• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Mobiltelefon, vad använder ni?

Allt handlar inte om uppdateringsfrekvensen på displayen utan hur pass bra mjukvaran är optimerad :). Har haft flera 90 och 120Hz Androidtelefoner som fortfarande inte kändes lika smooth som min dåvarande iPhone 11 Pro gjorde.

Skulle jag gå över till Android igen är det Google Pixel telefonerna enda vettiga alternativet som är utan en massa bloat samt skickar regelbundna uppdateringar.
Det som är så fruktansvärt skönt med Apple är att det funkar och gör det jävligt bra :). Visst är det tråkigt med de begränsningarna iOS har men jag tycker nuförtiden det är skönt att inte behöva hålla på med olika launchers och ikonpaket :D men smaken är som baken (delad).
Vilken mjukvara upplever du som "inte smooth" och på vilken 120hz telefon? Jag har idag en OnePlus 8 Pro och ingen mjukvara i telefonen har upplevts som hackig (och då anser jag mig själv vara en power user..). Hade en Pixel 4 XL innan med 90hz panel och den var också smooth, men inte som denna.

Har en iPhone 12 Pro som jobbtelefon nu och när ögonen vant sig vid flowet med konstant 120hz uppdateringsfrekvens (och 240hz sampling) är det svårt att gå tillbaka till 60hz igen. Jag kommer dock ge telefonen till min fru då min OnePlus har 2 simkortsplatser.

Ni får självklart tycka att iPhone är mer smooth, jag säger inte att det ni upplever är fel. Är bara genuint intresserad att veta varför ni tycker så, om ni har några konkreta exempel på appar eller situationer där era androids strulat.

Galaxy S9+ använder jag. Funkar kanon fortfarande
Nya jobbet köp ajfån vilket jag vägrar, försöker övertala ansvarig att ge mig ett undantag...
Allt som behövs i arbetet funkar dessutom bättre på min än deras 😂

en var också smooth, men inte som denna.
Vilken mjukvara upplever du som "inte smooth" och på vilken 120hz telefon? Jag har idag en OnePlus 8 Pro och ingen mjukvara i telefonen har upplevts som hackig (och då anser jag mig själv vara en power user..). Hade en Pixel 4 XL innan med 90hz panel och den var också smooth, men inte som denna.

Har en iPhone 12 Pro som jobbtelefon nu och när ögonen vant sig vid flowet med konstant 120hz (och 240hz sampling) är det svårt att gå tillbaka till 60hz igen. Jag kommer dock ge telefonen till min fru då min OnePlus har 2 simkortsplatser.

Ni får självklart tycka att iPhone är mer smooth, jag säger inte att det ni upplever är fel. Är bara genuint intresserad att veta varför ni tycker så, om ni har några konkreta exempel på appar eller situationer där era androids strulat.
Jag har b.la. haft Pixel 4 och Xiaomi Mi 10 som har 90Hz sen Samsung S20/S20+ med 120Hz och upplevde inte någon av dom lika smooth som min gamla iPhone 11 Pro.
Det är inte så att telefonerna jag nämnt varit "laggiga" utan att det finns små fördröjningar samt förekommer "input lag" beroende på vad jag gör :).

Under 2019 till april 2020 hade jag utan att överdriva närmare 50st telefoner. (blir lätt så när man hänger för mycket på www.swedroid.se hehe :D. Tyvärr var alltid något jag saknade med de Androidtelefonerna jag hade och letade hela tiden efter bättre. (Var kameran bra så sög batteritiden, var batteritiden bra så var kameran inte tillräckligt bra utifrån mina kriterier). GCam var lösningen på dom telefonerna jag hade med Snapdragon men var ändå inte optimalt då det var sällan alla linserna fungerade med GCam.

Det viktigaste för mig med ny telefon är följande nedan

• Kameran.
  • Batteritiden.
  • Regelbundna månadsuppdateringar.
  • Ska gärna säljas i Sverige ifall man behöver nyttja garanti.
  • Bra och lättillgänglig support (tillverkaren).
  • Stabil användarupplevelse.
  • Ergonomisk telefon med bra hårdvara.

