• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

När tron vacklar.. #livskris-isch (egentligen inte alls men ändå)

marw

Panerai
2-Faktor
Denna modell kan du ju lätt köpa igen så varför inte passa på att sälja/byta den till något av dina andra alternativ, lite mer dressat. Det går ju att vara på en klocka i antal men pröva lite olika. Själv har aldrig samlandet varit en grej utan just möjligheten att pröva olika. Brukar ligga på två eller tre klockor men gillar att pröva nytt. Kör något halvår om det känns bra och sen får det ofta bli något nytt. Njut av variationen! Det värsta som kan hända är att man backar några tusenlappar när man ska tillbaka men det kan det väl vara värt?
 

Como

Cartier
Kan man kalla det en livskris?

För snart två år sen köpte jag min drömmklocka.
Klockan jag suktat efter i 9 år.
Klockan som gjorde min hel.
Äntligen va urverket rätt, dimensionerna va i propotion och färgen gudomlisk.
Jag älskar denna klocka.
Den är allt jag vill ha och lite till.
Detta är MIN klocka.
Klockan som gjort mig till OWG.

Omega Seamaster Planet Ocean 8900
43,5 mm skönhet
672F2D0E-7624-4493-AAFE-FA484F8E0136.jpeg

En klocka som varje gång jag ser den får mig att inser att jag inte behöver en annan klocka i mitt liv.

Men nu har djävulen slagit klorna i mig.
Jag är och vill vara en OWG.
Men är en massiv PO rätt klocka att vara det med?!

POn funkar perfekt i mitt liv just nu.
Jag är runt 30, aktivt liv och sitter mest på kontor. Jag är ingen liten människa och gillar ordentliga klockor skarpt. Hela POns formspråk, teknik och look passar mig perfekt (tycker jag). Men hur kommer det vara sen? Jag kommer troligen sitta på kontoret hela livet. Kommer troligen inte göra några stordåd. Kommer gå i pension och ha det gött då också.

Vad mitt problem är att jag har börjat fundera på om POn är en ungdomsklocka?
Färgglad, väldigt markant och gör onekligen ett intryck (lite som jag själv).
När ska man bli vuxen och skaffa sig en vuxen klocka?
Om jag vill vara en OWG, ska jag behöva byta klocka nu och göra den till en del av min personlighete? Ska jag behöva göra slut med min kärlek? Ska jag köpa en till klocka senare och låta ena bli liggande och glömmas bort? Hur ska man kunna alternera två OWG klockor?! Det säger ju emot sig själv!

Följande alternativ tycker jag är fantastiska och skulle kunna va klockan på en äldre herre framöver.
(Lånade bilder)
3006905B-2E6E-4AB1-9E03-2EB076B416BC.jpeg

Omega Seamaster Aqua terra (änder modell)

0D32A286-F5A7-433D-881B-5C32E0631125.jpeg

Rolex Datejust 41
68B60DAA-6490-41E7-A19D-F87FE3A50141.jpeg

Grand Seiko Spring Drive

(Man ser ju en tydlig trend i alla fall..)

Är jag paranoid, extrem och överanalyserande? F@N!!!:mad:

Hjälp mig få rätsida på det här!


Jag förstår hur du menar när du skriver att det är din klocka och att du vill vara OWG.
Själv kan jag också se charmen i att bara köra en klocka som får hänga med genom livet. Blir ju som en mental patina på klockan som bara man själv kan se.
Jag äger fyra klockor men lever i princip som OWG sedan över ett år. Trivs med det än så länge iallafall.

Tycker inte det är nåt problem med att PO:n inte skulle funka när man är gammal. Det är ju mycket charmigare att se en gubbe med en härjad dykare än ytterligare en tunn gulddressare eller liknande.

Om jag vore du hade jag kört på med Omegan till dess att du fastnar riktigt för nåt annat och då kompletterar med den.
 
Senast ändrad:

DrDre

Patek
Ett förslag är att dra sig lite ifrån vad du redan har för att få lite variation. En dykare och en "allroundklocka" överlappar ju varandra väldigt mycket, så en väg vidare kan var att välja något annorlunda. Tre förnuftiga ikoner att titta vidare på: Cartier Tank Solo (finns i lite olika storlekar och med batteri eller mekanik), Breitling Navitimer (med 7750 finns de till mkt rimligt pris på tex Chrono24) och Speedmastern (manual kan ju vara smidigt om klockan ska användas i rotation).

606a882c-c1fe-11e6-8115-ebee7aa5822b.jpg


les-icones-et-la-navitimer--1-chronographe-41-mm-cover_crop_w1396_h781_1396x781.jpg


17331158_4_640.jpg
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Ett förslag är att dra sig lite ifrån vad du redan har för att få lite variation. En dykare och en "allroundklocka" överlappar ju varandra väldigt mycket, så en väg vidare kan var att välja något annorlunda. Tre förnuftiga ikoner att titta vidare på: Cartier Tank Solo (finns i lite olika storlekar och med batteri eller mekanik), Breitling Navitimer (med 7750 finns de till mkt rimligt pris på tex Chrono24) och Speedmastern (manual kan ju vara smidigt om klockan ska användas i rotation).

