• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Moraklocka stannar

ironcastle

Patek
2-Faktor
Har en gammal hemgjord moraklocka som sambons farfar tillverkade en gång för länge sedan.
Nu har den stått hemma hos oss tillräckligt länge utan att gå, så jag gjorde slag i saken igår och rengjorde verket och smorde det. Gammal seg hård olja har tagits bort och ersatts av ny.
Så långt allt väl. Tror jag iaf.
Men den vill inte gå. Pendeln gör sitt jobb till en början men tappar sakta fart. Den får uppenbarligen ingen ny energi.
Har sett att pendelfjädern ska vara rak, vilket den inte var, men det är nu fixat. I övrigt upplever jag den ha bra mycket lägre friktion efter rengöring och smörjning. Den haltar inge heller efter vad jag kan uppfatta.
Men som sagt, den verkar inte tillgodogöra sig energin som lodet ska ge den.
Någon som har någon idé om vad som kan ligga bakom?

Och nästa fråga. Hur ser kraftflödet ut? Hur tillförs pendeln energi, så att den just inte stannar? Hakens axeltappar är smorda med den mer lättflytande oljan, av de två oljor jag har.
20200322_121124.jpg
20200322_121059.jpg
 
Det är nog ändå inre friktionen som är boven, men det är ju min teori.
De gamla vägguren kan vara känsliga för hur de hänger på väggen med, vet att jag sett ur med inkilade bitar mellan ur o vägg för att det ska hänga så den går.
Har det varit helt isär o tvättat innan uppsmörjning?
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Ja, helt isär. Tvättade med tandborste och rödsprit till en början. Sen ultraljudstvätt med ljummet vatten o diskmedel. Men det kan säkert vara gammal olja kvar på sina ställen. Har inte skådat med lupp.
Och viss gammal klet fick jag peta loss för att få väck det.
Sen ska jag vara ärlig med att jag inte vet vilken olja det ska vara på resp ställe. Körde med den tjockare av de två jag har. Kanske skämsmössa på den. Volymen var också på känn.
Uppfattar dock att den går lent, om man kan säga så.
Funderar över pendelfjädern, jag har riktat den så att den är rak, från att ha varit sned. Men det är två parallella fjäderbleck, som ser ut att vara "knäckta" åt varsitt håll. När jag tittar i urmakarläroboken ser dessa bleck ut att vara helt plana. Funderar på om de ska planas ut, eller inte.

Sen kanske det är läge att tvätta igen då, och smörja med den lättflytande oljan om friktionen är för hög. Osäker...
Men känslan är att lodet är bra tungt, och det glider lätt i lagringarna för löpverket. Jag tror att pendeln ska få energi av gånghjulet(?), men det verkar inte som den får det. Antingen kanske p g a skadad pendelfjäder, eller för att den just inte får någon energi av gånghjulet? Inget ser direkt slitet ut som jag sett.

Tilläggas kan att uret tickar rätt mycket tick-tack i jämn takt, så att säga. Inte ett-tvååååååååå-tre-fyyyyyyyrr, om man säger så.
 

DrKlocka

Audemars
Jag tänkte skriva ett lite längre inlägg men börjar med att fråga - är loden på plats och ger kraft åt verket?
Dvs, tyngderna som hänger i kedjorna.

Oljorna kommer inte göra så stor skillnad att uret inte går just nu, så det kan man ganska enkelt utesluta.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Ja, det finns två. Ett lättare och ett tyngre. Jag har förstått att det tyngre ska vara för gången och det lättare för slaget. Fast jag har provat både-och, och skillnaden är inte märkbar. Så ja, de är på plats.
Hur funkar det tekniska? Är det inte gånghjulet(?) som ska ge energi till pendeln, eller har jag fattat fel?
Jag får väl ta isär igen så får ni se pendelfjädern också.
 
