• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Minnesklocka i flygvapnet - Urban Blå

Hans Beck

Basic
Min far är fd Draken & Viggen pilot. Flög i divisionen Urban Blå.
För ett tag sedan försökte de få till en jubileumsklocka med Breitling. En Aerospace EVO. Tyvärr var det för få som ville köpa så det blev inget.
Nu satsar dom på en billigare variant. Från svenska Malm. Någon som vet något om Malm?

Tänkte det kunde finnas ett visst intresse här för dessa även om de inte är "aktiva" flygvapenklockor.

Kan säga att jag hejjade på livligt för köp av Breitlingen, men självklart även MALM.
(Sorry för kapad bild av MALM. Allt jag har i nuläget.)

Breitling.PNG
Viggen.png

Hur många enheter behövs för att det ska vara möjligt att genomföra en beställing från Breitling då? Tänker om det ev. kunde vara möjligt att beställa fler men som då säljs via tex. klocksnack (men då med beställning innnan dvs.)

Hur många enheter behövs för att det ska vara möjligt att genomföra en beställing från Breitling då? Tänker om det ev. kunde vara möjligt att beställa fler men som då säljs via tex. klocksnack (men då med beställning innnan dvs.)
Vet inte, men dom försökte få ihop ett gäng och lade ner det. Tror ingen är villig att ta ett nytt försök närmsta tiden. Och jag vet inte hur positiva de är till att personer som inte tjänstgjort köper klockor.

Kul! Klockan är ju väldigt annorlunda från deras övriga sortiment.
Hur kul det är beror nog alldeles på detaljer i avtalet mellan Sjöö Sandström och Flygvapnet, angående deras redan existerande "officiella" pilotklocka Skydiver :)

Gissningsvis, helt draget ur luften, får varken SS eller Malm kalla något alls för försvarets "officiella" vadsomhelst. Och huruvida SS eller Malm gör det är en hårklyverifråga som jag skjuter ut mig själv från :)

Allt gott!

Hur kul det är beror nog alldeles på detaljer i avtalet mellan Sjöö Sandström och Flygvapnet, angående deras redan existerande "officiella" pilotklocka Skydiver :)

Gissningsvis, helt draget ur luften, får varken SS eller Malm kalla något alls för försvarets "officiella" vadsomhelst. Och huruvida SS eller Malm gör det är en hårklyverifråga som jag skjuter ut mig själv från :)

Allt gott!
Skydivern kanske går till piloter i tjänst? MALM ska nog gissningsvis ses som en jubileumsklocka. Ingen issued klocka. Återigen: gissningsvis.

Var det inte så att det var Flygvapnet (dvs inte piloterna) som köpte SS klockorna?

Vill minnas att det var några tidkongsrubriker om att flygvapnet köpt lyxklockor.
Jo, försvaret/flygvapnet upphandlade som vilket annat inköp som helst och SS vann. Ett gäng M-numrerade SS Skydivers är är piloternas arbetsklockor och Försvarsmaktens egendom :)

Ser riktigt trevlig ut

Skiljer sig definitivt från deras andra klockor, tror ni på försäljning av en liknande utanför besällargruppen?

Klockans presentation. Ser sjukt fin ut! Älskar baklocket och de tre kronorna på kronan. Ska bli spännande att se den. Utlovar wristshot när den anlänt.
Presentation (1).jpg
Presentation (2).jpg
Presentation (3).jpg
Presentation (4).jpg
Presentation (5).jpg
Presentation (6).jpg
Presentation (7).jpg
Känns ju mindre ihopplockad kinaklocka än övriga modeller i deras sortiment. Kul med SEIKO mechakvarts.

En flygarklocka ska man ju däremot sälja på långt velcro eller gummi, definitivt inte på en PCL-länk.
Bi-directional vridring missade de också.

"Vid köp i efterhand erhåller divisionsmedlemmar 20% rabatt på ordinarie priser"

Innebär det att klockorna även kommer att säljas till allmänheten?
Den ser i vilket fall väldans bra ut.

"Vid köp i efterhand erhåller divisionsmedlemmar 20% rabatt på ordinarie priser"

Innebär det att klockorna även kommer att säljas till allmänheten?
Den ser i vilket fall väldans bra ut.
Citat från tråden på Facebook:
Den säljs enbart till nuvarande medlemmar av Urban Blå samt personal som genom tiderna har varit på Urban Blå.
Det skrivs dock något kryptiskt om att det ska komma alternativ för oss som inte uppfyller de kraven också.

Fantastiskt bra projekt! Blir lite tårögd... Det enda jag tänker är att den där klockan kommer att få ett stort sentimentalt värde. Frågan är ju då hur långsiktig den där modellen är även om den är snygg (tänker service, delar etc longterm). Kanske inte en issue. Är det säkert att inte SoS kan göra en special-Skydiver?

Men som sagt - hatten (eller J35-hjälmen) av!

Jag fick nyss en chans att se ett par exemplar i verkligheten och den ser faktiskt mycket bra ut. Jag som inte ens gillar kronografer är bra sugen att trycka på köpknappen. :)

(Vad jag förstod rätt var detta förproduktionsexemplar)

Edit: Innan nån frågar: Jag tog faktiskt inga bilder. Min telefon hade inte gjort klockorna rättvisa.

Tillbaka
Topp