• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Morfars klockor

Peppelino

Breitling
Hej,
Vintage och kanske klockor i synnerhet har alltid varit ett intresse för mig. Men, vid sidan av alla andra ansvar så har det aldrig kommit längre än till att bära, läsa och emellanåt ta fram och kika på de ur som kommit in via loppisar, auktioner och arv.

Nu har jag fått in ett par ur efter morfar. Båda har fått göra tunga jobb genom åren, men har kontinuerligt servats och tagits omhand. De har ett relativt stort affektionsvärde för mig och jag funderar därför på om det är vettigt och motiverat att lämna in dem på en riktig urmakarservice. Framförallt Omegan är ett ur som jag gärna skulle vilja använda själv. Certinan är lite av ett frågetecken, den saknar "Certina" namnet på urtavlan och jag har inte kunnat hitta något liknande.

Mycket tacksam om någon kan hjälpa mig med en bedömning kring Omegan (vem kan hjälpa mig med den?) och ledtrådar till vad det är för Certina morfar hade i så många år?
IMG_20191026_111647.jpg
IMG_20191026_111619.jpg
IMG_20191026_111655.jpg
IMG_20191026_111631.jpg
 

Bilagor

  • IMG_20191026_111655.jpg
    IMG_20191026_111655.jpg
    159.7 KB · Visningar: 1

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Båda är gamla kvalitetsklockor, klart värda att serva. Speciellt med tanke på affektionsvärdet då. Certinan har en gammal logga, inget konstigt. Den ser hur som helst ut att ha en väldigt trevligt patinerad tavla. Det är väl vad jag just nu kan säga.
 

Peppelino

Breitling
Tack så mycket för snabbt och trevligt svar! Jag har helt klart för avsikt att serva Omegan först, den vill jag gärna använda själv. Certinan är ganska "hårt" patinerad, inte sprucken eller något sådant, men märkt av att ha blivit buren i ett hantverksyrke i många år (enligt uppgift så bar han klockan kontinuerligt under nästan 30 års tid). Om ni kikar på det kan man se av kronan på bilderna så är den nästan helt blanksliten av all uppdragning! :D

Finns det någon möjlighet att, utan att öppna Certinan, avgöra på ett ungefär hur gammal den är? Kan den vara från 50-talet, eller ännu tidigare?

Omegan bör vara en 60-talare, han köpte den begagnad i mitten av 70-talet och började bära som ersättare för Certinan, när det var någon finare tillställning. Någon gång under 80-talet stannade Certinan och sedan bar han Omegan fram till 00-talet innan han började köpa diverse billiga batteriklockor som gick sönder vart och vartannat år.
 

ittam

Audemars
Tack så mycket för snabbt och trevligt svar! Jag har helt klart för avsikt att serva Omegan först, den vill jag gärna använda själv. Certinan är ganska "hårt" patinerad, inte sprucken eller något sådant, men märkt av att ha blivit buren i ett hantverksyrke i många år (enligt uppgift så bar han klockan kontinuerligt under nästan 30 års tid). Om ni kikar på det kan man se av kronan på bilderna så är den nästan helt blanksliten av all uppdragning! :D

Finns det någon möjlighet att, utan att öppna Certinan, avgöra på ett ungefär hur gammal den är? Kan den vara från 50-talet, eller ännu tidigare?

Omegan bör vara en 60-talare, han köpte den begagnad i mitten av 70-talet och började bära som ersättare för Certinan, när det var någon finare tillställning. Någon gång under 80-talet stannade Certinan och sedan bar han Omegan fram till 00-talet innan han började köpa diverse billiga batteriklockor som gick sönder vart och vartannat år.
På baksidan brukar det finnas ett serienummer som du kan kolla mot årtalen i denna länk.
https://mitka.co.uk/certina-serial-number-by-year/
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Tack så mycket för snabbt och trevligt svar! Jag har helt klart för avsikt att serva Omegan först, den vill jag gärna använda själv. Certinan är ganska "hårt" patinerad, inte sprucken eller något sådant, men märkt av att ha blivit buren i ett hantverksyrke i många år (enligt uppgift så bar han klockan kontinuerligt under nästan 30 års tid). Om ni kikar på det kan man se av kronan på bilderna så är den nästan helt blanksliten av all uppdragning! :D

Finns det någon möjlighet att, utan att öppna Certinan, avgöra på ett ungefär hur gammal den är? Kan den vara från 50-talet, eller ännu tidigare?

Omegan bör vara en 60-talare, han köpte den begagnad i mitten av 70-talet och började bära som ersättare för Certinan, när det var någon finare tillställning. Någon gång under 80-talet stannade Certinan och sedan bar han Omegan fram till 00-talet innan han började köpa diverse billiga batteriklockor som gick sönder vart och vartannat år.
Utan att öppna blir det förstås mer gissningar än fakta. Men som du säger ligger 50tal bra till med de visarna på Certinan, det samma på Omegan, visarna antyder 60tal där. Möjligen kan någon Certina entusiast avgöra även på loggan när den är ifrån. Ett enkelt knep för att öppna baklocket är att du gör en liten boll av silvertape, med klistersidan utåt. Sedan trycker du den mot baklocket och skruvar av det :)
 

Peppelino

Breitling
Stort tack för det, jag ska se om det är möjligt att öppna Certinan med det knepet, vore intressant att se hur "skitigt" det är där inne (och vad som står på urverket). Jag vågar inte ge mig på den med verktyg, då kommer jag garanterat att dra en ful repa på boetten (vilket kanske inte egentligen är så mycket värre än de repor som är... men jo, jag vill inte vara ansvarig för det i alla fall). :)
 
Topp