• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Mitt klockprojekt part 1 [Design/Funktion]

marer

Cartier
Jaha då var det dags att sjösätta det här projektet. Tanken är att försöka få fram en egendesignad klocka i ett exemplar. Jag har CAD kunskaper och tillgång till en hyfsat välutrustad verkstad på jobbet samt en 3D-printer hemma, men sen tar det stopp. I dagsläget består mina kunskaper främst i att reverse engineera utifrån service videos som folk lagt upp på youtube. Hoppas därför kunna få hjälp här för att elliminera dumma misstag i ett tidigt skede.

Part 1 syftar på att sätta designen. Både utseendemässigt men främst funktionsmässigt. Jag har yxat ut en stomme i CAD med måtten jag vill ha. Det blir en 39mm med 46mm lug-lug. Insidan kommer baseras på ett ETA 2824-2 (En Seagul klon är på väg som jag kan börja exprimentera med). Just nu funderar jag mycket på hur jag ska få klockan tät och vilka delar jag kommer behöva köpa, samt hur boetten ska designas för att passa med dessa delar.
Lite bilder direkt ur caden nedan, inte mycket till detaljer satta ännu som sagt så ha överseende.

front.PNG


angle.PNG

back.PNG


Tanken är att pressa dit ett domed plexi. Fått rådet i en annan tråd att köra +0.1mm större diameter på glaset än ringen för bra passning. Återstår att se om det blir med eller utan tension ring på plexit och med/utan packning, skriv gärna era åsikter! Tänkte även köra en flat gasket (markerad i rött nedan) som tätning mot boetlocket. Ska man tänka +0.1mm där också? Dvs ett 0.5mm djupt spår för en 0.6mm hög ring?
Istället för att gänga locket är tanken att använda genomgående skruvar. Tror ni det kan funka? Blir givetvis nedsänkta skruvskallar i nästa revision då. En movement ring måste också designas, kanske kan man 3D printa en sådan?

Desktop.jpg


Som sagt mycket frågor så här i början, men det ska bli kul att se hur långt man kan ta det här. Finns det någon fler sida än Cousins i Europa man kan använda för att sourca delar föresten?
 
Senast ändrad:

rogart-63

Patek
´Kul projekt. Finns ju domed mineral eller safir glas oxå . Är nog att föredra om du ha klockan riktigt tät. Sen en packning till baklocket kan du fäll in en o.ring eller platt packning. Krona antingen i tuben eller i själva kronan. Ser att du gjort en röd ring på undre bilden. Tar det som en oring. Tänk på att du bör ha nån hållare eller nåt för att hålla fast verket oxå. Tavlan brukar ofta vara typ 28,5 -30 mm Och verket 25,6 . Så en ring på 1,5 mm cirkus. om du inte monterar från tavelsidan. Men då tillkommer andra problem så det rekommenderas inte.
 

marer

Cartier
´Kul projekt. Finns ju domed mineral eller safir glas oxå . Är nog att föredra om du ha klockan riktigt tät. Sen en packning till baklocket kan du fäll in en o.ring eller platt packning. Krona antingen i tuben eller i själva kronan. Ser att du gjort en röd ring på undre bilden. Tar det som en oring. Tänk på att du bör ha nån hållare eller nåt för att hålla fast verket .

Ja det är ett absolut alternativ att köra safir, men tycker att känslan i ett varmt plexi är svårslaget. Den röda delen i bilden är som sagt tänkt att vara en en platt packning. Vet inte om dessa fungerar bättre än runda mer än att de teoretiskt borde täta en större yta. Har kollat på ringarna nedan på Cousins.

En hållare till verket ska också tillverkas/köpas. Har inte fått mitt urverk ännu så vet inte riktigt hur hållaren kommer behöva se ut, därav saknas det i caden.
Designen på krona, tub osv kommer också bli en utmaning. Hade gärna haft en skruvad krona nämligen.

Skärmavbild 2019-05-04 kl. 22.02.34.png
 

marer

Cartier
Såg nu att man kan köpa färdiggängade tuber! Den översta versionen förstår jag att man gängar in i boetten. Men hur är tanken att man ska få fast den undre släta tuben?

