Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
![]()
![]()
![]()
![]()
Tänkte höra efter om det finns någon kärlek för The Grand här på forumet? Intresserad att höra hur många som ev. har en sådan och i vilket skick (bild) då dessa åldras väldigt vackert och mångsidigt. Min SM1000 och ett par dykare säger samtidigt hej.![]()
Superläckra dessa 1000-metare.
Jag vill minnas att de original hade kronan på höger sida men att vissa är senare ombyggda.
Jag har säkert fel och rätta mig gärna
Edit: eller om det var så att de byggdes så här och jag sett versioner med kronan på höger sida, som då ska ha varit ombyggda![]()
Precis, så var det.Det är det sista du skrev som stämmer. Om jag förstått det rätt så placerades kronan på "The Grand" och Ploprofen på vänster sida för att skydda kronan från åverkan. Alla av de nämna modellerna som som jag sett med kronan på höger sida har varit modifieringar och inte original...
Här hittar du mycket läsvärt om SM1000, kolla länken till en av de bästa sidor för denna referens.Fantastisk klocka!!! Kan du berätta lite mer om den? Historik etc..
Mycket kool trippel dessutom (har en likadan)
Jag är definitivt intresserad i att hitta ytterligare en SM1000, ja. Inte tvärtom.Ser jätte snyggt ut! Intresserad av byte?
Här är ett par bilder på min senaste BigBlue, som jag lyckades hitta (väldigt sällsynt) i mint kondition, i fullt originalskick. EoA bekräftad till 1973 levererad till Tyskland.Jag spanar två Big Blue-kronografer på forumet. Dessa är värda fler bilder, tycker jag. Super-cool modell!
Sorry, hade helt missat din fråga. Den första upptill kom ifrån Schweiz, tyvärr med service urverk, och fick ingen dessvärre information om dess tidigare ägare.Fantastisk klocka!!! Kan du berätta lite mer om den? Historik etc..
Mycket kool trippel dessutom (har en likadan)
Fy faaan va snygg!! Antar dom ligger högt i pris även i de skicket :-/ stort grattis iafMin senaste ”Grand”, älskar när de kommer i ett skick som förväntat för denna referens, professionell mättnadsdykning på 70 talet i extrema förhållanden och stora djup. Denna har verkligen sett ordentlig ”action” som satt sina spår och gjort denna till verkligen unik med fräthål ifrån salt vatten, en näst intill gilt tavla pga. fukt, delaminerad bezel pga. luftbubblor som expanderat på större djup och tryckt ifrån plasten ifrån stålet och en bra mängd med skråmor och slag i den opolerade boetten.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Skulle vilja påstå att de ligger högre i pris i detta skick då det är så de skall/ brukar se ut om de är helt original....Fy faaan va snygg!! Antar dom ligger högt i pris även i de skicket :-/ stort grattis iafskulle aldrig gått in i denna tråd!!
Helt sant, de flesta som man kan klassificera som helt original ser mera eller mindre ut såhär idag.Skulle vilja påstå att de ligger högre i pris i detta skick då det är så de skall/ brukar se ut om de är helt original....
Jasså, de bytte ut verk? Har jag inte hört talas om tidigare då man brukar identifiera klockorna på verksnumret? Fick de ett nytt nummer då? Så ett extract from the archives ger inte mycket?Helt sant, de flesta som man kan klassificera som helt original ser mera eller mindre ut såhär idag.
De var tillverkade, sålda och använda enligt beskrivning för professionell dykning varför de har fått sina slag och skavanker.
Urverket är väldigt ofta utbytt då detta var mera kutym i tiderna än att serva ett urverk som ev. fått vattenskada.
Klockor i helt original skick sitter nog fast hos nuvarande samlare, ”Grands” kommer inte ofta till försäljning och jag söker rätt aktivt efter ”ännu en mera” av denna skönhet.
Absolut, det var snabbare och t.om. billigare att byta ut hela urverket på en service i tiderna om klockan fått en vattenskada. Och ingen tänkte riktigt då på hur detta senare kunde påverka en klockas värde, för då ville man hellre få ett urverk som helt säkert fungerade felfritt, speciellt viktigt på ett yrkesverktyg som en dykar klocka.Jasså, de bytte ut verk? Har jag inte hört talas om tidigare då man brukar identifiera klockorna på verksnumret? Fick de ett nytt nummer då? Så ett extract from the archives ger inte mycket?
Den färg man använde på dessa är ökänd, främst den som gör att de ser så härjade ut. Vet man varför Omega lanserade denna egentligen? Ploprofen lär ju ha varit tillräcklig?
Är det en 5:a följt av tre siffror på baksidan, om det stämmer så är det en prototyp du harMin senaste ”Grand”, älskar när de kommer i ett skick som förväntat för denna referens, professionell mättnadsdykning på 70 talet i extrema förhållanden och stora djup. Denna har verkligen sett ordentlig ”action” som satt sina spår och gjort denna till verkligen unik med fräthål ifrån salt vatten, en näst intill gilt tavla pga. fukt, delaminerad bezel pga. luftbubblor som expanderat på större djup och tryckt ifrån plasten ifrån stålet och en bra mängd med skråmor och slag i den opolerade boetten.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Är det en 5:a följt av tre siffror på baksidan, om det stämmer så är det en prototyp du har![]()
“Part of a batch delivered to various diving organisations for testing”...