Hade det idag funnits en Androidtelefon med mina kriterier hade jag aldrig gått över till Apple :)

Vilka androidtelefoner har du provat? Är ändå förvånad att du tycker iPhone flyter 10x bättre med tanke på att de fortfarande kör 60hz skärmar i sina telefoner.

Sen håller jag med om att iPhone är bättre för folk vill ha en telefon som bara funkar. Jag hade själv inte överlevt med en iPhone då jag skulle känna mig alldeles för begränsad
Läs inlägget ovan ditt eget :)
Provade för typ 2år sedan en Oneplus 7T PRO tror jag den hette, men klarade inte ens en vecka... bara en sån simpel grej som att skrolla i typ webbläsaren/Facebook/instagram så känns det som att det laggar eller hackar på Android medans det flyter så jäkla smooth på iPhone..
Är dock kanske bättre på Androidlurarna nu sedan de fått 120hz-skärmar men iPhone har ju fortfarande ingen 120hz och imo behövs det ju inte när mjukvaran är anpassad så bra som den är 😊

Dvs det är möjligt dem är bättre nu, men iPhone har ju scrollat laggfritt och smooth sedan typ 2010? på allt annat än 120hz skärmar 😊

Jag har b.la. haft Pixel 4 och Xiaomi Mi 10 som har 90Hz sen Samsung S20/S20+ med 120Hz och upplevde inte någon av dom lika smooth som min gamla iPhone 11 Pro.
Det är inte så att telefonerna jag nämnt varit "laggiga" utan att det finns små fördröjningar samt förekommer "input lag" beroende på vad jag gör :).

Under 2019 till april 2020 hade jag utan att överdriva närmare 50st telefoner. (blir lätt så när man hänger för mycket på www.swedroid.se hehe :D. Tyvärr var alltid något jag saknade med de Androidtelefonerna jag hade och letade hela tiden efter bättre. (Var kameran bra så sög batteritiden, var batteritiden bra så var kameran inte tillräckligt bra utifrån mina kriterier). GCam var lösningen på dom telefonerna jag hade med Snapdragon men var ändå inte optimalt.

• Kameran.
  • Batteritiden.

Hade det idag funnits en Androidtelefon med mina kriterier hade jag aldrig gått över till Apple :)
Utförligt svar, precis vad jag sökte. Ändå imponerad över att dina ögon klarade av att gå tillbaka till 60hz. :D

50 telefoner på 2 år! Då är du på en annan nivå än mig. Har också köpt och sålt en hel del på swedroid, men har iaf lyckats hålla mig till 3 telefoner under 2020 - Pixel 4 XL, Rog Phone 2 och nu OnePlus 8 Pro.

Under 2019 till april 2020 hade jag utan att överdriva närmare 50st telefoner. (blir lätt så när man hänger för mycket på www.swedroid.se hehe :D. Tyvärr var alltid något jag saknade med de Androidtelefonerna jag hade och letade hela tiden efter bättre. (Var kameran bra så sög batteritiden, var batteritiden bra så var kameran inte tillräckligt bra utifrån mina kriterier). GCam var lösningen på dom telefonerna jag hade med Snapdragon men var ändå inte optimalt då det var sällan alla linserna fungerade med GCam.

• Kameran.
  • Batteritiden.
  • Ergonomisk telefon med bra hårdvara.

På tal om Xiaomi, detta är lite kul :)

Precis som när Apple plockade bort 3.5mm och Samsung gjorde narr av dem sen gjorde likadant själva.
Hycklare är vad dem är!