606a882c-c1fe-11e6-8115-ebee7aa5822b.jpg


les-icones-et-la-navitimer--1-chronographe-41-mm-cover_crop_w1396_h781_1396x781.jpg


17331158_4_640.jpg

En speedy har jag redan förbrukat. Den och vavitimern fyller samma ”syfta” och dom är jäkligt balla. Dock använde jag kronografen på tok för lite för att det skulle väga upp för robusthet och vattentäthet (säger inte att dom är känsliga på något sätt, menar mer att en dykare har en annan känsla)

Kollar mycket på tank och reverso, men dom är i minsta laget på mig tycker jag själv. Bra förslag dock! Nått mer dressat skulle va trevligt, men om jag (mot all förmodan) bara ska ha en klocka så gillar jag en mer robust känsla :)
 
D

Deleted member 11690

Guest
Detdär med OWG håller inte i längden, du har börjat sukta efter annat men älskar fortfarande POn, det betyder att du är redo att släppa sargen och köpa fler klockor. Sen kan du flippa och testa på lite olika men behålla POn som bas i samlingen. Då kan du inbilla dig att du ”typ är owg” men testar lite annat ibland.
 
Senast redigerad av en moderator:

frere

Audemars
2-Faktor
Kan man kalla det en livskris?

För snart två år sen köpte jag min drömmklocka.
Klockan jag suktat efter i 9 år.
Klockan som gjorde min hel.
Äntligen va urverket rätt, dimensionerna va i propotion och färgen gudomlisk.
Jag älskar denna klocka.
Den är allt jag vill ha och lite till.
Detta är MIN klocka.
Klockan som gjort mig till OWG.

Omega Seamaster Planet Ocean 8900
43,5 mm skönhet
672F2D0E-7624-4493-AAFE-FA484F8E0136.jpeg

En klocka som varje gång jag ser den får mig att inser att jag inte behöver en annan klocka i mitt liv.

Men nu har djävulen slagit klorna i mig.
Jag är och vill vara en OWG.
Men är en massiv PO rätt klocka att vara det med?!

POn funkar perfekt i mitt liv just nu.
Jag är runt 30, aktivt liv och sitter mest på kontor. Jag är ingen liten människa och gillar ordentliga klockor skarpt. Hela POns formspråk, teknik och look passar mig perfekt (tycker jag). Men hur kommer det vara sen? Jag kommer troligen sitta på kontoret hela livet. Kommer troligen inte göra några stordåd. Kommer gå i pension och ha det gött då också.

Vad mitt problem är att jag har börjat fundera på om POn är en ungdomsklocka?
Färgglad, väldigt markant och gör onekligen ett intryck (lite som jag själv).
När ska man bli vuxen och skaffa sig en vuxen klocka?
Om jag vill vara en OWG, ska jag behöva byta klocka nu och göra den till en del av min personlighete? Ska jag behöva göra slut med min kärlek? Ska jag köpa en till klocka senare och låta ena bli liggande och glömmas bort? Hur ska man kunna alternera två OWG klockor?! Det säger ju emot sig själv!

Följande alternativ tycker jag är fantastiska och skulle kunna va klockan på en äldre herre framöver.
(Lånade bilder)
3006905B-2E6E-4AB1-9E03-2EB076B416BC.jpeg

Omega Seamaster Aqua terra (änder modell)

0D32A286-F5A7-433D-881B-5C32E0631125.jpeg

Rolex Datejust 41
68B60DAA-6490-41E7-A19D-F87FE3A50141.jpeg

Grand Seiko Spring Drive

(Man ser ju en tydlig trend i alla fall..)

Är jag paranoid, extrem och överanalyserande? F@N!!!:mad:

Hjälp mig få rätsida på det här!
Byt inte klockan innan du har bytt garderoben och livsstilen! Låter som att den ligger dig varmt om hjärtat så varför byta till en tråkigare farbrorklocka innan du blivit tråkigare farbror. Om du är rastlös, testa nåt i samma stil istället. Eller passa på att köra en fet hublot innan alla kommer att se den som en 40-årskris!
 

Jonaz

Rolex
@FilipF var glad över att du hittat en klocka du gillar såpass, slit den med hälsan och sluta noja över att den inte skulle ”passa”, den är ju stenhård! Komplettera sedan med valfritt på läder, tex panerai eller big pilot ;)
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Dina tankar är så typiskt 30 ish. Det är inte klockan som skiljer valpen från hunden. Behåll din älskade PO. När du är 60 kommer du vara glad att du behöll den. Lägg undan den om du tröttnar. Kanhända du snart har en arvinge om du inte redan har en.
OWG är inget självändamål och inte heller något som accentuerar det manliga som Andres Lokko påstod. Skit i honom... ;)
 
Senast ändrad:
Topp