• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Multitools - Räddaren i nöden?

roosterman

G-shock
2-Faktor
Multitools har jag sett i en hel del trådar i diverse olika sammanhang.
Men någon egen tråd för dom finns inte vad jag hittat.
Så som prylgalning, tänkte jag att varför inte en egen tråd för dessa räddare i nöden.
Vad har ni för multitänger/verktyg? Leatherman, Victorinox, Gerber, S.O.G etc.. Alla märken, stora som små.:)
Börjar med några stycken i min enligt Frugis alldeles för fulla toolslåda;)
Leatherman Wave,
Victorinox Swiss tool,
S.O.G Power Plier
och Gerber Truss
IMG_20201230_204953.jpg

Bilagor

• IMG_20201230_204926.jpg
    IMG_20201230_204926.jpg
    600.9 KB · Visningar: 46
  • IMG_20201230_204941.jpg
    IMG_20201230_204941.jpg
    633.2 KB · Visningar: 37
  • IMG_20201230_205023.jpg
    IMG_20201230_205023.jpg
    649.8 KB · Visningar: 36
Multitools har jag sett i en hel del trådar i diverse olika sammanhang.
Men någon egen tråd för dom finns inte vad jag hittat.
Så som prylgalning, tänkte jag att varför inte en egen tråd för dessa räddare i nöden.
Vad har ni för multitänger/verktyg? Leatherman, Victorinox, Gerber, S.O.G etc.. Alla märken, stora som små.:)
Börjar med några stycken i min enligt Frugis alldeles för fulla toolslåda;)
Leatherman Wave,
Victorinox Swiss tool,
S.O.G Power Plier
och Gerber Truss
IMG_20201230_204953.jpg
Leatherman Wave var i princip hela min verktygslåda när jag var snål student, den kom man långt på! :)
Används fortfarande regelbundet.

Repostar min uppställning, som jag postade i "knivtoktråden", då denna tråd passar mig bättre, även om jag kan fascineras av vackra och/eller praktiska knivar också :)

20191102_162433.jpg
20191102_162716.jpg

Gillar konceptet med dessa multiverktyg. Den enda som har hårdtestats under lång tid är den mindre Läderpojken. Den har jag varit väldigt nöjd med, även om den är lite utdaterad, och med de småbrister som kommer med storleken, men lätt att fälla in och ut iofs. SOGen som är den enda som har sax, och Victorinoxen får helt klart godkänt också. Gerbern känns sämst kvalitétsmässigt.

Jepp, har faktiskt två Wave då jag vissa dagar kör med Lundhags på jobbet och andra dagar med jeans, insåg de dagar jag hade jeans att jag ständigt saknade min wave och att var och varannan morgon komma ihåg att flytta över den till de andra byxorna funkade inte..

Gillar medium-sizen på Wave, men jag tycker det är synd att dom slutat med läderfodralet, jag har det på mina jeans, på lundhagarna får det nya och sämre textilfodralet tjänstgöra, som ni ser har jag även lyckats få in min ficklampa i samma fodral, en dansktillverkad Suprabeam M6xr om någon funderar över modell, mycket dugliga då jag anser att den bästa ficklampan du kan ha är den du har med dig :)
E2C72D42-0E37-4785-A14E-70D95A28F53E.jpeg

Tänkte väldigt kort berätta lite hur mitt intresset för multitools började.
För en himla massa år sen åkte brorsan på lite semester i USA och undrade då om vi syskon ville att han skulle handla hem något åt oss.
Med tanke på priserna redan då på Leathermans här i Sverige så bad jag honom kolla om en sån åt mig.
När han landade här igen så hade han med sig ett SuperTool som blev min första "riktiga" multitool.
Självklart finns den fortfarande kvar i samlingen ;)
IMG_20201231_111951_resized_20201231_112316725.jpg

I det som kommit bli vanlig ordning så har den mest fått ligga "sparad" och andra tools har fått lida desto mer 😁
Därför är den fortfarande mer än 20 år senare i näst intill mint skick. Knivarna är rakbladsvassa fortfarande🚑
IMG_20201231_112130_resized_20201231_112317645.jpg

Genom åren har lådan blivit mer och mer fylld så i dagsläget finns ca 80 tools i olika modeller o färger:bag:
Mestadels då av "dyra" märkena då jag tycker att man får vad man betalar för..;)
Mer bilder på dom andra leksakerna kommer framöver.
SHOW ME YOURS!! 👍😃

Jag var hårt engagerad i ett annat forum där multiverktyg avhandlades, jag tappade dock sugen till slut när folk satte en slags ära i att misshandla sina verktyg och sedan dissa dom på forumet. Typ förstöra tången på sin Leatherman 25 gånger, bryta sönder skruvmejslarna och sedan raljera över hur dåliga dom är, (jag är minsann starkare än något verktyg!)

Bär själv en SuperTool 300 på jobbet (som jag använder inom sina begränsningar), kan inte tänka mej något annat verktyg. Den är så insliten att man öppnar den som en butterfly med en hand. Tror jag slitit ut fem eller sex hölster till den däremot... Provat lite med en Surge, men det var lite meckigt med lösa bits och saxen hade jag inte så stor nytta av på jobbet. Jag och ST300 har liksom bondat, och jag har någon extra i lager ifall att den försvinner från produktlinjen snart...

Jag var hårt engagerad i ett annat forum där multiverktyg avhandlades, jag tappade dock sugen till slut när folk satte en slags ära i att misshandla sina verktyg och sedan dissa dom på forumet. Typ förstöra tången på sin Leatherman 25 gånger, bryta sönder skruvmejslarna och sedan raljera över hur dåliga dom är, (jag är minsann starkare än något verktyg!)

