• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Misslyckat köp Tradera, klocka motsvarar ej beskrivning

Du menar gå in separat på paypal och betala genom en mejladress man har, om man nu har den? Det tvivlar jag på man kan göra utan vidare om det inte är ett särskilt betalalternativ och då måste antagligen säljaren godkänna det. Den Paypalikonen och den betalformen på den sidan innebär väl Paypal via Tradera genom Traderas betalsida du klickar på vid betalning. Det fungerar inte likadant som det du beskriver och skärmklippet visar.
Om det inte är nåt nytt man ordat nu vill säga.

Jag erbjuder Paypal på alla mina försäljningar. Paypals logo syns då på auktionssidan. I inget fall är Tradera inblandade i det, och om köparen väljer med köpskydd får jag betala en avgift.

Jag erbjuder Paypal på alla mina försäljningar. Paypals logo syns då på auktionssidan. I inget fall är Tradera inblandade i det, och om köparen väljer med köpskydd får jag betala en avgift.
Mycket konstigt att tradera inte skulle vara inblandade i den "integrerade betallösningen". Har aldrig fått upp några såna alternativ när jag betalat på Tradera med Paypal. Det har ordats mycket om folk som ansett sig lurade på Traderauktioner när de betalat via deras Paypaltjänst och trott sig ha köpskydd medan traderapersonalen hävdat att det inte gäller köpskydd vid Paypaltjänsten genom dem förutom de undantag som redan nämnts. Skulle det vara fel då?

Och betalningen som jag vet av erfarenhet inte hålls på i de fallen utan betalas ut relativt omgående, hur betalas den vid behov tillbaka i praktiken från ett tomt konto? Nä, det förstår jag inget av. Upplys mig. Det är många som missat detta om så är men det är fullt möjligt antar jag.

EDIT:
Här är exempelvis en länk där detta diskuteras, eller klargörs, "Traderas (med Paypal) integrerade betallösning" värt att varna för:

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1440180-tradera-vilseleder-med-paypal

Senast ändrad:
Mycket konstigt att tradera inte skulle vara inblandade i den "integrerade betallösningen". Har aldrig fått upp några såna alternativ när jag betalat på Tradera med Paypal. Det har ordats mycket om folk som ansett sig lurade på Traderauktioner när de betalat via deras Paypaltjänst och trott sig ha köpskydd medan traderapersonalen hävdat att det inte gäller köpskydd vid Paypaltjänsten genom dem förutom de undantag som redan nämnts. Skulle det vara fel då?

Och betalningen som jag vet av erfarenhet inte hålls på i de fallen utan betalas ut relativt omgående, hur betalas den vid behov tillbaka i praktiken från ett tomt konto? Nä, det förstår jag inget av. Upplys mig. Det är många som missat detta om så är men det är fullt möjligt antar jag.

EDIT:
Här är exempelvis en länk där detta diskuteras, eller klargörs, "Traderas (med Paypal) integrerade betallösning" värt att varna för:

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1440180-tradera-vilseleder-med-paypal

Det var lurigt! Jag kan bara råda alla som betalar via Paypal att gå in direkt på hemsidan som jag beskrev tidigare och välja funktionen med köparskydd. För min del som långvarig säljare hålls utbetalningen några dagar (är du ny på Paypal kan du få vänta några veckor) då garanterar Paypal att det finns pengar att eventuellt återbetala.

För de som inte vill klicka på länken kan ges ett exempel på utdrag ur kommentar från traderapersonalen ang köpskydd i deras Paypaltjänst som förmedlas via paypalikonen vid annonserna på sidan. från 2016 -08 "jag" är alltså inte jag i detta fallet utan en frågeställare som undrar varför det inte framgår i informationen på tratten att köpskyddet inte gäller:

"Tradera 06:06:45 pm

På Tradera har vi en integrerad betallösning som innebär att du kan försäkra dig om att säljaren är verifierad. Vi har även samarbeten med leverantörer av säkra betalningssystem som PayPal och Klarna.
Detta är taget från hjälpsidorna

Jag 06:07:12 pm

det säger ingenting om köpskydd
var står det om att paypals köpskydd inte gäller via den integrerade betallösningen
?

Tradera 06:09:05 pm:

Står ingenting om säkerhet så att säga om traderas integrerade betallösning, däremot står det "säkra betalningssystem som PayPal och Klarna"
Detta kan såklart misstolkas av kunder, tex dig."

-----------
Länkade trådens ämnesbeskrivning med ett påstående som alltså bekräftas av Traderas personal:

"Tradera vilseleder med paypal

För de som köper på tradera kan det vara värt att veta att:

- finns paypal ikon tillsammans med kortbetalningsalternativ då har man inget köpskydd även om man betalar med paypal
- finns endast paypal ikon då har man köpskydd

Skillnaden står ingenstans förklarad på traderas hjälpsidor."

