• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Montering av balanshjul

alexndr

Silver
2-Faktor
För några månader sedan demonterade jag en sliten balansaxel med mitt stansverktyg (https://klocksnack.se/threads/demontering-av-balanshjul.20769/). Nu var det dags att återuppta projektet och få ihop delarna igen.

Ny axel och balanshjul tillbaka på operationsbordet.

IMG_3915.JPG


I de flesta instruktioner jag sett visar man att axeln skall sättas i stansens bottenplatta i det minsta hålet den passar i. K&D Inverto erbjuder möjligheten att vända på punsarna och för att “spara” på bottenplattan valde jag detta alternativ.

IMG_3914.jpg


I med balansaxeln på rätt håll i punsen.

IMG_3920.jpg


På med hjulet och axeln skall därefter “nitas" ihop med det. Själva axeln har lite överskjutande metall som man helt enkelt skall “smeta ut” på hjulets översida för att fästa det.

IMG_3922.JPG


Det görs först med en puns som har rundad spets som sprider ut metallen. Därefter en puns med platt spets för att platta till och slutföra.

IMG_3923.jpg


Därefter skall delarna sitta ihop.

IMG_3927.JPG


Sedan dags att vända på hjulet och montera tillbaka liverrullen. Efter att ha tittat på gamla bilder från demonteringen såg jag åt vilket håll liverstenen skulle sitta. Detta är viktigt för att balansen skall vara “i beat” när den svänger.

IMG_3936.JPG


Här är det viktigt med ett motstöd i botten eftersom det många gånger är avstånd mellan balanshjulet armar och dess kant. Utan t.ex. en ambos skulle armarna eventuell böjas när rullen pressas på.

IMG_3946.JPG


Punsen skall bara pressas med fingrarna, inte hamras eftersom det inte krävs någon kraft.

IMG_3945.JPG


Äntligen dags för att testa lite nya verktyg!

Först balanstången för att se att axeln är rak i förhållande till hjulet.

IMG_0071.JPG


Den skarpögde ser att även detta verktyg är tillverkat av K&D. Ett sidointresse i intresset. Jag har börjat samla på verktyg av denna amerikanska tillverkare. Verktygen andas en otrolig kvalité!

En liten blåsningen med dammpusten och hjulet snurrade igång. Jag ställde “armen” mot hjulet och hjulet snurrade utan att avståndet till armen ändrades. Vad jag kan förstå så borde det innebära att allt är i sin ordning när det gäller det.

IMG_0072.jpg


Därefter dags för balansvågen som jag hittat på eBay för några hundringar (letade efter en från K&D men tror aldrig de tillverkat någon). Vågen används för att undersöka att man inte har någon avvikande tyngdpunkt på balansen.

IMG_3930.JPG


IMG_3954.JPG


Ett lätt blås och hjulet snurrade igång. Det avstannade långsamt utan att ge tecken på någon avvikande tyngdpunkt (det vill säga att det snurrade lite fram och tillbaka innan det stannade helt). Bra det eftersom jag inte har tillgång till något instrument för att göra korrigeringar för den typen av problem. Det här balanshjulet hade inga små skruvar och brickor som vissa hjul har som man kan förflytta, lägga till eller ta bort för att ändra tyngdpunkten. Vad jag förstått skall de små tyngderna på hjulet “gröpas ur” vid behov?

IMG_3952.JPG


Därefter på med spiralen på balansaxeln. Samma här som med liverrullen. Spiralen skall monteras tillbaka på samma position på axeln som tidigare för att vara "in beat" och endast handkraft.

IMG_3955.JPG


Här upptäckte jag att spiralen fått en “törn”. Som vanligt. Spiralen skall vara plan med balanshjulet men i det här fallet ser den mer ut som saturnus ringar. Dessa spiraler gör mig .. galen.

IMG_3957.JPG


Mark Lovick har gett instruktioner för hur man rätar ut dem och jag skall ge det ett försök. För den som själv försökt så vet ni att det är en otrolig utmaning som kräver full koncentration, en hel del kunskap och erfarenhet. Eftersom mina mängder av föregående varierar hoppas jag även på en stor portion tur. Mitt försök med det i ett framtida inlägg.

