• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Någon annan som följer F1?

Själva grejen med McLaren är ju att de inte favoriserar någon. Så att Piastri skulle få utstå mycket håller jag inte med om. I de flesta andra stall skulle Piastri aldrig fått köra om Norris i detta lopp t ex.
Så är det ju, men McLaren gick för långt i den strävan och behandlade sina förare som barn. Det ödesdigra ögonblicket för Piastri var när han tvingades släppa förbi Norris efter dennes misslyckade depåstopp. Den typen av millimeterrättvisa blir lite löjlig och jag tror att det satte sig i huvudet på Piastri.

Absolut, F1 är en tävling i både konstruktion och förare. Men jag ser fram emot ett nytt reglemente nu.

Jag tycker verkligen problemen med nuvarande reglemente börjat visa sig. Alla är så jämna kvalmässigt men i loppen blir det differenser mycket pga svårigheter att ligga nära andra bilar(dels pga turbulens men även överhettning av däck etc). Detta i kombination med att många banor är extremt svåra att köra om på har varit ett stort minus denna säsongen. Det var samma problem i slutet av förra reglementet
Håller med om att det ska bli riktigt spännande nästa år 😊

Och som sagt, Max och RB gjorde en helt makalös avslutning som nästan räckte hela vägen. Men självklart är slutresultatet ändå rättvist efter 24 lopp.

Och visst kan man tycka synd om Piastri som blev drabbad av några konstiga teambeslut. Men i slutändan har han ändå ingen annan än sig själv att skylla, hans säsongsavslutning var riktigt svag.

Senast ändrad:
Även om hon har rätt i sak så kan man ju inte argumentera på det sättet och sura för att ”fel” gubbe vann.

Lando + bilen var bästa ekipaget sett över hela säsongen och därför vann han. Detta är inget förar-VM där alla kör med samma material.

'Lando + bilen + fördelaktiga stallorder' vore mer korrekt.

Piastri har fått utstå mycket tvivelaktiga beslut från Mcclaren under året som gått.
Det är väl ingen som ”surar”? Det är ju bara ett torrt konstaterande att Max är en bättre förare (vilket de flesta nog skriver under på) och att McLarens förbannade papaya rules är ett sattyg. I min bok är både Piastri och Max mer värdiga vinnare. Samtidigt är det den som står med medaljen om halsen som vinner, det köper jag det med.

Hur obegripligt det än låter kan man faktiskt ha två tankar i huvudet samtidigt.

Sant:
IMG_2381.jpeg

Det är väl ingen som ”surar”? Det är ju bara ett torrt konstaterande att Max är en bättre förare (vilket de flesta nog skriver under på) och att McLarens förbannade papaya rules är ett sattyg. I min bok är både Piastri och Max mer värdiga vinnare. Samtidigt är det den som står med medaljen om halsen som vinner, det köper jag det med.

Hur obegripligt det än låter kan man faktiskt ha två tankar i huvudet samtidigt.

Du menar att jag inte är kapabel till det eller vad….

Du verkar ha tagit åt dig av mitt ordval kring att sura när jag skrev det som en kommentar till Aftonbladets krönika (som jag och många andra tycker osar av bitterhet)

Tror inte det är någon som anser att Norris är en bättre förare än Max, det hade varit direkt korkat med tanke på hur det sett ut sedan Lewis abdikerade.

Denna tanke är fullt möjlig att hålla i huvudet och samtidigt anse att Lando är värdig mästare 2025.

Senast ändrad:
Du menar att jag inte är kapabel till det eller vad….

Du verkar ha tagit åt dig av mitt ordval kring att sura när jag skrev det som en kommentar till Aftonbladets krönika (som jag och många andra tycker osar av bitterhet)

Tror inte det är någon som anser att Norris är en bättre förare än Max, det hade varit direkt korkat med tanke på hur det sett ut sedan Lewis abdikerade.

Denna tanke är fullt möjlig att hålla i huvudet och samtidigt anse att Lando är värdig mästare 2025.
Easy now :) om nu Anna har rätt i sak får hon argumentera precis som hon vill. Hon inleder dessutom med Norris historia i stallet och hans utveckling. Hon konstaterar egentligen bara det uppenbara.

Ibland får jag påminna mig själv om att sporten adresserar många nya entusiaster sen Netflix eran startade. Många texter/poddar lyfter ”uppenbara poänger” för att utbilda nya intresserade, så även i fallet nu med Annas krönika tänker jag. Men hon är ju inte direkt först med nyheten om att förare och bil måste samverka. Här är professorns visdomsord ;)

IMG_4513.jpeg

Easy now :) om nu Anna har rätt i sak får hon argumentera precis som hon vill. Hon inleder dessutom med Norris historia i stallet och hans utveckling. Hon konstaterar egentligen bara det uppenbara.

Ibland får jag påminna mig själv om att sporten adresserar många nya entusiaster sen Netflix eran startade. Många texter/poddar lyfter ”uppenbara poänger” för att utbilda nya intresserade, så även i fallet nu med Annas krönika tänker jag. Men hon är ju inte direkt först med nyheten om att förare och bil måste samverka. Här är professorns visdomsord ;)

IMG_4513.jpeg
Så är det.

Det som skaver mest med hennes krönika är egentligen timingen. Att lägga ut en sådan text 30 minuter efter att Norris uppnått det han kämpat mot större delen av sitt liv känns oerhört märkligt, bittert och småsint. Hylla prestationen istället säger jag. Det var starkt av honom att palla för trycket i slutändan.