Utförligt svar, precis vad jag sökte. Ändå imponerad över att dina ögon klarade av att gå tillbaka till 60hz. :D

50 telefoner på 2 år! Då är du på en annan nivå än mig. Har också köpt och sålt en hel del på swedroid, men har iaf lyckats hålla mig till 3 telefoner under 2020 - Pixel 4 XL, Rog Phone 2 och nu OnePlus 8 Pro.
Tack 🙏😊.
Nu kommer du tycka jag är konstig men jag har seriöst inte märkt av större skillnad på 60, 90 eller 120Hz 😂🤣. Skrivit även om det på Swedroid just att jag upplevt de höga frekvensuppdateringarna som en ”gimmick”.

Ja utan att överdriva dock inte 50st olika modeller utan flertal samma modeller i omgångar 🙂. Skönt och det känns mer normalt än mitt gamla beteende haha. Dock kör jag uteslutet med Google apparna även på iOS för att inte binda fast mig alldeles för mycket hos Apple. Vem vet min ”perfekta” Androidtelefon kanske dyker upp och då blir det övergång igen 😉.

Tack 🙏😊.
Nu kommer du tycka jag är konstig men jag har seriöst inte märkt av större skillnad på 60, 90 eller 120Hz 😂🤣. Skrivit även om det på Swedroid just att jag upplevt de höga frekvensuppdateringarna som en ”gimmick”.

Ja utan att överdriva dock inte 50st olika modeller utan flertal samma modeller i omgångar 🙂. Skönt och det känns mer normalt än mitt gamla beteende haha. Dock kör jag uteslutet med Google apparna även på iOS för att inte binda fast mig alldeles för mycket hos Apple. Vem vet min ”perfekta” Androidtelefon kanske dyker upp och då blir det övergång igen 😉.

Haha, faktiskt läst att det är skillnad mellan människor. Vissa upplever knappt någon skillnad mellan 60hz och 144hz medan andra till och med märker skillnad när de hoppar från 240hz från 360hz. Jag hade en 240hz skärm på min gaminglaptop (såld nu) och att bara scrolla runt på olika hemsidor och flytta omkring fönster var som balsam för själen.

Haha, faktiskt läst att det är skillnad mellan människor. Vissa upplever knappt någon skillnad mellan 60hz och 144hz medan andra till och med märker skillnad när de hoppar från 240hz från 360hz. Jag hade en 240hz skärm på min gaminglaptop (såld nu) och att bara scrolla runt på olika hemsidor och flytta omkring fönster var som balsam för själen.
Haha jag har på riktigt försökt att uppleva/märka skillnaden men icke 🙄. Jag kanske tillhör den gruppen som inte märker, känner av skillnaderna 😎. Har aldrig provat en datorskärm med såpass hög uppdateringsfrekvens men tror dig att upplevelsen är trevlig. Frågan är om jag hade känt av det?

Haha jag har på riktigt försökt att uppleva/märka skillnaden men icke 🙄. Jag kanske tillhör den gruppen som inte märker, känner av skillnaderna 😎. Har aldrig provat en datorskärm med såpass hög uppdateringsfrekvens men tror dig att upplevelsen är trevlig. Frågan är om jag hade känt av det?
Förmodligen inte. :D Hoppet mellan 60 och 120 är myyyycket mer märkbart än 240 till 360..

Men tillbaka till telefoner.. Jag hade velat att Google släppte en ny Pixel XL med exakt samma "form factor" som 5an, eventuellt lite bättre högtalare och ett Snapdragon 888 istället för 765G.. Jag hade kunnat leva med ett 765G i 5an om de hade släppt en XL variant men Pixel 5 är tyvärr alldeles för liten för mig.

Vet att nya Samsung S21 och S21+ äntligen får en platt skärm (dock inte Ultra verkar det som) men vet inte om jag orkar gå tillbaka till Touchwiz/OneUI igen..

Förmodligen inte. :D Hoppet mellan 60 och 120 är myyyycket mer märkbart än 240 till 360..