Skärmavbild 2019-05-04 kl. 23.35.21.png
Skärmavbild 2019-05-04 kl. 23.36.35.png
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jaha då var det dags att sjösätta det här projektet. Tanken är att försöka få fram en egendesignad klocka i ett exemplar. Jag har CAD kunskaper och tillgång till en hyfsat välutrustad verkstad på jobbet samt en 3D-printer hemma, men sen tar det stopp. I dagsläget består mina kunskaper främst i att reverse engineera utifrån service videos som folk lagt upp på youtube. Hoppas därför kunna få hjälp här för att elliminera dumma misstag i ett tidigt skede.

Part 1 syftar på att sätta designen. Både utseendemässigt men främst funktionsmässigt. Jag har yxat ut en stomme i CAD med måtten jag vill ha. Det blir en 39mm med 46mm lug-lug. Insidan kommer baseras på ett ETA 2824-2 (En Seagul klon är på väg som jag kan börja exprimentera med). Just nu funderar jag mycket på hur jag ska få klockan tät och vilka delar jag kommer behöva köpa, samt hur boetten ska designas för att passa med dessa delar.
Lite bilder direkt ur caden nedan, inte mycket till detaljer satta ännu som sagt så ha överseende.

front.PNG


angle.PNG

back.PNG


Tanken är att pressa dit ett domed plexi. Fått rådet i en annan tråd att köra +0.1mm större diameter på glaset än ringen för bra passning. Återstår att se om det blir med eller utan tension ring på plexit och med/utan packning, skriv gärna era åsikter! Tänkte även köra en flat gasket (markerad i rött nedan) som tätning mot boetlocket. Ska man tänka +0.1mm där också? Dvs ett 0.5mm djupt spår för en 0.6mm hög ring?
Istället för att gänga locket är tanken att använda genomgående skruvar. Tror ni det kan funka? Blir givetvis nedsänkta skruvskallar i nästa revision då. En movement ring måste också designas, kanske kan man 3D printa en sådan?

Desktop.jpg


Som sagt mycket frågor så här i början, men det ska bli kul att se hur långt man kan ta det här. Finns det någon fler sida än Cousins i Europa man kan använda för att sourca delar föresten?
Du kan ju köra utan boettlock också.
 

bbnd

Omega
Riktigt kul projekt! Skall bli kul att följa. Känns som det är mycket enklare att få plexi att passa? Du kommer nog ändå inte våga utsätta den för väta ändå
 

marer

Cartier
För att få lite känsla av dimensioner drog jag ut en prototyp i 3D printern. Bra sätt att iterera och testa sig fram då man lätt blir missledd av det man ser på skärmen. Tänker göra en version till med lite bredare bandhorn då nuvarande kändes lite smala, annars känns storleken överlag bra!

74684D22-A2C5-4AD7-9498-6D79412F4022.jpeg


F4F12E44-05C0-44E6-B3C4-AB4DD9738888.jpeg


2A6779C1-4F3B-41BC-88E4-81EB7BAEC82C.jpeg


DCB5DA77-175B-4D81-BC32-F6A2C054BDA1.jpeg
 

marer

Cartier
Revision 2 (bild 1) med bredare bandhorn och lite mindre diameter på glaset. Blev genast lite mindre dressing nu :)
AAE06072-D5FC-4C3C-8861-D0CF3F7B55C7.jpeg

Revision 2

0CBD1B03-54DF-44F9-84AB-87510F065CFA.jpeg

Revision 1

D5CFE65B-F6C5-495F-B6F3-40E2BE63C39A.png

Frågan är om mitt nuvarande stöd på 0.5mm för glaset är tillräckligt eller om det helst ska vara i samma bredd som glaset är tjockt?