Jag kan erkänna att jag antagligen har fler verktyg än vad min kunskap och min kompetens egentligen inringar. Det är lite "learning by doing” och ibland finns det säkert brister i hur jag använder verktygen. För mig har det dock blivit en del av urmakeriets charm och eftersom jag är övertygad om att hobbyn är livslång tror jag att det är bra investeringar. Andrahandsvärdet på verktyg är ju dessutom ganska högt så möjligheten att sälja vidare kommer alltid att finnas (särskilt då en del verktyg inte tillverkas längre).

Som en liten bonus. Så här ser motstenarna i balansen till slut ut när oljan tagit slut och klockan körts "torr". Axeln har nött ett litet hål i motstenen. Tänk på det när ni snålar med service. Hade urverk kunnat gråta ..

IMG_3947.JPG


Till nästa gång säger jag som Per Torphammar. "Be careful in there".
 

Bilagor

  • IMG_3928.JPG
    IMG_3928.JPG
    120.3 KB · Visningar: 89
  • IMG_3931.JPG
    IMG_3931.JPG
    146.3 KB · Visningar: 84
  • IMG_3947.JPG
    IMG_3947.JPG
    98.3 KB · Visningar: 97
Jag njuter och stannar till ett par minuter på varje bild. Mycket ibtressant och fantastiskt skarpa, fina bilder. Såna här trådar fyller mig med inspiration. Lite som en bra lärobok.

Hur kommer det sig att vikterna på balanshjulet inte är symmetriskt utplacerade ?
 
Kul, tack för att du delar med dig!
Fina bilder och verktyg, vad använder du för att avlägsna spiral och liverrullen från axeln? visarverktyg eller något specialverktyg?

Ditt balanshjul var ju jämnviktat, men jag hade för mig att det ska vara enklare att få hjulet jämnt genom att lägga till vikter än att ta bort.
 
Jag njuter och stannar till ett par minuter på varje bild. Mycket ibtressant och fantastiskt skarpa, fina bilder. Såna här trådar fyller mig med inspiration. Lite som en bra lärobok.

Hur kommer det sig att vikterna på balanshjulet inte är symmetriskt utplacerade ?


De är faktiskt symmetriskt utplacerade men inte mot hjularmarna. Kollar du vikterna ser du att det finns en motsvarande vikt pris i motsatt riktning.
 
Kul, tack för att du delar med dig!
Fina bilder och verktyg, vad använder du för att avlägsna spiral och liverrullen från axeln? visarverktyg eller något specialverktyg?

Ditt balanshjul var ju jämnviktat, men jag hade för mig att det ska vara enklare att få hjulet jämnt genom att lägga till vikter än att ta bort.


Spiralen plockar jag bort med två visarborttagare (Precis som Mark gör). Det fungerar riktigt bra och jag tror inte att mitt missöde med spiralen beror på det. Liverrullen har jag ett speciellt verktyg för att ta bort. Se länken till tråden för demonteringen.

Gällande vikterna kan du ha rätt. Jag är inte så insatt i den biten.
 
Kan även tillägga att jag sett dem som bara använder tången för att kontrollera att balanshjulet är välviktat. Tydligen skall man hålla tången i en speciell vinkel (45 grader?) och "vibrera" igång hjulet. Det skall sedan snurra och stanna precis som med vågen.
 
Tack för en toppentråd! :)

En del av meckandet som är otroligt givande men samtidigt kan locka fram ens absolut sämsta sidor och några nya svordomar som får barnen att jubla!
 
Underbart! Det är när man läser sånt här som man (återigen) inser hur sjukt lite man kan om klockor. :)
 
Det är sån här info som får en att förstå komplexiteten och skönheten i ett manuellt urverk. Grymt imponerad av ditt jobb.
 
Själv är jag imponerad av dem som designat och konstruerat urverken. En del komponenter är löjligt ömtåliga när de är blottade. Att man lyckats skapa skyddade miljöer som klarar så otroligt mycket stryk är nära på magi.
 
Tillbaka
Topp