• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

När sker datumbyte?

Putteman

Cartier
Jag såg en annonsbeskrivning av en gammal automat Longines. Där stod det att datumet skiftar kl 03?

Är det normalt på vissa verk eller är något galet? Har bara tänkt att det alltid sker kl 12, men så är det kanske inte?

Och om man inte har quickset, är det möjligt att ställa datumet genom att dra tiden fram och tillbaka utan att skada verket då? Jag har själv en gammal GUB utan quickset, och det är ju rätt tråkigt att sätta datumet genom att snurra verket helvarv, men aldrig vågat annat.
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
På äldre klockor brukar man kunna ställa snabbare genom att köra timvisaren mellan typ 8-12 för att växla datum..lyssnar p klockan kan man hör datumhjulet klicka till lite vid varje vändning!
Gäller dock inte alla klockor, min gamla GMT från 1960 måste köras fram hela 24 t för att växla…
 
Senast ändrad:

Putteman

Cartier
Jag såg en annonsbeskrivning av en gammal automat Longines. Där stod det att datumet skiftar kl 03?

Är det normalt på vissa verk eller är något galet? Har bara tänkt att det alltid sker kl 12, men så är det kanske inte?

Och om man inte har quickset, är det möjligt att ställa datumet genom att dra tiden fram och tillbaka utan att skada verket då? Jag har själv en gammal GUB utan quickset, och det är ju rätt tråkigt att sätta datumet genom att snurra verket helvarv, men aldrig vågat annat.
Någon som känner till om det här med datumbyte kl 03 är normalt eller defekt??
 

spruff

Omega
Det beror på hur timvisaren monteras efter service också. Men det är ju lätt fixat om man stör sig på det.
 

Martin Lovasz

Audemars
Själva datumen skall slå över vid midnatt men många verk har även dagskiva och på en del tar det ett bra tag innan dagen slår över. Även datumet slår över långsamt på en del verk men jag justerar dem så att de börjar slå över innan midnatt så de är klara vid midnatt.
 

Putteman

Cartier
Själva datumen skall slå över vid midnatt men många verk har även dagskiva och på en del tar det ett bra tag innan dagen slår över. Även datumet slår över långsamt på en del verk men jag justerar dem så att de börjar slå över innan midnatt så de är klara vid midnatt.
Tack

Så datumbyte kl 03 är lika med en defekt och därmed servicebehov?
 
Topp