• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Mitt klockköp (AD vs. Gråhandlare)

jhm

Panerai
Jag tror inte det behövs.


Jag tycker att det behövs, eftersom du hävdar något, men är inte villig att fylla det med substans. Hur skall då ditt budskap gå fram? Jag tycker det är betydligt hyggligare att låta någon motivera sin ståndpunkt, än att alla skall sitta här och gissa hur det förhåller sig istället. :)
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Jag tycker att det behövs, eftersom du hävdar något, men är inte villig att fylla det med substans. Hur skall då ditt budskap gå fram? Jag tycker det är betydligt hyggligare att låta någon motivera sin ståndpunkt, än att alla skall sitta här och gissa hur det förhåller sig istället. :)

Jag tror inte du är seriös just nu om jag ska vara ärlig men jag ska ge dig några exempel. Den som värderar pengar högte än vänskap, relationer, människoliv osv. borde tänka om.
 

jhm

Panerai
Jag tror inte du är seriös just nu om jag ska vara ärlig men jag ska ge dig några exempel. Den som värderar pengar högte än vänskap, relationer, människoliv osv. borde tänka om.


Det håller jag absolut med dig om. I synnerhet i en tid som denna, då fler och fler är mer fixerade vid sig själva, och skänker tanken om barmhärtighet mot andra väldigt lite kraft. :)

Jag ser dock inte hur detta är helt relevant i den här diskussionen. Att gå och köpa en dyr klocka är relation så mycket att jag som kund gärna har en trevlig köpupplevelse och säljaren gärna får mer kunder. Det innebär inte att jag måste bli kompis med säljaren och det handlar troligtvis inte heller om liv och död. I min köpupplevelse ligger även hur bra affär jag tycker att jag gjort. Har jag sparat en slant är upplevelsen mer positiv, och jag skickar troligtvis fler av mina kompisar i denna handlares riktning. :)
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Det håller jag absolut med dig om. I synnerhet i en tid som denna, då fler och fler är mer fixerade vid sig själva, och skänker tanken om barmhärtighet mot andra väldigt lite kraft. :)

Jag ser dock inte hur detta är helt relevant i den här diskussionen. Att gå och köpa en dyr klocka är relation så mycket att jag som kund gärna har en trevlig köpupplevelse och säljaren gärna får mer kunder. Det innebär inte att jag måste bli kompis med säljaren och det handlar troligtvis inte heller om liv och död. I min köpupplevelse ligger även hur bra affär jag tycker att jag gjort. Har jag sparat en slant är upplevelsen mer positiv, och jag skickar troligtvis fler av mina kompisar i denna handlares riktning. :)

Det hela handlar väl om att vissa är beredda att gå över lik för att göra en bra deal på en klocka.
 
Det hela handlar väl om att vissa är beredda att gå över lik för att göra en bra deal på en klocka.

Gå över lik?
Om en förhandling slutar med köp så är det frivilligt från bägge parter. Om parterna ej kan mötas så blir det ingen affär. Så länge man är artig mot varandra finns väl ingen anledning att bli kränkt eller upprörd?
Säljaren vill tjäna pengar och köparen vill betala så lite som möjligt, inget konstigt med det.

Är det oförskämt eller fult att försöka få ner priset så mycket som möjligt?
I så fall är handlaren oförskämd och girig när han sätter ett högt utgångspris.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Skall jag tolka det som att pruta hos AD eller köpa från gråhandlare är att gå över lik? Är det inte lite väl dramatiskt uttryckt?!

Jag tror inte vi kommer längre med den här diskussionen men åter igen så värderar jag långsiktiga affärsförbindelser högre än sista priset kompis. Over and out!
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Gå över lik?
Om en förhandling slutar med köp så är det frivilligt från bägge parter. Om parterna ej kan mötas så blir det ingen affär. Så länge man är artig mot varandra finns väl ingen anledning att bli kränkt eller upprörd?
Säljaren vill tjäna pengar och köparen vill betala så lite som möjligt, inget konstigt med det.

Är det oförskämt eller fult att försöka få ner priset så mycket som möjligt?
I så fall är handlaren oförskämd och girig när han sätter ett högt utgångspris.

Den här tråden är oförskämd.
 

jhm

Panerai
Jag tror inte vi kommer längre med den här diskussionen men åter igen så värderar jag långsiktiga affärsförbindelser högre än sista priset kompis. Over and out!


Nu är det inte riktigt det den här tråden handlar om heller, men vill du inte vara med, så är det nog ingen som försöker tvinga dig heller. Jag fortsätter dock gärna den här diskussionen, då jag inte ser någon som helst anledning till att sådana diskussioner skall behöva dö. Många har åsikter, men få verka vilja eller ens kunna motivera dem. Diskussion i min värld handlar om utbyte av kunskap och erfarenhet, som format varför vi tycker det ena eller det andra, i en specifik fråga.

För trettio år sedan fanns det inget internet och konsumenterna var inte heller på långa vägar så aktiva och kunniga som idag. Detta innebär också att marknaden får vara beredd att förändra sig, om den fortsatt vill vara med och leka. Kanalerna för konkurrens och informationsutbyte har blivit fler, och så har även den disponibla inkomsten hos medelsvensson.

