• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Mycket välplanerat bedrägeriförsök av "insatt" bedragare via Blocket - Stor varning

Salesmayne

Panerai
Om överföringen är från samma bank som jag har så ser jag namnet på den som överföringen kommer från men är det en annan bank så ser jag bara en mängd siffror och inget mer. Jag använder SHB.

För övrigt så har denna sorgliga ursäkt för en människa börjat skicka mycket otäcka mejl till min mamma (vet ej hur han fått tag på hennes mejladress) och det börjar kännas smått personligt. Lägre kan en man inte gå än att attackera en annan mans familj som har NOLL med händelsen att göra.
sorry om jag gnäller, svårt att låta bli...

Vet du vem människan är eller har han använt någon annans id?
Vilken stad bor han i?

Sånt går ju att lösa men det är såklart bättre om du låter polisen sköta det. Stirra dig inte blind på hoten dock, jag fattar att det är lite otäckt men han är en arg luffare som floppade sin scam.
 

Maxer

Audemars
2-Faktor
Nja. Räddningen är att man vet vem man gör affärer med. Kan man förmå Kalle Karlsson att betala för något så kan man alla gånger utge sig från att heta Kalle Karlsson till den som får pengarna.

Jag gissar att de som begår detta först och främst kollar ut det de vill ha och därefter sätter ut en annons med något annat där priset matchar det man vill ha.
Du menar att en bedragare lika gärna kan förmå någon att swisha istället för att göra en banköverföring?
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Förstår inte vad du menar. Swish är ju kopplat till BankID. Man skickar ju bara till den som betalat. Då får ju Kalle Karlsson klockan han betalat för.
Då är rådet mao att skippa ombud eller skicka till sin kompis. :)

Swish visar ju bara var pengarna kommer ifrån. Den du pratar med kan ju alla gånger ljuga om sitt namn åt bägge hållen.
 

Edward Lima

Omega
2-Faktor
Vet du vem människan är eller har han använt någon annans id?
Vilken stad bor han i?

Sånt går ju att lösa men det är såklart bättre om du låter polisen sköta det. Stirra dig inte blind på hoten dock, jag fattar att det är lite otäckt men han är en arg luffare som floppade sin scam
Den här individen skickade faktiskt ett fotografi på "sitt" körkort så jag har namn och personnummer men tvivlar starkt på att det är personen som jag har haft kontakt med. Mannen på körkortet bor i Piteå vilket är längre bort än Frankrike sett ifrån där jag bor. Han talar och med den typen av dialekt. Har förresten spelat in honom vid ett av samtalen och skickat allt jag har (bild, mejlkonversation m.m.) till polisen i samband med anmälan.

Det som jag uppfattar som lite otäckt bortsett mejl-påhoppen är att jag var utvald innan första meddelandet, detta är alltså någon som känner till mig ganska hyfsat sedan innan. Mina dyrgripar är i säkert förvar såklart.

Jo han lurade till sig 230k och jag, tillsammans med banken, såg till att pengarna gick tillbaka till ägarna. Bedragaren är garanterat skitsur😛
 

FlipSwede

Rolex
Den här individen skickade faktiskt ett fotografi på "sitt" körkort så jag har namn och personnummer men tvivlar starkt på att det är personen som jag har haft kontakt med. Mannen på körkortet bor i Piteå vilket är längre bort än Frankrike sett ifrån där jag bor. Han talar och med den typen av dialekt. Har förresten spelat in honom vid ett av samtalen och skickat allt jag har (bild, mejlkonversation m.m.) till polisen i samband med anmälan.

Det som jag uppfattar som lite otäckt bortsett mejl-påhoppen är att jag var utvald innan första meddelandet, detta är alltså någon som känner till mig ganska hyfsat sedan innan. Mina dyrgripar är i säkert förvar såklart.

Jo han lurade till sig 230k och jag, tillsammans med banken, såg till att pengarna gick tillbaka till ägarna. Bedragaren är garanterat skitsur😛
Kanske lite for personligt,men vad i hela friden ar det "koparna" trott sig kopa?
Ar man verkligen sa otroligt naiv idag att man hej svejs skickar 230K till ett internetspoke for nagot man bevisligen inte sett?
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Kanske lite for personligt,men vad i hela friden ar det "koparna" trott sig kopa?
Ar man verkligen sa otroligt naiv idag att man hej svejs skickar 230K till ett internetspoke for nagot man bevisligen inte sett?
Det är hyfsat kutym i dagens värld. Du kollar bilder, ställer frågor och skickar pengar. Beghandel på webben är en risk.
 

Son

Omega
2-Faktor
Är det så här det börjar`, han hörde inte av sig igen:)
 

Bilagor

  • 1.jpg
    1.jpg
    31.5 KB · Visningar: 75

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Om man inte säljer till första bästa och gör lite research på den man säljer till, så känns ändå Blocket helt ok
Jag tror egentligen vilket forum som helst kan funka men kräver sin research. KS är ju bra, men det går ju inte att veta om nåns konto nyligen blivit hackat heller. Så lite orättvis var jag nog mot blocket, speciellt som jag inte sånt något dyrt den vägen på åratal.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Är det så här det börjar`, han hörde inte av sig igen:)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Den här individen skickade faktiskt ett fotografi på "sitt" körkort så jag har namn och personnummer men tvivlar starkt på att det är personen som jag har haft kontakt med. Mannen på körkortet bor i Piteå vilket är längre bort än Frankrike sett ifrån där jag bor. Han talar och med den typen av dialekt. Har förresten spelat in honom vid ett av samtalen och skickat allt jag har (bild, mejlkonversation m.m.) till polisen i samband med anmälan.

Det som jag uppfattar som lite otäckt bortsett mejl-påhoppen är att jag var utvald innan första meddelandet, detta är alltså någon som känner till mig ganska hyfsat sedan innan. Mina dyrgripar är i säkert förvar såklart.

Jo han lurade till sig 230k och jag, tillsammans med banken, såg till att pengarna gick tillbaka till ägarna. Bedragaren är garanterat skitsur😛
Vissa bedragare delar märkligt nog sin riktiga identitet. Oftast inte dock.
 

klocki

Breitling
Helt sjukt, bedrägerierna verkar evolvera konstant. Jag förstår och andra sidan inte varför banken också evolverar i takt med bedrägerierna, exempelvis att det skulle synas vem som gjort överföringen med namn likt swish. Vissa överföringssätt blir liksom förlegadee och banken borde ha det i åtanke och täppa till kan jag tycka. Kan det ske kommer det ske, i princip.
 
Topp