Senast ändrad:

ironcastle

Patek
2-Faktor
Så här ser pendelfjädern ut. Tycker den ser maskinstukad ut, är ju helt symmetrisk stukad. Tidigare var den böjd åt ena hållet, men det är justerat nu.
Haken, den ser väl inte konstig ut?
En annan fundering. Haken har en slirkoppling, den går trögt runt sin axel, och är inklämd mellan två plastbitar. Antar att det är i sin ordning, avsikten är väl att ett för långt slag med pendeln ska göra att haken slirar på sin axel o därmed inte skadar gånghjulet eller sig själv?
20200322_192300.jpg
20200322_192427.jpg
20200322_192435.jpg
20200322_192508.jpg
20200322_192605.jpg
 

DrKlocka

Audemars
Bra, då kan vi utesluta det. Det finns mycket som kan orsaka problem med väggur så det är alltid bra att utesluta det enklaste.

Normalt sett när man renoverar ett väggur som gått flera decennier kommer det inte utan slitage som måste justeras. Vanligast är att flertalet lagerhål fått slitage som gjort lagerhålen ovala. Det gör att ingreppen mellan hjul förändras, ger en kraftförlust och kan till och med få uret att stanna.

Kraften från löpverket finns fram till gånghaken, men där löses kraften ut genom pendeln med sin svängning. dvs. Man måste alltid börja genom att ge pendeln en "gungning". Väldigt lätt, ingen kraft behövs här. Därefter sköter kraften från löpverket gången.
Det du kallar slirkoppling på haken är till för att justera haltningen.

Pendelfjädern har troligtvis blivit vikt någon gång, och ja det brukar påverka.

Väggur är svåra att felsöka över nätet. Viktigt är att kolla alla tänder, lagerhål osv.
Sen måste man alltid ställa in gånghakens tjänstgöring mot gånghjulet - fall, vila osv. Det har en stor påverkan.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Klockan är sen tidigt 80-tal, har aldrig gjorts nåt åt tidigare, och har inte gått på sisådär 15 år skulle jag tippa.
Men jag hör att det bara är att börja om från början. Isär med hela paketet igen och kolla del för del. Det gjorde jag inte. :oops:
Pre mortem, så att säga, var det sista som hände att den stannade, om jag minns rätt, men det är ju 15 år sen, så detaljerna är inte så klara längre. Jag trodde då att bara service behövdes, men det är uppenbarligen nåt mer.

Haltningen hade jag typ listat ut, men tack för förtydligandet.
Pendelfjädern undrar jag om den inte blivit skadad när klockan oförsiktigt flyttats kanske, eller pendeln stötts till/ monterats slarvigt. Skulle gissa att den komprimerats uppåt ochv då veckat sig. Den var ju också skev tidigare.

Hur som, tack för input! Och kommer du på nåt annat är jag idel öra!
Btw, det är inte så att du finns runt huvudstaden? Som du noterade är felsökning över nätet knepig...
 

DrKlocka

Audemars
Börja med att ta av pendeln, ha loden på och rör på gånghaken. Om du känner att den matas fram och "tickar" så har du i alla fall kraft från löpverket. Om den inte "tickar" fram, så kan du testa att justera höjden på gånghaken och hur paletterna arbetar mot gånghjulets tänder.
Kan också vara bra att byta ut pendelfjädern, men tycker den borde gå lite grann i alla fall även om den ser illa ut,

Tyvärr har jag inte möjlighet att kolla på den.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Nu är jag inte helt säker, men jag har inte sett att det går att justera höjden på gånghaken. I den främre verkplattan finns det bara ett cylindriskt hål för gånghakens axel. Samma sak i den bakre, fast där är det ett cylindriskt hål för gånghakens axel i en liten hållare som skruvas i via cylindriska hål i den bakre verkplattan.
M a o förstår jag inte hur jag kan justera ingreppshöjden. Alla axeltappar har bara ett läge såvitt jag förstår.
Om det inte är så att haken har ett excentriskt centrum på sin axel. Vet ej.

Min känsla är att jag inte får fram det beteende du beskriver, så jag gissar att du är något på spåren. Frågan är bara hur jag justerar höjden på ingreppet. Har inte förstått det än.
 

