• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

När tron vacklar.. #livskris-isch (egentligen inte alls men ändå)

FilipF

Diamant
2-Faktor
Kan man kalla det en livskris?

För snart två år sen köpte jag min drömmklocka.
Klockan jag suktat efter i 9 år.
Klockan som gjorde min hel.
Äntligen va urverket rätt, dimensionerna va i propotion och färgen gudomlisk.
Jag älskar denna klocka.
Den är allt jag vill ha och lite till.
Detta är MIN klocka.
Klockan som gjort mig till OWG.

Omega Seamaster Planet Ocean 8900
43,5 mm skönhet
672F2D0E-7624-4493-AAFE-FA484F8E0136.jpeg

En klocka som varje gång jag ser den får mig att inser att jag inte behöver en annan klocka i mitt liv.

Men nu har djävulen slagit klorna i mig.
Jag är och vill vara en OWG.
Men är en massiv PO rätt klocka att vara det med?!

POn funkar perfekt i mitt liv just nu.
Jag är runt 30, aktivt liv och sitter mest på kontor. Jag är ingen liten människa och gillar ordentliga klockor skarpt. Hela POns formspråk, teknik och look passar mig perfekt (tycker jag). Men hur kommer det vara sen? Jag kommer troligen sitta på kontoret hela livet. Kommer troligen inte göra några stordåd. Kommer gå i pension och ha det gött då också.

Vad mitt problem är att jag har börjat fundera på om POn är en ungdomsklocka?
Färgglad, väldigt markant och gör onekligen ett intryck (lite som jag själv).
När ska man bli vuxen och skaffa sig en vuxen klocka?
Om jag vill vara en OWG, ska jag behöva byta klocka nu och göra den till en del av min personlighete? Ska jag behöva göra slut med min kärlek? Ska jag köpa en till klocka senare och låta ena bli liggande och glömmas bort? Hur ska man kunna alternera två OWG klockor?! Det säger ju emot sig själv!

Följande alternativ tycker jag är fantastiska och skulle kunna va klockan på en äldre herre framöver.
(Lånade bilder)
3006905B-2E6E-4AB1-9E03-2EB076B416BC.jpeg

Omega Seamaster Aqua terra (änder modell)

0D32A286-F5A7-433D-881B-5C32E0631125.jpeg

Rolex Datejust 41
68B60DAA-6490-41E7-A19D-F87FE3A50141.jpeg

Grand Seiko Spring Drive

(Man ser ju en tydlig trend i alla fall..)

Är jag paranoid, extrem och överanalyserande? F@N!!!:mad:

Hjälp mig få rätsida på det här!

OWG är en sällsynt sjukdom. Enda sättet är att bryta det destruktiva mönstret är att frigöra sig själv och omsvepas av vänner och kära. Vi vill dig väl och önskar dig minst 2 ur att välja mellan. När du kommit så långt är du helt klart på bättringsvägen. Men för att inte falla tillbaka rekommenderar vi ytterligare några till :)

Jag älskar denna klocka.
Detta är MIN klocka.

43,5 mm skönhet

En klocka som varje gång jag ser den får mig att inser att jag inte behöver en annan klocka i mitt liv.

Jag är runt 30, aktivt liv och sitter mest på kontor. Jag är ingen liten människa och gillar ordentliga klockor skarpt. Hela POns formspråk, teknik och look passar mig perfekt (tycker jag). Men hur kommer det vara sen? Jag kommer troligen sitta på kontoret hela livet. Kommer troligen inte göra några stordåd. Kommer gå i pension och ha det gött då också.

Om jag vill vara en OWG, ska jag behöva byta klocka nu och göra den till en del av min personlighete? Ska jag behöva göra slut med min kärlek? Ska jag köpa en till klocka senare och låta ena bli liggande och glömmas bort? Hur ska man kunna alternera två OWG klockor?! Det säger ju emot sig själv!

Följande alternativ tycker jag är fantastiska och skulle kunna va klockan på en äldre herre framöver.
(Lånade bilder)

Rolex Datejust 41

Grand Seiko Spring Drive

Jag skulle mycket hellre se en PO än en tråk-datejust på farsan som är 56 iaf. Just nu har hen ingenting alls, vilket är ännu värre.

Skämt åsido, PO är nog "klassiskt" inspirerad av Seamaster 300 för att stå sig bra utseendemässigt, färger gör den bara roligare. Dessutom är det asballt med snubbar som vart OWG med samma klocka länge.

Jag skulle mycket hellre se en PO än en tråk-datejust på farsan som är 56 iaf. Just nu har hen ingenting alls, vilket är ännu värre.