Senast ändrad:
För de som inte vill klicka på länken kan ges ett exempel på utdrag ur kommentar från traderapersonalen ang köpskydd i deras Paypaltjänst som förmedlas via paypalikonen vid annonserna på sidan. från 2016 -08 "jag" är alltså inte jag i detta fallet utan en frågeställare som undrar varför det inte framgår i informationen på tratten att köpskyddet inte gäller:

"Tradera 06:06:45 pm

På Tradera har vi en integrerad betallösning som innebär att du kan försäkra dig om att säljaren är verifierad. Vi har även samarbeten med leverantörer av säkra betalningssystem som PayPal och Klarna.
Detta är taget från hjälpsidorna

Jag 06:07:12 pm

det säger ingenting om köpskydd
var står det om att paypals köpskydd inte gäller via den integrerade betallösningen
?

Tradera 06:09:05 pm:

Står ingenting om säkerhet så att säga om traderas integrerade betallösning, däremot står det "säkra betalningssystem som PayPal och Klarna"
Detta kan såklart misstolkas av kunder, tex dig."

-----------
Länkade trådens ämnesbeskrivning med ett påstående som alltså bekräftas av Traderas personal:

"Tradera vilseleder med paypal

För de som köper på tradera kan det vara värt att veta att:

- finns paypal ikon tillsammans med kortbetalningsalternativ då har man inget köpskydd även om man betalar med paypal
- finns endast paypal ikon då har man köpskydd

Skillnaden står ingenstans förklarad på traderas hjälpsidor."
Jag använde mig av Traderas betalningslösning (Paypallogo och kortlogo stod sida vid sida). Varan var defekt, jag kontaktade Tradera, som försökte få säljaren att återköpa. Denne vägrade. Bifogade bilder och annan dokumentation. Efter några veckor fick jag starta en tvist via Paypal med Tradera som motpart. Jag fick till slut pengarna åter av Paypal och även pengar för returfrakten. Varan fick jag skicka direkt till Tradera. Det hela tog omkring 6 veckor i anspråk.

Hej igen. Har dröjt ut på allt, och kontaktade precis Tradera. Allt de säger är typ så här:

Fredrik12:17 pmJag förstår, det är jättebra att du hör av dig angående detta. Denna säljare var avstängd men inkom med underlag som gjorde att avstängningen hävdes. Han har 97 % nöjda kunder, så det rör sig nog inte om någon bedragare vilket är anledningen till att vi inte stängt ner kontot. Vi gör alltid en helhetsbedömning om vi ska stänga ett ner konto. Det innebär dock inte att denne säljare inte kan stängas ner i framtiden.

/Söder

? Jag har inte dig på ignore, mer att det är tre sidor med mycket text och jag visste inte om det varit uppe.

Ajdå, Tradera har inte buyers protection likt eBay?
Nej. Bara om säljaren måste ha den betalformen, inte om den är frivilligt vald. Finns andra betalalternativ tillsammans med pp i annonsen/auktionen kan man räkna med att det inte finns köparskydd. Detta enligt Tradera själva.

Den där snubben beskriver allt som samlarobjekt, och har figurerat i liknande sammanhang förut.
Skulle inte köpa en trasig sko av honom.
Jag ger alltid två veckors returrätt oavsett anledning. Kommer något tillbaka (har hänt exakt en gång) så går det ju att lägga upp igen, med en annan beskrivning. Alltså som renoveringsobjekt eller liknande.

Det kostar 900 kronor att starta ett Förenklat tvistemål i tingsrätten. Det hade jag gjort i det här fallet. Så mycket dokumentation som möjligt samt mail, bilder och en bra beskrivning om vad som hänt så har du en chans att få dina pengar och även ansökningsavgiften. Jag råder dig att först kontakta denne V.P. om du vill gå vidare och låta han få en sista chans att återbetala/kompensera dig.

Senast ändrad:
Det kostar 900 kronor att starta ett Förenklat tvistemål i tingsrätten. Det hade jag gjort i det här fallet. Så mycket dokumentation som möjligt samt mail, bilder och en bra beskrivning om vad som hänt så har du en chans att få dina pengar och även ansökningsavgiften. Jag råder dig att först kontakta denne V.P. om du vill gå vidare och låta han få en sista chans att återbetala/kompensera dig.
För en vara som kostade 1200kr...

Om jag inte känner (till) säljaren är det F2F som fäller för min del. Man slipper en massa strul. Om säljaren bor för långt borta så passar jag, det kommer fler tillfällen.
Paypal är säkert bra för köparen, men jag skulle vägra det alternativet som säljare, man kan ju bli lurad av någon som kommer med falska påståenden (ex det var inte rätt klocka som postades), då kan man bli av med vara och pengar.

För en vara som kostade 1200kr...
Jag drev ett FT-mål nyligen, fick tillbaka mina pengar och ansökningsavgiften. Beloppet var 1.900kronor. För mig är det viktigt att dessa bedragare och lurendrejare stöter på patrull. Om alla tänker som du käre Yonsson, då gör vi det alldeles för enkelt att för bedragarna.

• Like
Reactions: F32
Tillbaka
Topp