• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

När man köpt fel klocka med som ändå är rätt

Hur skulle du gjort?

  • Flippa och köp igen

    Röster: 13 46.4%
  • Behåll, "lid lite" och ha sen båda

    Röster: 15 53.6%

  • Totala väljare
    28

FilipF

Vacheron
2-Faktor
För nån månad sen införskaffade jag mig min Omega Speedmaster Professional.
En klocka jag länge tittat på, tycker är as cool och som jag vet ska ingå i "Dom tre" (dykare, kronograf, dress). Ett fantastiskt köp i alla aspekter. Love it!
DSC_1017.JPG


Men efter en månad på handleden har jag tyvärr insett att det kommer troligen inte vara min huvudklocka framöver. Huvudklocka kommer nog vara dykaren, då den känns mer jag, och så används kronon och dressen att variera med.

Dykaren kommer antingen bli en Sub, deep sea dweller eller PO 42, det återstår att se. Ska först pröva suben och känns inte den rätt blir det en PO.

Men då kommer frågan:
Ska man flippa speedyn, skaffa sig dykaren och sen köpa en till Speedy med risk att det aldrig blir av eller behålla speedyn och gå med "fel" klocka tills man skaffar sig dykaren?
Dressaren är det minsta problemet och inte aktuellt. Den blir av när man får nån bonus eller nått..

Hur skulle du gjort?

PS. Extremt i-landsproblem, jag vet, men ett problem oavsett..
 

Kairo

Panerai
Utan tvekan ska du sälja Speedyn. Köp ngt som gör dig glad istället. En speedy är inte svår att få tag på om du ångrar dig.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Har du tänkt att ha en Speedy i lådan så är det bättre att behålla, priserna börjar ju bli galna så att sälja för att köpa samma senare kommer bara bli en dyrare affär.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Har di bankfack? Ner med den i mörkret 3 månader sen hämta. Kör hela dagen och se hur de känns, enda sättet om du tröttnar/känns fel :)
 

joca

Patek
2-Faktor
Med tanke på det du skriver så tycker jag absolut du ska sälja sedan får du känna av längre fram i tiden om en ny speedy känns aktuellt eller inte :)
 

JayJay

Rolex
Om du vet att du vill ha den så behåll den och spara till suben. Att sälja och köpa igen kommer med stor sannolikhet vara som att ta tillbaka en föredetta flick- eller pojkvän... fungerar ibland men oftast går det dåligt även andra varvet.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Sälj.

Ibland så tror man att man prickar rätt, men inte gör det.
Därför gick min DayDate iväg förra veckan som exempel.
Min exit klocka, AP RO, försvinner snart med. Det går inte alltid som man tänkt sig :)
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Kanske missuppfattade TS men jag förstod det som att han vill ha en speedy men också en dykare som kommer vara standardklockan.

Asplund har förstått saken rätt.
Om jag ska ha en krono i lådan så är det en Speedy som ska vara där. Standsrdklockan kommer vara dykare.

Angående priset så är det påväg uppåt och kommer bara bli dyrare med åren tror jag.

Om du vet att du vill ha den så behåll den och spara till suben. Att sälja och köpa igen kommer med stor sannolikhet vara som att ta tillbaka en föredetta flick- eller pojkvän... fungerar ibland men oftast går det dåligt även andra varvet.
gillar och förstår din tanke.
 

JesperO

Rolex
Om jag ska ha en krono i lådan så är det en Speedy som ska vara där. Standsrdklockan kommer vara dykare.
.

Så frågan blir - skall du ha en krono i lådan eller inte. Gillar du Speedyn egentligen... - om du svarar ja, så behåll och spara till dykaren (och gärna se bortom tråksubben också)...
Jag hade också en tanke om att jag skulle ha en av varje likt dig; en dressare, en mer toolig och en kronograf...men ju mer intresserad man blev desto svårare var det ju att hålla sig till tre.. behöver ju en vittavlad, en med big date, en krono, en gmt, en... osv... finns liksom inget stopp på härligheten...
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Så frågan blir - skall du ha en krono i lådan eller inte. Gillar du Speedyn egentligen... - om du svarar ja, så behåll och spara till dykaren (och gärna se bortom tråksubben också)...
Jag hade också en tanke om att jag skulle ha en av varje likt dig; en dressare, en mer toolig och en kronograf...men ju mer intresserad man blev desto svårare var det ju att hålla sig till tre.. behöver ju en vittavlad, en med big date, en krono, en gmt, en... osv... finns liksom inget stopp på härligheten...
Självklart kommer det inte räcka med bara 3. Gmt, vittavla ockbally sånt kommer sen också med allt behöver en grund att stå på!
 

Freddie L

Panerai
Det finns ju andra kronografer som skulle kunna ingå i en trio. En Primero, Daytona eller nåt häftigt från de tre stora tex. Om Speedyn inte känns mer "rätt" än att du tycker att det är "fel" klocka att bära hade jag sålt den. Sen kunnat köpa dykaren lite snabbare. Och sen (vid bonus?) slagit till på en riktig håll-käften-krono att fin-använda.
 

Andyrew

Cartier
Jag är nog partisk då jag förmodligen kommer köpa en Speedy förr eller senare, dels p.g.a snygg klocka men också en schysst historia. Jag tycker man brukar få känsla för en klocka rätt snabbt. Om detta inte är din klocka - sälj. Om du har möjlighet, och gillar den så behåll. Oavsett vad känn på det en vecka eller två
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Det kommer nog bli att behålla den och spara lite mer till dykaren.
Jag gillar speedyn skarpt och vill inte ha nån annan krono, det är inte det. Det är mer att jag är en dykare klocks person egentligen.
 

Rookien

Panerai
Sälj o köp nytt!
Har du ens börjat fundera i de tankarna vet du innerst inne att det är rätt beslut.
Ångrar du dig sen går det alltid lösa.
 
Topp