• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Moms från cousinsuk

rogart-63

Patek
Nu för tiden åker man tydligen på moms om man handlar för mer än 1700 :- från cousinsuk. Gjorde en beställning i måndags. Såg att den hamnat i tullhanteringen igår . Sen fick jag ett SMS från Postnord att jag skulle betala in 373:- i importmoms . Ringde Postnord och fråga. Som vanligt väldigt dryga. Frågade hur mycket jag handalt för . 1400:- sa jag. Men om du handlar för 1700:- ska du betala moms . Ja men det har jag ju inte gjort. Och paketet har säkert slussas via Kina sa hon då . Det står ju United Kingdom på fraktsedeln sa jag. Det vet man aldrig. Så nu åkte jag på moms från England oxå. Borde jag inte få momsen tillbaka från cousinsuk då? Dubbel moms?
 

rogart-63

Patek
Den brittiska firman har ju gjort rätt. Så tvivlar på att de har någon skyldighet att betala tillbaka något iallafall. Låter ju dock som Posten baserar sitt beslut på att de "tror" att det är ett förtäckt Kinapaket. :/
Absolut har dom gjort rätt . Det är Postnord som tabbat sig igen . Å andra sidan fattade jag det som att om jag beställer för mer än 1700:- så ska jag ändå betala import moms . Så det gäller att handla under 1700:- när ni beställer från England i fortsättningen.
Jo så sa hon oxå. Men som jag sa det står ju att firman ligger i England. Har handlat därifrån i åratal.
 
  • Like
Reactions: Beo

Beo

Patek
Absolut har dom gjort rätt . Det är Postnord som tabbat sig igen . Å andra sidan fattade jag det som att om jag beställer för mer än 1700:- så ska jag ändå betala import moms . Så det gäller att handla under 1700:- när ni beställer från England i fortsättningen.
Jo så sa hon oxå. Men som jag sa det står ju att firman ligger i England. Har handlat därifrån i åratal.
Så jädra ovanligt av postmord!jag handlar reservdelar från ryssland och många ggr så momsar jag nästan lika mycket som delarna kostat!!
 

MrBeam

Cartier
Det låter ju helt galet, va dåligt att de inte ens rättade till det?! Men tack för informationen ang. gränsen på 1700.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Hade försändelsen en CN22-deklaration? Jag har hört om andra fall där paket från bl.a. UK har belagts med moms p.g.a. användningen av tulldeklarationen och att försändelserna felaktigt hade registrerats med utomeuropeiskt ursprung. Angående gränsen på 1700kr så finns det mig veterligen ingen sådan utan personen du pratade med verkar ha blandat ihop det med tullfriheten (vilket alltså inte har ett dugg med moms att göra): https://www.tullverket.se/sv/foreta...eravringavarde.4.226de36015804b8cf353818.html

Om avsändaren säljer varor till Sverige för mer än ca 300tkr/år så är de tvungna att momsregistrera sig i Sverige och du betalar då svensk moms på 25% men gör de inte det så betalar du avsändarlandets momssats vilket jag antar att du har gjort i detta fall.
 

rogart-63

Patek
Jo hon yrade nåt om CN22 Sitter på alla paket från cousinsuk senaste året . Tror inte cousinsuk är momsregisterade i Sverige . Och dom lär nog sälja för mer än 300000 om året . Det drar dom nog in per månad skulle jag gissa .
Betalar engelsk moms på ca 20% när jag köper nåt där . Försökt att fråga hur det blir i Januari . Men får inget svar . Kan ju knappast vara så att man ska betala dubbel moms .
 

HSK

Patek
2-Faktor
Jo hon yrade nåt om CN22 Sitter på alla paket från cousinsuk senaste året . Tror inte cousinsuk är momsregisterade i Sverige . Och dom lär nog sälja för mer än 300000 om året . Det drar dom nog in per månad skulle jag gissa .
Betalar engelsk moms på ca 20% när jag köper nåt där . Försökt att fråga hur det blir i Januari . Men får inget svar . Kan ju knappast vara så att man ska betala dubbel moms .
Det handlar om hur mycket de säljer till varje enskilt land och olika länder har olika begränsningar. Här i Sverige ligger det på ca 320' om jag minns rätt och om de säljer för mer än detta (till Sverige) så är de tvungna att momsregistrera sig här och ta ut svensk moms men jag tror inte att de är så stora i lilla Sverige. Gör de inte det ska du betala deras momssats vilket du ju har gjort och du ska inte behöva betala någon ytterligare moms.

Efter årsskiftet så fungerar det precis som när man idag handlar från utomeuropeiska säljare dvs. att säljaren ska sälja varan exkl. moms och att du sedan betalar momsen när varan anländer till Sverige för att undvika dubbelbeskattning. Vissa avsändare har en automatiserad process för detta medan andra måste kontaktas så att de gör detta manuellt och jag har ingen koll på hur Cousins gör men tulldeklarationen tyder på att de gör detta per automatik men att Postnord som sagt gjort fel då de behandlat försändelsen som om den kommit utifrån EU enbart baserat på CN22 (som Cousins troligtvis klistrar på alla exportpaket oavsett destination för att slippa manuell hantering av alla ordrar).

Detta förutsatt att man inte träffar en överenskommelse om fri handel men så vitt jag vet finns inga sådana planer och det känns som att tidsfristen börjar löpa ut för en sådan möjlighet då vi är inne i mitten av oktober.
 

rogart-63

Patek
Hur har det gått? Har ett paket att hämta ut imorgon... åker man på dubbel moms eller någon tullavgift nu?
Gick bra till slut. Kom fram dagen efter på Fredagen. Sen fick jag pengarna tillbaka av tullen . 292:- men hanteringsavgiften på 75:- snodde Postnord. Skulle egentligen ha dom också tillbaka men se det gick inte. Har dit paket kommit så långt som till utlämningsstället är det nog ingen fara. Om du inte betalt in nåt innan dess.
 

Toni

Omega
2-Faktor
Gick bra till slut. Kom fram dagen efter på Fredagen. Sen fick jag pengarna tillbaka av tullen . 292:- men hanteringsavgiften på 75:- snodde Postnord. Skulle egentligen ha dom också tillbaka men se det gick inte. Har dit paket kommit så långt som till utlämningsstället är det nog ingen fara. Om du inte betalt in nåt innan dess.
Snabla PostMord!!!!!
 
Topp