket är en kul detalj. Avsaknaden av datum är i min värld också ett stort plus för den här typen av klocka. Ok, den saknar övriga Pelagosvarianters grymma länk men enligt mig är det inte ett problem - jag har andra klockor på länk och FXD fyller liksom ett annat behov. Med det sagt tror jag inte att FXD är en ren OWG-klocka, men det är ju ärligt talat inte därför vi hänger på KS 😂

IMG_2117.jpeg


IMG_1980.jpeg


IMG_2086.jpeg


Inuti snurrar Tudors inhouseverk MT5602 som även återfinns i ett antal Black Bay-modeller. Specifikationerna för verket har diskuterats om och om igen så jag hänvisar helt enkelt med en länk till Tudors webb för den som vill grotta ner sig: https://www.tudorwatch.com/en/pelagos-fxd

IMG_2104.jpeg


IMG_2106.jpeg


Hur bär då Pelagos FXD egentligen? Måtten 42mm och matiga 52mm lug to lug låter onekligen stort. Och visst, det är en stor klocka, men den bärs enligt mig väl på min 17cm handled. Titanet gör att vikten är högst hanterbar och den något tunnare boetten (12,75mm vs standard Pelagos 14,3mm) gör att den sitter bra på handleden trots att natobanden adderar lite på höjden.

IMG_2099.jpeg


IMG_2047.jpeg


IMG_2041.jpeg


Två band, ett nato/tygband och ett gummi följer med klockan och natobandet är enligt mig det snyggaste och mest bekväma. Natobandet fästs med kardborre, eller ”self-gripping fastening system” som Tudor själva säger (😂). Bandet sitter iaf riktigt bra och bekvämt på handleden men det är lite oklart hur det kommer hålla i längden. Gummibandet är tunt och det blir en liten böj efter det fasta bandhornet som ser tråkigt ut på bild men det stör ärligt talat inte så mycket på handleden.

IMG_2110.jpeg


IMG_2107.jpeg


IMG_2108.jpeg


Jämförelsebild med 38mm Tudor Royal.
IMG_2064.jpeg


IMG_2072.jpeg


Min känsla efter snart en vecka på handleden är att Pelagos FXD definitivt har en plats i samlingen. Modellen är verkligen arketypen av en toolwatch och samarbetet med Marine Nationale är enligt mig mycket tilltalande. Jag gillar liksom hela paketet med hur klockan är utformad och storyn bakom. Det återstår att se hur många ex som kommer tillverkas, det är enligt uppgift inte en limiterad modell men produktionen verkar hittills vara relativt låg.

IMG_2096.jpeg


IMG_2080.jpeg
 
Senast ändrad:

mega

Rolex
Ser väldigt clean ut, grattis!
Jag har kvar min tvåraders som jag köpte ny, och som fortfarande är en favorit.
Hade nog hellre valt en utan datum om det alternativet funnits på den tiden.
Jag får det till 17 (kanonfina) bilder, är det bild 18 som kommer att visa dom fasta springbarsen? :woot::nailbiting:
 
  • Like
Reactions: pnt

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag gillar allt med den men gummit är inte snyggt någonstans. Ett gumminato från Bonetto hade nog blivit en bra matchning.
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Tack och grym recension 🙏
Jag resonerar som dig att detta är ett komplement till det andra i lådan. BB58 ser jag mer som en ledigare deskdiver och daglig beater medan FXD blir mer tool. Likt @Been väntar jag ivrigt på min fast från @Nymans Ur 1851 😍
Gillar gummit när jag testade det och tyckte det var vansinnigt skönt. Speciellt att den är såpass tunn som den är.
 

Sierra18

Breitling
Kul! Tycker Tudor fascinerar en hel del med hur de jämfört med andra konkurrenter hur de vågar sikta utanför boxen. Också kul att det är fyra markeringar på vridringen mellan kl 11 och kl 1 och tre på övriga. Grattis!
 
  • Like
Reactions: pnt

walcore

Omega
Jäkligt snygg klocka! Att rocka en sån där på båten i sommar hade varit svårslaget. Grym recension! 🌟
 
Topp