• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

När det gäller "tactical"?

mouqvist

Rolex
Finns massor av bra märken, G-Shock, Traser, Luminox, Nite, osv
Hittar tyvärr inte en artikel som jag läste för några år sedan vad gäller valet av en bra tactical klocka. Man kan gå på militära specar så klart men man kan nörda loss på en massa egenskaper såsom:
- material: titan är bra då det tål saltvatten, stål också men ska inte glänsa, kolfiberförstärkt plast funkar också bra då materialet inte expanderar med värmen. Keramik kan gå sönder dock.
- glas: safir med antireflex eller plast. Mineralglas överlever inte värst bra om det inte skydds av bezeln
- analog eller digital? Digitala verk/display tål mer men analogtid är lättare att uppfatta. Man får en bättre känsla av hur lång tid det blir till ett visst klockslag så att säga. Problemet med en digital display är behovet av att trycka på en knapp för att läsa tiden när det är mörkt.
- automatiskt eller quartz verk? Automatisk dör inte direkt men är inte lika exakt, batteri måste bytas och kräver EOL om inte klockan laddas av solceller.
- Tritium är att föredra vid analogtid, man ska kunna lösa av tiden oavsett situationen, luminova funkar bara ett tag. Värt att nämna att vissa märken har för bra lume (Luminox, Nite) vilket inte är särskilt tactical när ens klocka lyser som en ficklampa och kan förräda en när fienden närmar sig nattetid. Färgen på lumen är också viktig, vissa färger sabbar nattseendet!
- 200 m vattentäthet (he he Yonsson!) eller mer är bra, funkar säkert med 100m men kronan ska gå att skruva in
- kockan ska vara lätt och tiden enkel att läsa, det får inte vara massor med komplikationer
- klockan ska inte kosta så mycket som man inte vågar använda den
- har jag glömt något?

Jag själv har ägt en Luminox, flera G-shock och Traser. Mitt val är Traser Commander 6506, äger den vanliga och en limiterad version. Traser Tornado Pro har jag velat köpa, den ska vara lite stor sägs det.

3AA2C7EC-306B-4005-B561-4C166E58AF00.jpeg
76E7F5FF-31B3-4005-8BA1-F08E0CD48AB6.jpeg
 

Jjk

Omega
Finns massor av bra märken, G-Shock, Traser, Luminox, Nite, osv
Hittar tyvärr inte en artikel som jag läste för några år sedan vad gäller valet av en bra tactical klocka. Man kan gå på militära specar så klart men man kan nörda loss på en massa egenskaper såsom:
- material: titan är bra då det tål saltvatten, stål också men ska inte glänsa, kolfiberförstärkt plast funkar också bra då materialet inte expanderar med värmen. Keramik kan gå sönder dock.
- glas: safir med antireflex eller plast. Mineralglas överlever inte värst bra om det inte skydds av bezeln
- analog eller digital? Digitala verk/display tål mer men analogtid är lättare att uppfatta. Man får en bättre känsla av hur lång tid det blir till ett visst klockslag så att säga. Problemet med en digital display är behovet av att trycka på en knapp för att läsa tiden när det är mörkt.
- automatiskt eller quartz verk? Automatisk dör inte direkt men är inte lika exakt, batteri måste bytas och kräver EOL om inte klockan laddas av solceller.
- Tritium är att föredra vid analogtid, man ska kunna lösa av tiden oavsett situationen, luminova funkar bara ett tag. Värt att nämna att vissa märken har för bra lume (Luminox, Nite) vilket inte är särskilt tactical när ens klocka lyser som en ficklampa och kan förräda en när fienden närmar sig nattetid. Färgen på lumen är också viktig, vissa färger sabbar nattseendet!
- 200 m vattentäthet (he he Yonsson!) eller mer är bra, funkar säkert med 100m men kronan ska gå att skruva in
- kockan ska vara lätt och tiden enkel att läsa, det får inte vara massor med komplikationer
- klockan ska inte kosta så mycket som man inte vågar använda den
- har jag glömt något?

Jag själv har ägt en Luminox, flera G-shock och Traser. Mitt val är Traser Commander 6506, äger den vanliga och en limiterad version. Traser Tornado Pro har jag velat köpa, den ska vara lite stor sägs det.

3AA2C7EC-306B-4005-B561-4C166E58AF00.jpeg
76E7F5FF-31B3-4005-8BA1-F08E0CD48AB6.jpeg
Bra sammanfattning.
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Jag har hört mycket bra omdömen av de flesta modeller av Traser. Någon mer än @David71 som har erfarenhet av dom? :)

jag har haft en flock olika traser, tycker de har varit väldigt bra. Har dock ingen erfarenhet av deras största rival, luminox, så kan inte jämföra. Dock är alla traser snyggare än alla luminox.

nuförtiden dock om det skall gå vilt till, då är det seiko Arnie alla dagar i veckan.
 

Goflorp

Cartier
En Sinn UX borde väl checka en del boxar?
https://www.sinn.de/en/Diving_Watches/UX.htm

* Completely made of high-strength seawater-resistant German Submarine Steel
* Tested based on European diving equipment standards and certified by DNV GL
* Official service watch of the German GSG 9 special forces
* Thanks HYDRO Technology for perfect readability even under water and freedom from reflection at any angle and completely free from fogging
* Case and bezel made with Black Hard Coating on a TEGIMENT Technology basis
* Functionally reliable from –20 °C up to +60°C
* High-precision quartz movement, temperature compensated
* Captive diver's bezel with minute ratcheting
* Crown on the left side of the case to prevent pressure on the back of the hand
* Mission timer design for optimal readability
* Sapphire crystal glass
* Pressure tightness of the movement to 500 bar (approximately 5,000m diving depth), of the case to 1200 bar (approximately 12,000m diving depth),certified by DNV GL
* Low pressure resistant

Ja, Sinn är ett av få märken som duger. Mkt annat verkar ju bara vara ”Hollywood-tufft”. Sinn är ju kaxigt på riktigt.
6F997386-92AE-41E6-AC7A-FEF51DFDA930.jpeg
 
Topp