• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Montera ett par juveler på fjädertrummans lagringar.

rogart-63

Patek
Har en 6138 jag tänkt serva för att ha för eget bruk. Men skulle vilja lagra upp den lite bättre? Finns lager så man kan byta. Men tyvärr har jag inga såna verktyg? Finns det någon här inne som kan konsten att fräsa ur bottenplattan och fälla in ett lager? Det andra är lättare då det sitter bara fast och är lätt att knaka ur. Kanske bör man pressa i det med en Seitz då dom spricker lätt.
Vore kul med ett Seitz verktyg med har inte hittat nåt till rätt pris och med alla verktyg intakta.
 

rogart-63

Patek
Ett sånt verktyg skulle sitta fint? Har bara ett staking tool. Finns nåt tillbehör till den oxå men misstänker att det är svårt att hitta?
Vad är det för diameter på brotscharna?
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Jag har ett K&D och till det följde både juvelerings- tillbehör och brotschar. Brotscharna är följande (jag har alla 18):

PastedGraphic-1.png

Vilket stans- verktyg har du?
 

rogart-63

Patek
Har en Boley eller rättare sagt 2 stycken. Funderade på omman kunde modda en av dom så man kunde brotscha med den? Men misstänker den är lite för glapp där brotschen ska sitta. Skulle ju gå att göra en ny övre lagring som passar till en K&D brotsch.
Men det drar iväg i kostnad? Kanske bättre att hitta ett komplett verktyg istället? Ser ibland på Tradera.
Kanske kan få lite hjälp av dig @alexndr . Om jag vet lite mer vad det är som behövs. Det undre hålet ska vara 1,59 och det övre ska man bara trycka i en ny lager i. Man får säkert brotsha upp en dimension i taget.
 
Topp