Men tillbaka till telefoner.. Jag hade velat att Google släppte en ny Pixel XL med exakt samma "form factor" som 5an, eventuellt lite bättre högtalare och ett Snapdragon 888 istället för 765G.. Jag hade kunnat leva med ett 765G i 5an om de hade släppt en XL variant men Pixel 5 är tyvärr alldeles för liten för mig

Haha jag får ta och ge upp gällande högre uppdateringsfrekvens 😂🤣.

Såpass 😎 och jag tillhör den kategorin som vill ha mer ergonomisk telefon och givetvis med grym hårdvara vilket Pixel 5 faller annars hade jag köpt den direkt.

Hoppas att Pixel släpper en vanlig och en XL telefon med SD888 under våren och gärna med ett säkert Face-ID som Apple har. Så jävla smidigt och bekvämt är det.

Haha jag får ta och ge upp gällande högre uppdateringsfrekvens 😂🤣.

Såpass 😎 och jag tillhör den kategorin som vill ha mer ergonomisk telefon och givetvis med grym hårdvara vilket Pixel 5 faller annars hade jag köpt den direkt.

Hoppas att Pixel släpper en vanlig och en XL telefon med SD888 under våren och gärna med ett säkert Face-ID som Apple har. Så jävla smidigt och bekvämt är det.

Tyckte faktiskt face unlock på Pixel 4 XL var riktigt bra även om iPhones är bättre. Den enda av mina appar som inte hade stöd för det av någon anledning var BankID. Det var lite störande. I övrigt funkade det bra med allt annat.

Trist att de gick tillbaka till fingerprint reader med 5an.

Tyckte faktiskt face unlock på Pixel 4 XL var riktigt bra även om iPhones är bättre. Den enda av mina appar som inte hade stöd för det av någon anledning var BankID. Det var lite störande. I övrigt funkade det bra med allt annat.

Trist att de gick tillbaka till fingerprint reader med 5an.
Håller absolut med dig! Var inga som helst fel på Face-ID (tekniken) på Pixel 4/XL förutom just att det inte var tillräckligt ”säkert” så att det gick att använda med Bank ID/Google Pay vilket var avgörande för min del 😊.

Håller absolut med dig! Var inga som helst fel på Face-ID (tekniken) på Pixel 4/XL förutom just att det inte var tillräckligt ”säkert” så att det gick att använda med Bank ID/Google Pay vilket var avgörande för min del 😊.
Fast just Pixel 4s face unlock var väl säker nog? Jag kunde betala med Google Pay via Face-ID iaf (något som inte funkar nu med min Oneplus, måste använda fingeravtrycksläsaren ) ! Därför jag tyckte det var skumt att den funka med exakt alla appar förutuom just Bank ID.

.. men nu hitta jag denna länk på swedroid:
När det gäller din fråga kring om och hur ansiktsigenkänning i Google Pixel 4 skulle kunna fungera med BankID så är svaret att vi som alltid gör en grundlig bedömning och granskning av teknik och säkerhet. Det måste vi göra för att säkerställa att de funktioner som BankID använder uppfyller våra högt ställda säkerhetskrav. Vi är inte igenom en sådan granskning ännu, jag kan inte säga när den kan vara färdig.

Fast just Pixel 4s face unlock var väl säker nog? Jag kunde betala med Google Pay via Face-ID iaf (något som inte funkar nu med min Oneplus, måste använda fingeravtrycksläsaren ) ! Därför jag tyckte det var skumt att den funka med exakt alla appar förutuom just Bank ID.

.. men nu hitta jag denna länk på swedroid:
Nu var det bra längesedan jag hade min Pixel 4 (köpte den direkt vid release) men blev inte långvarig i och med värdelöst batteri.
Jag kan givetvis ha fel men vad jag minns funkade det inte från start med Google Pay eller Bank ID men kan absolut ha ändrats med framtida uppdateringar så jag tror dig 😊.

Finns säkert någon mobilnörd här som kan hjälpa mig, @livinl0ud kanske? Vilken av OnePlus mobiler i Nord serien har snabbknappen för stör ej-läge på sidan? Läste att inte alla modeller har det.

Tillbaka
Topp