• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Momentum Cobalt Lite och Titan III

cycleMagnus

Panerai
Jag har använt två av Momentums klockor ganska länge, jag roterar dem med ett par andra, också de i titan, från Seiko.
Jag är känslig för rostfritt, så har nästan enbart klockor i Titan, Cobalt lite köpte jag först och senare Titan III.

Cobalt Lite är medelstor, med extremt tydlig och enkel tavla. Tanken var att ha den vid sportaktiviteter, som "beater" tex vid löpning eller cykling. Den väger väldigt lite iom titan, jag kör blandat på läder eller Nato. Det speciella med Cobalt Lite är tre saker, den är i titan, vilket i praktiken är ett krav för mig, den är tät med skruvad krona, och tavlan är helt i luminova och den tydligaste tavlan jag någonsin sett. Jämför jag med andra med lume så får jag tänka efter var visarna och timindikeringarna är. På Cobalt ser jag direkt. Ett av mina användningsfall är cykling eller löpning på kvällen när det är lite eller mycket mörkt. På cykeln om det är helt mörkt riktar jag klockan mot lampan en halv sekund och sedan lyser lume som en liten fackla i mörkret. Det gör allmänt att det är enkelt att se tiden, även innan det är mörkt, det blir helt enkelt ordentligt med kontrast gentemot visarna och siffrorna.
Det enda negativa är att den är lite stor för användning på jobbet under skjortärmen, jag vill inte ha klockan ivägen. Den är mer sport än snygg, men väldigt praktisk.

Momentum Titan III
Min andra klocka från Momentum är också den i titan, quartz och kronograf. Den är större och ser ganska stor ut på armen. Tavlan mattsvart och försänkta cirklar för tidtagning. Jag använder tidtagningen väldigt sällan, den är mest kul att ha, tavlan hade annars varit alldeles för stor och tråkig. Klockan har ett bra alarm, som ställs med kronan och en extra visare. Kul funktion men kan knappt inte användas när man har klockan på armen, på grund av att alarmet kan stängas av med knappen vid klockan 8 om man råkar trycka in den. Men som väckarklocka funkar den fint. Kronan är skruvad och matchar resten av boetten och knapparna bra.
Båda klockorna är blästrade (eller så är det titanoxid) och gråa till färgen, inte något bling och inga polerade ytor.
Visarna är blanka och inte tydliga, det beror på att de är skeleton style enbart har en blank (kanske polerad) yta, utan vinklar och beror således på reflektioner, tex ovanifrån om de syns eller ej. Utomhus går det bra men inomhus beror det på tak och ljus, vilket ofta resulterar i att jag får vinkla den lite fram och tillbaka för att se vad klockan är.
Sekundvisaren är lite 'lealös' dvs vickar fram och tillbaka vid rörelse och tickar ganska fult, helt ok på en billig klocka.
(mina Seiko är mycket bättre).
På det stora helt ok klocka, men lite själ-lös kanske.
Momentum logo har de klämt in ett (R) på tavlan vilket inte är snyggt alls.
Baksidorna är helt ok, logo och lite text, men det finns fler bättre review av dem på nätet.
Båda köpte jag av @Royal Straps och jag är mycket nöjd.
Jag testade även den vita Titan III men tyckte tavlan var alldeles för livlös, platt plastbit utan lyster, tyvärr, annars gillar jag vita tavlor.

Cobalt Lite
PRO
Lätt, Titan
Tät, skruvad krona
Extremt tydlig
CON
Storleken, funkar ej på jobbet för mig
Kanske färgen på tavlan kunde varit vitare med mer lyster

Titan III
PRO
Titan, lätt
Alarm funkar bra
CON
Visarna otydliga
Storleken aning stor
Tavlan aning tråkig
IMG_7563.JPG
IMG_7564.JPG
IMG_7565.JPG
IMG_7566.JPG
IMG_7568.JPG
 
Topp