• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Mormors farbrors klocka

Kalkyl

Silver
2-Faktor
Hej!
Min mormor gav mig denna Mimo idag. Den ägdes av hennes farbror och är förmodligen inköpt på slutet av 30/ början av 40 talet. Har googlat lite och förstått att märket har lång historia och använts av tyskarna under andra världskriget. Vet någon hur pass ovanlig denna modell är och om det finns något ekonomiskt värde? Med tanke på att den varit i familjen länge är jag sugen att lämna in den för byte av glas samt allmän service. Tack för en grymt forum och ha en fin helg!
IMG_20180413_205304.jpg

Yes, en service på den. Mycket trevlig klocka!
...Och en röd sekundvisare har ju aldrig varit fel. Kostnad för en riktigt väl utförd service och glas kan säkert överstiga marknadsvärdet med råge men det är ingenting jämfört med affektionsvärdet du har i den.

Senast ändrad:
Hej!
Min mormor gav mig denna Mimo idag. Den ägdes av hennes farbror och är förmodligen inköpt på slutet av 30/ början av 40 talet. Har googlat lite och förstått att märket har lång historia och använts av tyskarna under andra världskriget. Vet någon hur pass ovanlig denna modell är och om det finns något ekonomiskt värde? Med tanke på att den varit i familjen länge är jag sugen att lämna in den för byte av glas samt allmän service. Tack för en grymt forum och ha en fin helg!
IMG_20180413_205304.jpg
Kul, mimo köpte upp (och övergick senare till att bli?) Girard perregaux någon gång under 40-talet, brukar ofta vara trevliga klockor...

Edit: just det där visarparet som är riktigt snyggt imho, var vanligt hos gp/mimo.

Yes, en service på den. Mycket trevlig klocka!
...Och en röd sekundvisare har ju aldrig varit fel. Kostnad för en riktigt väl utförd service och glas kan säkert överstiga marknadsvärdet med råge men det är ingenting jämfört med affektionsvärdet du har i den.
Gillar den skarpt så får nog bli en service. Den tickar på fint när man vrider upp den men går typ +60sek på 8 minuter så lite kärlek kan den behöva :)

Kul, mimo köpte upp (och övergick senare till att bli?) Girard perregaux någon gång under 40-talet, brukar ofta vara trevliga klockor...

Edit: just det där visarparet som är riktigt snyggt imho, var vanligt hos gp/mimo.

Läste också något om Girard Perregaux. Blir till att göra service och sen slänga på något fint band :)

För affektionsvärdets skull är i vart fall ett glasbyte påkallat. Om uret fungerar för dagligt bruk kan du bära det som det är. Ett enkelt ur som betingar ringa värde och taveldesignen var tämligen vanlig på den tiden. Många tillverkare ville anspela på det militära "stuket". Storleken gör att det inte är speciellt attraktivt på marknaden. Som på alla gamla ur är skicket nästan allt; gamla allmogeur är ofta använda hårt och slitna. Ett exemplar i mycket fint skick med box är ju det som samlare och andra som tycker just skicket är viktigt söker efter.

Hej!
IMG_20180413_205304.jpg
Jag ser att det står automatic på tavlan, om du tar den till en urmakare skulle det vara kul att se vad det sitter för verk i den.

Håller med om ovanstående och ville bara säga, trevligt ur!! Jag undrar oxå vad för automatiskt verk från 30-40 det kan vara..? :)

Senast ändrad:
Du ser det du förväntar dig att se, likt mig. Oftast är ju dessa gamla ur inte automatare, ibland önskar jag att det enorma informationsflödet, hastigheten och valmöjligheterna kunde bromsas - vem faan behöver kunna välja på tjugofem olika tandkrämer, om jag gör en medioker liknelse :D

jag gillar det "enorma informationsflödet, hastigheten och valmöjligheterna"! ...på bara en liten stund här på eftermiddagen har jag kunnat få en bättre bild av hur det hänger ihop med Ebel 6B/159 (234) batcherna 1940 och 1942, en hel radda issue-nummer och bilder på gravyrer och insights från de allra allra mest kunniga! (har en cal.99/1940 på ingång, hade en cal.101/1942 för ett par år sen.)

För tjugofem år sen hade det jobbet tagit, well - tjugofem år typ... :D

jag gillar det "enorma informationsflödet, hastigheten och valmöjligheterna"! ...på bara en liten stund här på eftermiddagen har jag kunnat få en bättre bild av hur det hänger ihop med Ebel 6B/159 (234) batcherna 1940 och 1942, en hel radda issue-nummer och bilder på gravyrer och insights från de allra allra mest kunniga! (har en cal.99/1940 på ingång, hade en cal.101/1942 för ett par år sen.)

För tjugofem år sen hade det jobbet tagit, well - tjugofem år typ... :D
Inte alls, när inte du var född ringde man en gubbe hos tillverkaren som ofta tog sig tid att svara på frågor som man ställde. Bland annat Ulysse Nardin gick att få personlig kontakt med via telefon. Dessutom var informationen som gavs vederhäftig - jag har hört att allt som skrivs på nätet inte är sant :D
Tänk på att du missade ett automatur alldeles nyss - det kanske gick för fort...

Inget nytt här? Följer detta med spänning.
Var hos urmakaren men för att bestämma verket behövde den skickas iväg och en service skulle nog ligga på ca 3000kr. Ska testa en annan urmakare och se ifall de kan öppna boetten och kika på verket. Vet inte om man vågar ge sig på det själv, har en boettöppnare "modell enkel" hemma men lite rädd att repa den. Återkommer senare ikväll till er alla nyfikna med status :)

Tillbaka
Topp