• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Mormors farbrors klocka

Var hos urmakaren men för att bestämma verket behövde den skickas iväg och en service skulle nog ligga på ca 3000kr. Ska testa en annan urmakare och se ifall de kan öppna boetten och kika på verket. Vet inte om man vågar ge sig på det själv, har en boettöppnare "modell enkel" hemma men lite rädd att repa den. Återkommer senare ikväll till er alla nyfikna med status :)
Ligger automatservice på ca. 3000 ifrån en "riktig" urmakare så är det inte mycket att säga om. Min husurmskare tar ca 4200 för fullservice.

Inget vidare resultat idag. Sitter nu och försöker få upp klockan själv med min Jaxa kopia men den sitter som berget. Har kört med gamla tricket med tejp på fingrarna men den rör sig inte en millimeter. Är jag dum eller har den inte skruvboett?
IMG_20180417_182638.jpg

Inget vidare resultat idag. Sitter nu och försöker få upp klockan själv med min Jaxa kopia men den sitter som berget. Har kört med gamla tricket med tejp på fingrarna men den rör sig inte en millimeter. Är jag dum eller har den inte skruvboett?
IMG_20180417_182638.jpg
Häftigt boettlock, aldrig sett det "mönstret" tidigare. Du kan också testa tricket med att limma fast en stållinjal med superlim. Skonsamt utan risk att repa boettlocket. :)

https://klocksnack.se/threads/rent-mjöl-i-påsen-men-jag-behöver-hjälp.12453/

Btw, om du byter bandet på klockan så får du se till att spara det där longines bandet/spännet. ;)
Lite sugen på ett svart ödleskin eller kanske något i mocka, ska självklart spara spännet :)
En annan fråga. Ser att det står AF/RS på hjulet som tickar sekundrarna (min klocka går galet fort), kan jag justera skruven så att den går långsammare eller måste fler ingrepp göras?

Lite sugen på ett svart ödleskin eller kanske något i mocka, ska självklart spara spännet :)
En annan fråga. Ser att det står AF/RS på hjulet som tickar sekundrarna (min klocka går galet fort), kan jag justera skruven så att den går långsammare eller måste fler ingrepp göras?
Jag skulle inte röra något om du inte vet vad du gör. Hur mycket för snabbt går den?

Tillbaka
Topp