Sen är det mycket möjligt att hon har rätt i sak men helt säker kan man aldrig vara, det blir bara en massa argument av typen ”om kossor kunde flyga”. Jag köper inte heller att McLaren haft den överlägset bästa bilen hela året, RB:s bil har nog varit lika bra (om inte bättre) under hösten.

Själv har jag följt cirkusen sedan i runda slängar 1991.

Så är det.

Det som skaver mest med hennes krönika är egentligen timingen. Att lägga ut en sådan text 30 minuter efter att Norris uppnått det han kämpat mot större delen av sitt liv känns oerhört märkligt, bittert och småsint. Hylla prestationen istället säger jag. Det var starkt av honom att palla för trycket i slutändan.

Sen är det mycket möjligt att hon har rätt i sak men helt säker kan man aldrig vara, det blir bara en massa argument av typen ”om kossor kunde flyga”. Jag köper inte heller att McLaren haft den överlägset bästa bilen hela året, RB:s bil har nog varit lika bra (om inte bättre) under hösten.

Själv har jag följt cirkusen sedan i runda slängar 1991.
Förstår precis. En världsmästare är aldrig en ovärdig vinnare, så är det.

Men jag hade gärna sett en krönika som adresserar risken med papaya rules. Många saker som varit oortodoxa i sammanhanget och som såhär i efterhand var så när på att fälla Norris. Det var ynka två poäng till Max, helt sjukt egentligen. Tänker omedelbart på swapen när Landos depåstopp gjorde att Oscar släppte förbi. Snacka om små marginaler men så är det. Men tänk scenariot om de hade tappat titeln på målsnöret. Hade varit en fullständig katastrof för stallets harmoni. Se Lando nu som trots alla presskonferenser senaste månaderna har varit ”äsch, det är bara ett VM - vem bryr sig om en livstid osv osv” men här ser man var det betyder. På riktigt. Mer av den mentaliteten hade gynnat stallet på många sätt.

Blir dock en väldigt härlig avslutning på säsongen och intressant för kommande. Norris som regerande, Piastri växer sig in i rollen och Max som (äntligen) fått konkurrens på allvar 👌

F1 är lite som att ett fotbollslag hade haft skor som gör att spelarna automatiskt är X% bättre än övriga låg eller tennisrack som en spelare har gör att denne missar färre gånger osv

När det är såpass mycket upp till maskineriet som avgör så blir det aldrig riktigt rättvist. Men det är vad det är

F1 är lite som att ett fotbollslag hade haft skor som gör att spelarna automatiskt är X% bättre än övriga låg eller tennisrack som en spelare har gör att denne missar färre gånger osv

När det är såpass mycket upp till maskineriet som avgör så blir det aldrig riktigt rättvist. Men det är vad det är
Fast i slutändan handlar det om resurser. Pengar och människor. Precis som i fotboll.

Fast i slutändan handlar det om resurser. Pengar och människor. Precis som i fotboll.
Jo men när det maskinen som står för typ 70% av resultatet så är det inte så mycket upp till individen.

Maskinen är ett verktyg och i F1 så betyder det allt tyvärr (mer eller mindre).

Givetvis är det som allt annat pengar styr och att hela teamet behöver bidra. Men är dock knappast så att bästa föraren som vinner är nödvändigtvis den bästa föraren.

Lite som när man kör MX5an på open track day med andra bilar....

Senast ändrad:
Jo men när det maskinen som står för typ 70% av resultatet så är det inte så mycket upp till individen.

Maskinen är ett verktyg och i F1 så betyder det allt tyvärr (mer eller mindre).

Givetvis är det som allt annat pengar styr och att hela teamet behöver bidra. Men är dock knappast så att bästa föraren som vinner är nödvändigtvis den bästa föraren.
Fast att ha ett lag som kan bygga den där maskinen bättre än de andra lagen inom regelverket är ju en central del av tävlingen, och en stor del av publikens, åtminstone min, fascination för F1?

Gillar man entypsracing, (bästa föraren vinner snarare än bästa laget?) får man väl kolla på F2…😬

Fast att ha ett lag som kan bygga den där maskinen bättre än de andra lagen inom regelverket är ju en central del av tävlingen, och en stor del av publikens, åtminstone min, fascination för F1?

Gillar man entypsracing, (bästa föraren vinner snarare än bästa laget?) får man väl kolla på F2…😬
Jag kollar på F2 och det är mer spännande likaså MotoGP.

Knappast bästa föraren som vinner i F1 i många fall.

Säg vad ni vill :p (inget kommer övertyga mig :D), men på den nivån så är bilen det viktigaste.

Absolut, F1 är en tävling i både konstruktion och förare. Men jag ser fram emot ett nytt reglemente nu.

Jag tycker verkligen problemen med nuvarande reglemente börjat visa sig. Alla är så jämna kvalmässigt men i loppen blir det differenser mycket pga svårigheter att ligga nära andra bilar(dels pga turbulens men även överhettning av däck etc). Detta i kombination med att många banor är extremt svåra att köra om på har varit ett stort minus denna säsongen. Det var samma problem i slutet av förra reglementet
Tvärt om är det ju!
När var det senast så jämna kval, täta race och fina omkörningar?

Tillbaka
Topp