• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Någon annan som följer F1?

Tråkig? Han är ju hysteriskt rolig.:)
Visst, okej, han kan vara kul att lyssna på men vad tillför det själva körningen? Nej, det finns bättre. I Ferrari de senaste åren har han många gånger helt enkelt underpresterat i samma material som teamkollegan. Som sagt, Hülkenberg hade absolut vara intressant att se i en Fezza.
 
Visst, okej, han kan vara kul att lyssna på men vad tillför det själva körningen? Nej, det finns bättre. I Ferrari de senaste åren har han många gånger helt enkelt underpresterat i samma material som teamkollegan. Som sagt, Hülkenberg hade absolut vara intressant att se i en Fezza.
är det verkligen 100% samma? trodde dom hade lite olika tweaks osv, och även andra taktiker.
 
Riktigt bra race idag, spännande inledning och riktigt kul med olika däckstrategier. På fråga om vem som tar över efter kimi tror jag start på Grosjean. Han har gjort en riktigt bra inledning i "systerstallet" och visat att han är en riktigt vass förare. Hulkenberg är också en möjlighet men tror knappast ferrari vill ha två tyskar samtidigt, kan ha fel...
 
Det enda som skiljer är ju personliga preferenser av befintliga material. Med andra ord är utrustningen identisk även om de är inställda marginellt annorlunda.
I de mindre stallen kan det skilja ganska mycket, kommer det en uppdatering brukar den testas på en av bilarna för att sedan fasas in alt skrotas beroende på utfall under FP123
 
I de mindre stallen kan det skilja ganska mycket, kommer det en uppdatering brukar den testas på en av bilarna för att sedan fasas in alt skrotas beroende på utfall under FP123
Sant, det kan ju faktiskt hända i de större teamen också. I 9/10 fall är dock racetrim samma för bägge bilarna fast med olika preferenser sinsemellan. Motor, bromsar, vingar, styrning, däck osv är jämförbara.

Min poäng kvarstår; Kimi har underpresterat.
 
han har fått axla rollen som Barichello och Eddie hade i Ferrari. Finns väl ingen som förväntat sig att han ska komma bättre än top 4?
Nja, känns som rollen som "andreförare" är död. Rai är världsmästare och är fortfarande en grym förare men det ser inte ut som att han vill jobba lika hårt med bilen som Vettel gör.
 
Det jag försöker säga är att man kan inte riktigt jämföra honom med Rosberg, Vettel och Hamilton. Han är äldre etc. Men jag tycker att han presterar bättre än både Alonso och Massa som är en mer rättvis jämförelse
 
Främsta skillnaden mellan HAAS och Sauber är ju ekonomin. HAAS har väl lika mkt pengar som t.ex. redbull.. Det vill säga nästan obegränsade tillgångar . Eriksson gör det han ska och han gör det bra endå och det viktiga för honom är att slå nasr med 100-0 så kanske han får nytt kontrakt i bättre stall framöver. Spännande minst sagt.
 
Det jag försöker säga är att man kan inte riktigt jämföra honom med Rosberg, Vettel och Hamilton. Han är äldre etc. Men jag tycker att han presterar bättre än både Alonso och Massa som är en mer rättvis jämförelse
När någonsin har han varit bättre än Alonso när de körde Ferrari :D
 
Främsta skillnaden mellan HAAS och Sauber är ju ekonomin. HAAS har väl lika mkt pengar som t.ex. redbull.. Det vill säga nästan obegränsade tillgångar . Eriksson gör det han ska och han gör det bra endå och det viktiga för honom är att slå nasr med 100-0 så kanske han får nytt kontrakt i bättre stall framöver. Spännande minst sagt.
Haas har lika mycket pengar som Red Bull?! o_O
 
Främsta skillnaden mellan HAAS och Sauber är ju ekonomin. HAAS har väl lika mkt pengar som t.ex. redbull.. Det vill säga nästan obegränsade tillgångar . Eriksson gör det han ska och han gör det bra endå och det viktiga för honom är att slå nasr med 100-0 så kanske han får nytt kontrakt i bättre stall framöver. Spännande minst sagt.

Visst tjänar Gene Haas företag en hel del pengar, men de är inte alls på samma nivå som den österrikiska farbrorn och RedBull kan pumpa in. Tror Redbull snarare har budget i nivå med Ferrari om jag inte minns fel.

Haas har däremot betydligt mer cash än Sauber, Manor och Force India.
 
Nej kanske inte lika mkt som redbull då det var lite tokigt exempel, Men mer deg än sauber har dom iaf. Cash is king
 
Även om nu Sauber klarar sig rent ekonomiskt så ser det ut att bli ett riktigt skitår för dem. Bilen är för slö och med de ekonomiska bekymmer man står inför så lär utvecklingen på bilen bli lidande. Speciellt då man måste lägga ner mycket pengar på att utveckla en helt ny bil för 2017.

Marcus får försöka köra så bra han kan och i alla fall stärka sina egna aktier. Han gjorde det väldigt bra igår, bara att fortsätta så!