Skämt åsido, PO är nog "klassiskt" inspirerad av Seamaster 300 för att stå sig bra utseendemässigt, färger gör den bara roligare. Dessutom är det asballt med snubbar som vart OWG med samma klocka länge.
Är din farsa en 'hen' ???

Tycker inte POn är en ungdomsklocka och ser heller inte varför du inte skulle kunna ha den tills du blir gammal. Även om den skulle vara det ser jag fortfarande inte varför du inte skulle kunna ha en ungdomlig klocka som gammal. Kör på det du själv trivs med, håller nog med om att du överanalyserar :)

Jag älskar denna klocka.
Detta är MIN klocka.

43,5 mm skönhet

(Lånade bilder)

Rolex Datejust 41

Grand Seiko Spring Drive

Du håller ju på att få rätsida. Köp GS. Sen efter det köper du några GS till.

Jag har ju haft en PO, likadan som din. Faktum är att det varit dina bilder som fick mig att köpa en :)
Det känns som allt det där du listar som argument är skitsnack som din hjärna kokat ihop för att du fått sug efter något nytt.
Din PO är perfekt för alla åldrar, funkar till allt, och när som helst. Att du suktar efter mer betyder inte att det är något fel på PO:n.
Vad du behöver göra är att bejaka insikten att du kanske inte är OWG och ha kul med det faktumet. Kan du behålla din PO och köpa något mer skall du göra det, men tänk inte att du skall köpa något komplement. Köp det du gillar bara :)
Welcome to the club och kolla i fegistråden efter inspiration eller hjälp.

Att du har haft den i två år är ett sundhetstecken. Du har också upplevt något som flera inte har upplevt, en längre relation som gör det svårt att skiljas från den. Det tar iaf ett år för det. Det är ju bara att köra vidare så länge du gillar den. Man skall ju inte heller köpa något bara för man måste ha flera klockor. Den dagen kommer nog vad det lider, att du ramlar på något som du bara måste ha. Nej, PO är ingen ungdomsklocka. Jag är ingen ungdom och jag köpte den här, att den såldes sedan berodde inte alls på att jag ansåg mig för gammal för den.

Jag har haft en massa klockor under mina snart 46 år och idag kör jag bara med min Omega SMP ref 25318000 den är 41mm och jag är super nöjd med den! för första gången på länge så längtar jag inte efter en annan klocka... för mig är 40-42mm perfekt för OWG... sen att min Omega är 25 år i 2019 gör saker bara bättre :)

Ps att fråga om råd om OWG frågor här inne är som att gå till plattan i stockholm och fråga om det är någon som vill ha gratis knark o_O

Den är fin din Omega. Tycker du hänger upp dig på det där med att vara OWG. Varför då liksom? Om du är intresserad av klockor och har möjlighet så är det väl trevligt att köpa en till klocka. Visst, du binder upp en del pengar, men klockor har ju varit bättre än pengar på bank under senaste åren.

Man kanske helt enkelt bryr sig för mycket.
Kan det va så enkelt?
Sluta identifiera dig med en klocka och byta när man känner för det.

Jag har haft en massa klockor under mina snart 46 år och idag kör jag bara med min Omega SMP ref 25318000 den är 41mm och jag är super nöjd med den! för första gången på länge så längtar jag inte efter en annan klocka... för mig är 40-42mm perfekt för OWG... sen att min Omega är 25 år i 2019 gör saker bara bättre :)
Ps att fråga om råd om OWG frågor här inne är som att gå till plattan i stockholm och fråga om det är någon som vill ha gratis knark o_O

Kör med 2 st DW. Allt annat är bortstuvat. Valde detta upplägg i nov '18, och det hela går över förväntan.

All respekt för de som väljer att bara ha en klocka men jag kan inte fatta hur man kan gå år ut och år in med samma klocka och fortfarande ha ett klockintresse kvar. Är ju lite det som ett klockintresse går ut på tänker jag, att testa olika klockor.

All respekt för de som väljer att bara ha en klocka men jag kan inte fatta hur man kan gå år ut och år in med samma klocka och fortfarande ha ett klockintresse kvar. Är ju lite det som ett klockintresse går ut på tänker jag, att testa olika klockor.

Samma sätt som man kan gilla bilar... man kollar runt och sen kan man ju byta ut sin klocka mot en annan om man vill det under tiden? ingen som säger att man måste köpa en klocka förresten av sitt liv...

Du kommer ju inte bli en "äldre herre" än på 20 år. Då kommer en sleten PO vara stenhårt så oroa dig inte. Vill du ha nåt annat(läs GS) på vägen ger du bort PO:n till någon trevlig ungdom i släkten. Då kan du fortsätta vara OWG men ändå ha kvar PO:n i närheten.

Tillbaka
Topp