• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Molles 1k post - TÄVLINGEN

frere

Audemars
2-Faktor
Bäst och snabbast svar får du i artikeln ovan, klicka på Keeping Clear.

EDIT: Dock har de förväxlat bildtexten (eller snarare placerat bilderna fel) på två bilder.

EDIT II: Kanske papadok kan ge en uttömmande förklaring ;)

OK, dags att briljera...hrm... Jag tyckte att det såg ut som glas eller kristall, fast obearbetat, något slags råmaterial. Såg spontant ut att vara för stort, ojämnt och runt för att kunna vara quartz-relaterat (quartzkristaller känns som att de ska vara perfekta och fyrkantiga?), så jag kollade upp hur en nytillverkad, obearbetad safir(-glasklump) såg ut. Voila - där var den, och benämningen var boule.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
OK, dags att briljera...hrm... Jag tyckte att det såg ut som glas eller kristall, fast obearbetat, något slags råmaterial. Såg spontant ut att vara för stort, ojämnt och runt för att kunna vara quartz-relaterat (quartzkristaller känns som att de ska vara perfekta och fyrkantiga?), så jag kollade upp hur en nytillverkad, obearbetad safir(-glasklump) såg ut. Voila - där var den, och benämningen var boule.

Meh, jag var närmare.
 
Topp