• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Mycket text på urtavlan - Hiss eller Diss?

Mycket text på urtavlan - Hiss eller Diss?

  • Hiss - folk måste ju veta vad klockan klarar av

    Röster: 19 27.9%
  • Diss - allt utöver namn på klocktillverkare är överflödigt

    Röster: 49 72.1%

  • Totala väljare
    68

watchxor

Omega
Vad är folks åsikter om text på urtavlan, och då menar jag text utöver det funktionella tim/minut-siffror och liknande. Behöver tillverkaren signalera till alla som ser klockan vilka färdigheter den har, eller räcker det bara med loggan och namn smakfullt placerat?

Själv landar jag nog närmare endast logga/namn spektrumet i frågan. Det är en sak som stör mig oerhört med t.ex. Rolex Submariner, med fyra mycket breda rader med text i botten av urtavlan. Texten under Rolex känns även den överflödig.

submariner-m116610lv_bs_0003_1680x1070.jpg


Jämför då istället med med Omega Globemaster, som är nånstans mitt i spektrumet med logga, tillverkare, modell och lite om urverket.

Omega-Globemaster-BL.png


Och sen en Panerai i den andra änden av spektrumet med bara namnet på tillverkaren (och en diskret logga).

989332.png.adapt.627.942.png
 
Senast ändrad:

mouqvist

Rolex
Skulle även kunna tänka mig en märkesklocka utan nåt alls på tavlan
Tror inte att man ökar chanserna att få ligga om man visar att ens klocka tål 1000m eller är COSC certifierad!
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Det är bra liggfaktor på klockor som har Certified chronometer på tavlan :cigar:
Jag uppskattar båda, det kan vara trevligt med "detaljer" på tavlan. Sm @Huglii säger så ska det vara balans/symmetriskt. På en sportklocka kan jag tycka att det är det rätt med en del text på tavlan, nästan som race-bilar. Däremot så ska kvällsklockan vara så ren som möjligt!
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Funderar på att införskaffa ytterligare en SKX009 (och ha på länk). Sugen på Japanversionen, men den extra textraden "21 jewels" förfular helt klart tavlan...
skx009j1-rub_4_2_1.jpg
 

MånsT

Rolex
En Sub helt utan text på undre halvan av tavlan hade nog sett konstig ut, som om någonting saknades. I övrigt blir det onödigt och löjligt med för mycket text. Ett exempel är Certina DS Action där det bland annat står ISO 6425... Eh, va? :bored:
 

watchxor

Omega
En Sub helt utan text på undre halvan av tavlan hade nog sett konstig ut, som om någonting saknades. I övrigt blir det onödigt och löjligt med för mycket text. Ett exempel är Certina DS Action där det bland annat står ISO 6425... Eh, va? :bored:
Ja, det hade blivit tomt. Om de behållt Submariner och chronometer (utan superlative tramset) hade det varit ok för mig.
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Instämmer att det handlar om balans, men lutar åt att less is more. Fast klarar den 1000m vill man ju kanske att det ska stå...
Håller med dig, @M.L. ! Drar mig också för en j-version p g a den där fula lilla textraden.
Se även nya vs gamla Pelagos, vill ha det nya in-houseverket men uppsatsen någon har tryckt in på undre halvan av tavlan gör det omöjligt att välja den modellen.
 

watchxor

Omega
Instämmer att det handlar om balans, men lutar åt att less is more. Fast klarar den 1000m vill man ju kanske att det ska stå...
Håller med dig, @M.L. ! Drar mig också för en j-version p g a den där fula lilla textraden.
Se även nya vs gamla Pelagos, vill ha det nya in-houseverket men uppsatsen någon har tryckt in på undre halvan av tavlan gör det omöjligt att välja den modellen.
Hade inte koll på den Tudor modellen, men ja, det var ingen liten uppsats. Verkar som Rolex behöver styra upp det här i allmänhet.

TudorPelagosInHouse-8.jpg
 

Depp-Erik

Cartier
Det behöver inte vara helt avskalat men man vill ju inte ha en halv artikel på tavlan, tycker dock denna är fräck som attan. Bild stulen av @Pictor från annan tråd :)
image-jpeg.240892
 

mouqvist

Rolex
Har man alzheimer kan det vara bra att veta vad klockan heter och vad den klarar kanske (fast ska man dyka då?)
Annars handlar det om att visa och låta andra tydligt se sin egendom.
 

Dennta

KS Explorers Club
2-Faktor
Funderar på att införskaffa ytterligare en SKX009 (och ha på länk). Sugen på Japanversionen, men den extra textraden "21 jewels" förfular helt klart tavlan...
skx009j1-rub_4_2_1.jpg
Håller inte med. Jag köpte japanaren för att jag tycker tavlan blir schysstare med den texten.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Har både Panerai med en av deras renaste tavlor (112) och en Deepsea med allt och lite till på tavlan. Tycker både fyller sin funktion och kan därför inte svara i omröstningen.
 
Topp