6F2C3266-F6AA-4E1B-ABDB-34324C7DCB9E.jpeg
 

marer

Cartier
Coolt, ståltråd också? I och för sig så finns ju några riktigt coola komposit material att leka med. Vilken printer är det du har?
Haha nä där tar det stopp gissar jag. Finns ju somsagt filament med metallblandningar, men är nog mer för utseendet. Det är en Prusa mrk3 jag har.
 

marer

Cartier
Ytterligare lite förfining på klockans linjer! 3D-printad PLA i all ära men ett renderingsprogram är också ett bra verktyg för att få känsla för ytor, färg och design. Fortfarnde lite pyssel innan jag kan känna mig helt nöjd dock. Kronan är inte klar och vill även testa lite andra mer spännande 12 markeringar. Tillbaka till ritbordet!

render_AA.319.jpg


render_AA.320.jpg


render_AA.321.jpg

render_AA.322.jpg
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Ytterligare lite förfining på klockans linjer! 3D-printad PLA i all ära men ett renderingsprogram är också ett bra verktyg för att få känsla för ytor, färg och design. Fortfarnde lite pyssel innan jag kan känna mig helt nöjd dock. Kronan är inte klar och vill även testa lite andra mer spännande 12 markeringar. Tillbaka till ritbordet!

render_AA.319.jpg


render_AA.320.jpg


render_AA.321.jpg

render_AA.322.jpg
Ser väldigt väldigt bra ut tycker jag :) Synd att du bara gör ett exemplar, ser betydligt bättre ut än mycket annat på startup/microfronten.
 

mts1

Omega
Kul projekt! Har själv ritat upp och printat några boetter, dock främst för att få en känsla för storleken på någon klocka man var intresserad av (inte alltid man fått tag på ritningar mått dock). Ser att du troligtvis trixat lite med inställningarna på printern mellan rev 1 och 2 (print nr 2 ser bättre ut). PLA duger gott och väl när man bara skall printa ut någon prototyp eller dyl. Ska bli kul att följa!
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Ytterligare lite förfining på klockans linjer! 3D-printad PLA i all ära men ett renderingsprogram är också ett bra verktyg för att få känsla för ytor, färg och design. Fortfarnde lite pyssel innan jag kan känna mig helt nöjd dock. Kronan är inte klar och vill även testa lite andra mer spännande 12 markeringar. Tillbaka till ritbordet!

render_AA.319.jpg


render_AA.320.jpg


render_AA.321.jpg

render_AA.322.jpg
Snyggt! Prova ett annat typsnitt? matchar inte riktigt den moderna boetten som är riktigt skarp :)
 

marer

Cartier
Kul och Imponerande!, vad är det för 3d printer som används?
Det är en egenbyggd Prusa MK3.
F678797C-A77B-4517-9ABA-107EFC4FD14E.jpeg


Lite dröjsmål mellan uppdateringarna nu då jag är djupt nere i en iterationsloop. Revision AF på caset i samklang med en designers förbannelse att aldrig bli nöjd. Som tur var är ändå fräsen fulltecknad så kan i lugn och ro klicka runt i min digitala värld ett tag till. :p
 
Jäkligt kul projekt. Jag är också ingenjör (gissar att du är det) och går verkligen igång på det här. Fortsätt posta din progress. :)
 
Najs! Har varit inne på att göra ett liknande projekt men kom aldrig igång. Köpt en printer själv för två veckor sedan så man kanske skulle väcka det igen. :)
Kommer följa ditt projekt noga iaf!
 

marer

Cartier
Hallå! Ber om ursäkt för uteblivna uppdateringar, men projektet är fortfarande vid liv! Har varit tvungen att jobba lite under radarn då det inte var populärt att köra privata projekt i jobbets maskiner. Har dock en kollega på meken med delat intresse som kunnat ”jobba över” vissa kvällar så vi kunnat få till ett case. Fått på plats lämpliga packningar och ett safirglas. Förhoppningsvis kan jag posta mer processbilder på tavelbygget då jag kan göra stor del av det hemma utan risk att outa arbetsplatsen. Tanken är att göra tavlan i titan.

15F55F8B-83D2-438B-9548-42F22457C34C.jpeg
F25FD713-DD84-4314-B0D4-3DFC0A40AC34.jpeg
 
Topp