Generellt fungerar samhället så idag, att ju större kunskap du sitter på, desto bättre är ditt förhandlingsläge. Så har inköpsavdelningarna på företag jobbat i många år. Hade det varit fult att pruta, hade inte WalMart varit vad det är idag. :)
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Nu är det inte riktigt det den här tråden handlar om heller, men vill du inte vara med, så är det nog ingen som försöker tvinga dig heller. Jag fortsätter dock gärna den här diskussionen, då jag inte ser någon som helst anledning till att sådana diskussioner skall behöva dö. Många har åsikter, men få verka vilja eller ens kunna motivera dem. Diskussion i min värld handlar om utbyte av kunskap och erfarenhet, som format varför vi tycker det ena eller det andra, i en specifik fråga.

För trettio år sedan fanns det inget internet och konsumenterna var inte heller på långa vägar så aktiva och kunniga som idag. Detta innebär också att marknaden får vara beredd att förändra sig, om den fortsatt vill vara med och leka. Kanalerna för konkurrens och informationsutbyte har blivit fler, och så har även den disponibla inkomsten hos medelsvensson.

Generellt fungerar samhället så idag, att ju större kunskap du sitter på, desto bättre är ditt förhandlingsläge. Så har inköpsavdelningarna på företag jobbat i många år. Hade det varit fult att pruta, hade inte WalMart varit vad det är idag. :)

Det kommer dock bli tråkigt när AD efter AD försvinner. Det är trots allt klockor vi pratar om och inte diskmaskiner.
 

jhm

Panerai
Det kommer dock bli tråkigt när AD efter AD försvinner. Det är trots allt klockor vi pratar om och inte diskmaskiner.


Det företag som anpassar sig efter marknadens förutsättningar, behöver inte gå i graven. Den som tror att marknaden skall anpassa sig efter det företaget... är snart inte kvar längre, helt riktigt uppfattat. ;) FACIT skrivmaskiner var inte beredda att följa marknadens utveckling och gick i konkurs. Idag pryder det gamla fina svenska varumärket... just det, en lågkvalitetsklocka med quartzurverk.
 

Mcgregor

Rolex
2-Faktor
Eftersom att antal gråhandlare/ internetbutiker ökar så måste det finnas ett behov/ intresse för köparen att kunna handla genom internet till pressade priser. Klart AD måste anpassa sig för samhällets utveckling annars kommer AD`s gå i konkurs. Det är ju som Mediamarket och Elgiganten som pressar varandra med priser. Ser inget fel med det. Det är ju så bransch utvecklingen ser ut idag och den kommer säkert förbli sådan. Dock skulle det vara väldigt tråkigt om AD`s skulle gå i konkurs. Jag älskar att gå in i en klockbutik för att känna, klämma och snacka klockor. Det är något speciellt med att kunna plocka ut en ny klocka hos en AD
 
  • Like
Reactions: jhm

jhm

Panerai
Nej men att starta en på Nordens största klockforum i syfta att pressa priser är det.


Mitt syfte är inte att pressa några priser, utan snarare diskutera verkligheten. TS avsikt kan jag inte uttala mig om, men tycker inte heller det vore oförskämt någonstans. Om man inte gillar konkurrens eller marknadsekonomi, finns det säkert många kommunistdiktaturer som tar emot en med öppna armar. Om vi däremot diskuterar sakfrågan, kan mycket väl någonting gott komma ur diskussionen. Jag föredrar butik, men vill samtidigt betala vad jag tycker är skäligt när jag köper något. Det enda mervärde en gråhandlare erbjuder i mina ögon, är det väldigt mycket lägre priset. Jag förstår dem som är tveksamma, som riktat in sig på en klocka, och det skiljer 15K mellan AD och gråhandlare för exakt samma modell. Hade detta avhandlat vilken annan kapitalvara som helst, hade ingen reagerat.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Mitt syfte är inte att pressa några priser, utan snarare diskutera verkligheten. TS avsikt kan jag inte uttala mig om, men tycker inte heller det vore oförskämt någonstans. Om man inte gillar konkurrens eller marknadsekonomi, finns det säkert många kommunistdiktaturer som tar emot en med öppna armar. Om vi däremot diskuterar sakfrågan, kan mycket väl någonting gott komma ur diskussionen. Jag föredrar butik, men vill samtidigt betala vad jag tycker är skäligt när jag köper något. Det enda mervärde en gråhandlare erbjuder i mina ögon, är det väldigt mycket lägre priset. Jag förstår dem som är tveksamma, som riktat in sig på en klocka, och det skiljer 15K mellan AD och gråhandlare för exakt samma modell. Hade detta avhandlat vilken annan kapitalvara som helst, hade ingen reagerat.

Jag förstår också att folk är rädda om sina pengar men trådens ursprungliga syfte luktar illa enligt min mening. Diskussionen om marknadsekonomi och kommunistdiktaturer får du ta med någon annan.
 

jhm

Panerai
Jag förstår också att folk är rädda om sina pengar men trådens ursprungliga syfte luktar illa enligt min mening. Diskussionen om marknadsekonomi och kommunistdiktaturer får du ta med någon annan.