DrKlocka

Audemars
Jag förstår. Inte säkert det finns på din modell, men oftast finns någon form av inställningsmöjlighet där.
Kolla hur tänderna ser ut på gånghjulet. Ser ut som att de kan vara skadade.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Gånghjulets tänder ser väldigt konstiga ut måste jag säga. Men de är så lika sinsemellan att jag trodde att ska se ut så. Taggiga och med anpassade vinklar för gånghaken. Tror jag. Men kuggtänderna ser onekligen konstiga ut.
Ska fota i afton så får ett vant öga säga sitt.

Fattar jag rätt att, om lodet hänger där, men det inte finns någon pendel monterad, så ska gånghaken, om den fått lite hjälp att komma igång, bara ticka på i "rasande" takt tills lodet har tappat sin energi, dvs kedjan nått sitt slut?
M a o, om det inte funkar, så finns felet uppströms någonstans? I verket någonstans, eller i hakens funktion?
Är det så det funkar blir ju felsökningen något enklare för ett otränat öga.
 

DrKlocka

Audemars
Gånghjulets tänder ser väldigt konstiga ut måste jag säga. Men de är så lika sinsemellan att jag trodde att ska se ut så. Taggiga och med anpassade vinklar för gånghaken. Tror jag. Men kuggtänderna ser onekligen konstiga ut.
Ska fota i afton så får ett vant öga säga sitt.

Fattar jag rätt att, om lodet hänger där, men det inte finns någon pendel monterad, så ska gånghaken, om den fått lite hjälp att komma igång, bara ticka på i "rasande" takt tills lodet har tappat sin energi, dvs kedjan nått sitt slut?
M a o, om det inte funkar, så finns felet uppströms någonstans? I verket någonstans, eller i hakens funktion?
Är det så det funkar blir ju felsökningen något enklare för ett otränat öga.
Ibland tickar det på fort utan pendel, ibland inte. Men du ska åtminstone kunna känna att kraften finns där från löpverket om du rör haken framåt och tillbaka, likt pendelns rörelse. Om du förstår hur jag menar.
Om du inte kan känna att haken "vill fram" av gånghjulets kraft så kan du testa att ta bort gånghaken - Obs! Ta av loden först. Kolla så att de snurrar fint och att det inte finns någon stor kraftförlust.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Förutsatt att pendelfjädern är i lod så tickar klockan på rätt bra en bit utan pendel, om man ger haken en lite impuls. Den går en bit och sen stannar den. Hur bra det går beror på hur väl i lod den lilla pendelfjädern pekar. Effekten blir att haken tippar om man inte har den lilla pendelfjädern pekandes rakt nedåt, så jämvikt råder mellan hakens sidor.
Så jag tror inte att löpverket är dåligt. Mitt otränade öga tycker att skicket är rätt bra på urverket. Jag gissar att pendelfjädern är kass. Ska prova att rikta den tänkte jag nu.
Bilden visar gånghjulet. Konstig form, men intakt, tycker jag det ser ut som. Eller?
20200323_185833.jpg
20200323_190823.jpg
20200323_190923.jpg
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Ser ut som att gånghaken studsar ett dubbelstuds när den stoppar gånghjulet vid varje tick. Som en konsekvens av det kan man kan se att pendelns anslutning mot armen som fäster i pendelfjädern svänger till vid varje studs som sker, den liksom gungar till lite. Det kan ju inte vara rätt. Det lär ju äta upp energin som ska överföras till pendeln så att den håller igång sin rörelse.
Jag tror att detta är felet, men vad gör jag åt det?

Har riktat pendelfjädern så gott det gick, men det medförde ingen skillnad.
Hängde även dit armen för pendeln och provkörde klockan utan pendel. Då tickar den på som bara den. Så verket funkar nog. Men som sagt, jag tror att dubbelstudsen vid varje ingrepp av haken är dåligt. Vad gör jag åt det?
 
Topp