Jag är förövrigt sjukt besviken på F1 överlag. Man har infört flera åtgärder för att spara pengar men trots det så implementerar man dessa symaskinsmotorer som är sinnessjukt dyra. Inte nog med att racingen blir sämre då man konstant måste spara på bränslet så ruinerar det de mindre lagen.
Nu har bilarna blivit snabba i kvalet, man matchar i princip tiderna från 2005 men under racets gång så ligger snabbast-varv tiderna över 5 sekunder bakom tiderna från 2005 då man konstant måste spara på bränsle och däck.

Utöver det så är bilarna för lätta att köra, när en yngling som Verstappen kan komma in och köra skiten ur bilen så vet man att det är för lätt. Kolla Vandoorne, snubben kommer in och i sitt första kval så kvalar han ut Button. Det ska inte gå att göra.

En del av det kommer att bli löst till 2017 men en del stora problem kommer kvarstå. Man verkar inte vilja göra något problemet med att framvingarna på bilen är för känsliga mot "smutsig luft". Det leder ju till att man inte kan ligga för nära bilen framför, det i sin tur leder till att man sällan kan komma nära nog för att köra om förutom på DRS-rakan. Bilarna kommer bli snabbare nästa år men om racingen inte blir bättre så lär ju inte det hjälpa något.

Jag hade älskat att skrota dessa motorer och gå tillbaka till V10 motorerna men det lär ju aldrig ske.

Det man borde göra är iaf att plocka bort varvtalsbegränsningen på motorerna, plocka bort spärren på bränsleflödet, införa tankning under loppets gång.
Då hade man fått tillbaka en stor del av ljudet och sluppit spara bränsle.
Man ska låta teamen utveckla bilarna och motorerna hur mkt man vill under säsongens gång och man ska låta teamen testa.

Bredare däck kommer vi få men det i sig kommer inte göra någon skillnad så länge som aeron består. Man borde istället satsa på att skapa downforce genom markeffekt.

Då hade vi fått bra racing med bilar som går bra.

En annan viktig som som man ska göra är att fördela om prispengarna och tv-pengarna. Mindre lag ska få en större del av kakan än de får nu. Det är det enda sättet de kan klara sig långsiktigt.

Sedan ska man ge fan i att försöka ändra på saker och ting som det inte är fel på, nämligen kvalet! Det finns så många saker som är fel med F1 och istället för att ordna till det så går man och ändrar på kvalreglerna när kvalet redan fungerade bra som det var. J*vla idioter!!!
 
Även om nu Sauber klarar sig rent ekonomiskt så ser det ut att bli ett riktigt skitår för dem. Bilen är för slö och med de ekonomiska bekymmer man står inför så lär utvecklingen på bilen bli lidande. Speciellt då man måste lägga ner mycket pengar på att utveckla en helt ny bil för 2017.

Marcus får försöka köra så bra han kan och i alla fall stärka sina egna aktier. Han gjorde det väldigt bra igår, bara att fortsätta så!

Jag är förövrigt sjukt besviken på F1 överlag. Man har infört flera åtgärder för att spara pengar men trots det så implementerar man dessa symaskinsmotorer som är sinnessjukt dyra. Inte nog med att racingen blir sämre då man konstant måste spara på bränslet så ruinerar det de mindre lagen.
Nu har bilarna blivit snabba i kvalet, man matchar i princip tiderna från 2005 men under racets gång så ligger snabbast-varv tiderna över 5 sekunder bakom tiderna från 2005 då man konstant måste spara på bränsle och däck.

Utöver det så är bilarna för lätta att köra, när en yngling som Verstappen kan komma in och köra skiten ur bilen så vet man att det är för lätt. Kolla Vandoorne, snubben kommer in och i sitt första kval så kvalar han ut Button. Det ska inte gå att göra.

En del av det kommer att bli löst till 2017 men en del stora problem kommer kvarstå. Man verkar inte vilja göra något problemet med att framvingarna på bilen är för känsliga mot "smutsig luft". Det leder ju till att man inte kan ligga för nära bilen framför, det i sin tur leder till att man sällan kan komma nära nog för att köra om förutom på DRS-rakan. Bilarna kommer bli snabbare nästa år men om racingen inte blir bättre så lär ju inte det hjälpa något.

Jag hade älskat att skrota dessa motorer och gå tillbaka till V10 motorerna men det lär ju aldrig ske.

Det man borde göra är iaf att plocka bort varvtalsbegränsningen på motorerna, plocka bort spärren på bränsleflödet, införa tankning under loppets gång.
Då hade man fått tillbaka en stor del av ljudet och sluppit spara bränsle.
Man ska låta teamen utveckla bilarna och motorerna hur mkt man vill under säsongens gång och man ska låta teamen testa.

Bredare däck kommer vi få men det i sig kommer inte göra någon skillnad så länge som aeron består. Man borde istället satsa på att skapa downforce genom markeffekt.

Då hade vi fått bra racing med bilar som går bra.

En annan viktig som som man ska göra är att fördela om prispengarna och tv-pengarna. Mindre lag ska få en större del av kakan än de får nu. Det är det enda sättet de kan klara sig långsiktigt.

Sedan ska man ge fan i att försöka ändra på saker och ting som det inte är fel på, nämligen kvalet! Det finns så många saker som är fel med F1 och istället för att ordna till det så går man och ändrar på kvalreglerna när kvalet redan fungerade bra som det var. J*vla idioter!!!
Håller verkligen med dig, tankning införs väl nästa Säsong oxå har jag för mig.
 
Tillbaka
Topp