Men det är i mångt och mycket marknadsekonomi den här tråden handlar om. Elektronikkedjorna var förbannat sura på internethandeln när den kom, men de har insett att de måste anpassa sig efter kundernas behov, och numera kan man oftast få samma pris i butik, som på nätet. Båda aktörerna köper in varorna för samma pris hos en leverantör. Frågan är bara vilken strategi man skall följa. Så hög avans som möjligt på varje såld produkt, eller något marknadsmatchat pris, och sälja till fler kunder. Det sistnämnda är betydligt mer strategiskt, då man knyter fler kunder till sin serviceorganisation. :)
 

carlanton

Audemars
Men det är i mångt och mycket marknadsekonomi den här tråden handlar om. Elektronikkedjorna var förbannat sura på internethandeln när den kom, men de har insett att de måste anpassa sig efter kundernas behov, och numera kan man oftast få samma pris i butik, som på nätet. Båda aktörerna köper in varorna för samma pris hos en leverantör. Frågan är bara vilken strategi man skall följa. Så hög avans som möjligt på varje såld produkt, eller något marknadsmatchat pris, och sälja till fler kunder. Det sistnämnda är betydligt mer strategiskt, då man knyter fler kunder till sin serviceorganisation. :)


Jaja, men marknadsekonomi är inte verklighet. Gå bara och köp klockan du gillar och tänk inte så mycket på det!
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Jag blev lite bajsenödig när jag läste den här tråden... Jag personligen tycker att TS får gärna fullfölja sitt projekt vare sig om det är imbecillt* eller inte och inte upp till en KS-lynchning* om det nu inte bryter emot dom Romerska forum lagarna dvs. Lycka till med ditt klockköp och stå på dig för detta är bara ett klockforum med många galningarna inklusive mig själv :D Xalle

* Imbecill är ett ålderdomligt uttryck som härstammar från latinets imbecillis vilket betyder svag eller utan stöd. Ordet används ibland för att beskriva personer med lågt IQ (25-65). Var tidigare WHO:s officiella beteckning för måttlig psykisk utvecklingsstörning. Även "sinnessvag" kan liknas vid "imbecill" !

* Lynchning är ett slag av egenmäktig rättskipning, varigenom straff omedelbart utkrävs av en förmodad förbrytare i mer eller mindre ordnade former utan laga rannsakning och dom. I allmänhet består straffet i hängning, men tortyr före dödens inträde är vanligt.
 

Apansson

Torpare
Så att hålla sig ajour kring marknadsutbudet, och att diskutera det, är oförskämt mot en viss aktör. Spännande resonemang...

Du vet att det inte är AD som sätter priset misstänker jag. Jag misstänker också att du vet att klockmärkena inte gärna ser sina klockor säljas till kraftiga rabatter, då priset ofta är en premiumstämpel när det kommer till lyxkonsumtion, tyck vad fan du vill om det, men så enkelt är det. Det är inte enbart för att Omega vill tjäna mer pengar som de pressar upp priserna på t.ex Speedmastern, det är för att de vill att märket ska bli mer premium. Det rättfärdigas med fina innovationer vad gäller urverk, men syftet med det är att bumpa upp märkets exklusivitet.

Jag tror inte att så många kommer berätta vad de betalat för sin klocka här, då det som sagt handlar om goda kontakter med sin AD, något du får genom att uppträda bra och handla frekvent. Se det som lite av en snöbollseffekt. Vill du köpa av en gråhandlare på internet så är det bara att köra, men förvänta dig inte några kompispriser vad gäller hjälp med trycktest, länkkortning etc hos din AD. Sen är ju jag som bekant lite militant motståndare till näthandel i största allmänhet, jag gillar känslan av att handla i butik och få social kontakt. Alla säljare är faktiskt inte ute efter att lura dig, och visst vore det tråkigt om alla fysiska butiker försvann?
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Du vet att det inte är AD som sätter priset misstänker jag. Jag misstänker också att du vet att klockmärkena inte gärna ser sina klockor säljas till kraftiga rabatter, då priset ofta är en premiumstämpel när det kommer till lyxkonsumtion, tyck vad fan du vill om det, men så enkelt är det.
En liten sido-fråga som jag alltid har undrat över: Får en tillverkare styra priset som en återförsäljare/AD säljer en vara för? Har detta prövats rättsligt i Europa ur en konkurrenssynpunkt?
 

Apansson

Torpare
En liten sido-fråga som jag alltid har undrat över: Får en tillverkare styra priset som en återförsäljare/AD säljer en vara för? Har detta prövats rättsligt i Europa ur en konkurrenssynpunkt?

Nej, det får de ju egentligen inte göra så vitt jag vet. "Rekommenderat pris" kallas det av den anledningen. Däremot kan de väl egentligen säga åt vilken AD som helst att de inte får vara AD längre, lite hur de vill. Följer man inte rek-priserna så är väl risken ganska stor att detta sker kan jag tänka mig...
 
Topp