Bär själv en SuperTool 300 på jobbet (som jag använder inom sina begränsningar), kan inte tänka mej något annat verktyg. Den är så insliten att man öppnar den som en butterfly med en hand. Tror jag slitit ut fem eller sex hölster till den däremot... Provat lite med en Surge, men det var lite meckigt med lösa bits och saxen hade jag inte så stor nytta av på jobbet. Jag och ST300 har liksom bondat, och jag har någon extra i lager ifall att den försvinner från produktlinjen snart...
Vill man se tools bli förstörda finns ju Tuben...
Nog för att man lagt en del stålars på gänget man har, men förstöra dom medvetet.... Nja..
Råkar dom gå sönder under bruk, ja då är det ju en helt annan sak :)

Letade reda på den här också. Drömprylen som barn. Fick den i födelsedagspresent i 10årsåldern vilket innebär att jag haft den i omkring 30 år (vilket i sig låter overkligt 😁)

PXL_20210106_142024113.jpg
Det där är ju lite av multitoolens urfader :)
Här är min jobbartång tillsammans med jobbarklockan. Tången har vart med en bit över 10år och klockan snart 10 månader.
klockan talar för sig själv, men tången är en hyffsat ovanlig Gerber Recoil med fjäderassisterad utskjut av tången.
Har tyvärr jobbat sönder stjärnspetsen, men va fasen, tången har fått slita😁
Recoil.jpg

Repostar min uppställning, som jag postade i "knivtoktråden", då denna tråd passar mig bättre, även om jag kan fascineras av vackra och/eller praktiska knivar också :)

20191102_162433.jpg
20191102_162716.jpg

Gillar konceptet med dessa multiverktyg. Den enda som har hårdtestats under lång tid är den mindre Läderpojken. Den har jag varit väldigt nöjd med, även om den är lite utdaterad, och med de småbrister som kommer med storleken, men lätt att fälla in och ut iofs. SOGen som är den enda som har sax, och Victorinoxen får helt klart godkänt också. Gerbern känns sämst kvalitétsmässigt.
Den svarta Gerbern, köpt eller fått i tjänsten, så att säga?

Har en Victorinox Classic SD Alox som EDC. Så liten och lätt att man inte märker att man har den, men förvånansvärt praktisk även om det knappast är ett så pass mångsidigt verktyg som de Leathermans som dyker upp här.

Liten kniv och sax är användbart men trodde inte att nagelfilen hade någon poäng först men jag använder den förmodligen mer än de övriga, ofta som skruvmejsel eller lättare bändverktyg.

Mycket bra!

36361073-1DBB-4E06-93A5-ECC007453A61.jpeg

Har en Victorinox Classic SD Alox som EDC. Så liten och lätt att man inte märker att man har den, men förvånansvärt praktisk även om det knappast är ett så pass mångsidigt verktyg som de Leathermans som dyker upp här.

Liten kniv och sax är användbart men trodde inte att nagelfilen hade någon poäng först men jag använder den förmodligen mer än de övriga, ofta som skruvmejsel eller lättare bändverktyg.

Mycket bra!

36361073-1DBB-4E06-93A5-ECC007453A61.jpeg
Sen att dom är sjukligt snygga är ju inte till någon nackdel 😎

KF4.JPG

Min mest värdefulla Leatherman, den ovanliga Juice KF4 som försvann ganska fort från sortimentet. Hittade min längst bak i en monter i en liten sportbutik med originalkartong och allting. Bortglömd och i skuggan av de stora modellerna fick jag den till ett pris jag nästan skäms för... Den får givetvis inte användas ;)

The Late Boy Scout
Appropå ovanliga Leathermans så är Flair just en sån modell.
Den tillverkades från 1999 och ett par år fram innan den togs bort ur sortimentet.
Lyckades få tag i en sån här på KS efter att ha försökt få tag i under ett antal år.😁
Avsedd att vara picnic-toolet nr1 🍞🧀🥂 , men hos mig hamnar den under samlaravdelningen;)
IMG_20210116_180606_resized_20210116_061225567.jpg
IMG_20210116_180551_resized_20210116_061226305.jpg
IMG_20210116_180740_resized_20210116_061224682.jpg

Appropå ovanliga Leathermans så är Flair just en sån modell.
Den tillverkades från 1999 och ett par år fram innan den togs bort ur sortimentet.
Lyckades få tag i en sån här på KS efter att ha försökt få tag i under ett antal år.😁
Avsedd att vara picnic-toolet nr1 🍞🧀🥂 , men hos mig hamnar den under samlaravdelningen;)
IMG_20210116_180606_resized_20210116_061225567.jpg
IMG_20210116_180551_resized_20210116_061226305.jpg
IMG_20210116_180740_resized_20210116_061224682.jpg
Oj! Den där ska du vara rädd om! Det är första gången jag ser Flair gravyren på öppnaren :)

Kick.JPG

En trio med Kick, Fuse och Blast. Kicken har clipet som såldes som extra tillbehör löst. Dessa verktyg med inlägg i Zytel i skänklarna blev nog aldrig riktigt erkända/populära... Blasten är faktist riktigt kompetent med både sax och mikroskruvmejsel. Har även en Core i bilen som var en slags föregångare till ST300, Core hade också inlägg i Zytel.

Kick.JPG

En trio med Kick, Fuse och Blast. Kicken har clipet som såldes som extra tillbehör löst. Dessa verktyg med inlägg i Zytel i skänklarna blev nog aldrig riktigt erkända/populära... Blasten är faktist riktigt kompetent med både sax och mikroskruvmejsel. Har även en Core i bilen som var en slags föregångare till ST300, Core hade också inlägg i Zytel.
Kick och Blast finns här i låddan också. Dom är väldigt sköna att använda med sina greppinlägg. :)

Tillbaka
Topp