• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Minirecension: YEMA Pearldiver

Thompa700

Omega
Yema11.jpg


Efter att ha haft denna klocka ett par månader är jag redo att skriva några rader.
Yema är ett märke jag hunnit med några klockor från; alla har jag köpt nya och alla utom en har jag diggat mycket.


Yema Pearldiver är inte unik på något sätt, den kan kännas som en rätt generisk retro-dykare med hårda 70-tals vibbar.
Men den gör det på ett sätt jag inte hade förväntat mig.

Mitt ex kom på stållänk, och en länk som jag säkert kommer använda en del framöver. Till skillnad från Yema Superman-länken avsmalnar inte denna så kraftigt
nedåt låset, vilket är något jag inte alls gillar. Ett smalt lås känns tantigt och vekt på ett sätt som inte alls funkar för mig.
Och då har jag inte särkilt grova handleder.

Pearldiver är bara 38mm i boetten (+ kronan) och med tropik-gummit jag visste jag ville ha på klockan sitter den riktigt bra.
Lug to lug mäter den 46mm. Det är 20mm mellan bandhornen, och det tackar jag för. Hatar 19mm som Yema envisas med på vissa av sina modeller.

Urverket är Yemas eget 2000 som sägs vara en vidareutveckling från deras tidigare 1000. De har även ett GMT-verk som de kallar 3000.

Jag har mätt den lite då och då, och den har legat på bättre än +/- 15 sekunder per dag, vilket jag tycker funkar fin-fint.
Då tillhör jag inte heller den delen av befolkningen som fått för sig att bra automat-verk måste hålla sig inom COSC eller motsvarande.

Yema22.jpg


Bilderna visar klockan direkt efter att ha tagit av den från armen. Jag har inte putsat eller fräschat till den.
Det syns redan ett par mindre repor i hesalit-glaset. Om några månader kanske jag putsar lite med polywatch eller tandkräm, men det är ju bara jag
som ser det, så "who cares"? Eller så gör jag det för att det är så roligt att få pyssla med de små klockorna :)


Om jag ska summera mina intryck blir det mestadels positivt, men även en del frågetecken.

För ovanlighetens skull börjar jag med det jag inte gillar:

  • Finish och detalj-arbete på boetten är ganska enkelt. Absolut inte dåligt på något sätt, och det hör också ihop med designen.
  • Verket låter rätt mycket. En egenhet som märks extra mycket om man lägger den på en hård yta. Ljudet fortplantar sig så att det kan höras flera meter bort. På armen vid vanligt bruk hörs inte verket om man inte exempelvis sover med örat nära klockan.
  • Lumen är väl sådär. Det ser ut som att det kostats på med rejält med pasta på både de ganska kraftiga indexen och tim/minut-visare, men det märks då inte mycket i verkligheten.
Men det jag gillar överväger med god marginal:
  • Komforten! Sitter perfekt på min arm. Både med stållänken och gummit jag kört på nästan hela tiden.
  • Utseendet. Tidlöst, sportigt.
  • Hesalit-glaset passar klockan perfekt och framhäver tavlan riktigt bra.
  • Kronan utan kronskydd för den rätta retro-looken.
  • Klockan levereras i en enkel box, men i den ligger en desto mer påkostad förvarings-box i läder. Yema brukar använda sin standard-box i pu-läder även till en del dyrare modeller, men här är det äkta läder och förvånansvärt påkostat med tanke på prisklassen.
  • Ligger väldigt bra till i pris. Du kan hitta den från Svensk ÅF för under 6000 kr. Väldigt mycket klocka för pengarna.


Klockan som helhet funkar väldigt fint. Jag trivs med den och när jag bär den tänker jag inte på andra (klockor).
Det är en klassisk look som tillsammans med Tropik-gummit gifter sig jäkligt fint tycker jag.
Det här är en klocka som fått mycket tid på armen och som jag är säker på kommer få ännu mycket mer tid framöver.

Tack för ett fint forum!
 
Senast ändrad:

eandor

Breitling
Riktigt bra recension! Har haft min pearldiver i någon månad nu och jag trivs verkligen med den på armen 😃
 
Topp