• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Någon som har ROLEX....

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag säger SD! Varför?
Därför!!!
62510920-30A8-4EC7-8CCF-9E27D5C157B4-17472-00000C509E426A27_zps89f6d419.jpg


Iofs är väl min lite nyare än den du kikar på..Men som någon skrev i en annan tråd , Dwellern är som en SUB med "extra allt!" Förutom datumbubblan då. Men den behövs ju inte förrän man börjar bli lika gammal som jag... Men jag köper nog hellre progresiva glasögon än byter Dwellern :)
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Skulle välja SD utan att tänka så mkt. Har haft båda. Den känns mer rejäl och är lite mer ovanlig. Plus att du får datum
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Jag säger SD! Varför?
Därför!!!
62510920-30A8-4EC7-8CCF-9E27D5C157B4-17472-00000C509E426A27_zps89f6d419.jpg


Iofs är väl min lite nyare än den du kikar på..Men som någon skrev i en annan tråd , Dwellern är som en SUB med "extra allt!" Förutom datumbubblan då. Men den behövs ju inte förrän man börjar bli lika gammal som jag... Men jag köper nog hellre progresiva glasögon än byter Dwellern :)
Fan va snygg den är!!!!!!!

Vilket år?
 
C

Crowolf

Guest
SD'n är coolare, tooligare och en fet pjäs. 14060 klassiskt smäcker sub, snygg som satan...
Hmmmm, vete faan vad jag hade valt faktiskt. Förmodligen den smäckrare av dem.
 

mikklos

Omega
2-Faktor
Hade ungefär samma funderingar som du när jag köpte min första klocka och valet föll på SD:n, en 99:a. Varför? I min bok har den det bästa av två världar: Datum och en "renare" tavla.

En annan kul grej är ju att den inte tillverkas längre.
 

Bolio

Panerai
Så trots att SDn är snart 25 år gammal är det ett bättre köp en den relativt nya SUB från 2010 ???

Den var väll från slutet av nittiotalet blir väll då snart ca 15år men rätt nyservad och alla tillbehör, låter riktigt bra och jag hade valt den av dessa två. Man blir lite brydd när ett ur från 2010 saknar papper men som flera andra skriver köp den som du tycker bäst om.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Eftersom du frågar:

Seadwellern, givet vad du beskriver. Har den dessutom tritiumvisare och tritiumtavla, så skulle jag verkligen prioritera den (men det är ju mitt personliga val). Luminova är kanske mer användbart...

En nästan ny 14060M skulle jag bara köpa full-set, dvs box och papper med.

A
 

morrism

Audemars
Fi
Finns något bra sätt att kolla om objekt är stulna? Förutom att kontakta polisen och be de göra en sökning

Nej, den kan vara stulen i ett annat land och då är den inte i svenska polisens databas, har du riktigt otur är den registrerad hos Rolex register för stulna klockor och då tar de den ifrån dig när du lämnar in för service
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Nej, den kan vara stulen i ett annat land och då är den inte i svenska polisens databas, har du riktigt otur är den registrerad hos Rolex register för stulna klockor och då tar de den ifrån dig när du lämnar in för service
Kan man kolla där innan man köper? Borde ju ligga i allas (ärliga personers) intresse. Låter dock märkligt att de kan ta den ifrån dig. Undra på vilka grunder. Visst vi har inte godtrosförvärv längre, men andra lander kan ha det och klockan kan ju vara köpt i ett land där du faktiskt kan göra förvärv i god tro.
 

morrism

Audemars
Kan man kolla där innan man köper? Borde ju ligga i allas (ärliga personers) intresse. Låter dock märkligt att de kan ta den ifrån dig. Undra på vilka grunder. Visst vi har inte godtrosförvärv längre, men andra lander kan ha det och klockan kan ju vara köpt i ett land där du faktiskt kan göra förvärv i god tro.

Registret är hemligt och det går inte att kolla upp som privatperson, urmakaren slår i registret så fort de får in en Rolex, kommer den upp som stulen ringer de polisen, är du bara inne för ett trycktest så drar de ut på tiden tills polisen kommer. De tar alltså inte klockan själva.
 

10past10

Omega
Jag röstar på SD. Den är nämligen mycket praktisk om du bor i en tryckkammare och har problem med att glaset på din nuvarande klocka flyger av vid dekomprison. :)

(Tips: Om du lägger på lite mer pengar kan du hitta en sd 16660 med "transitional" urtavla - alltså en urtavla som ser ut som sd 1665 tavlan - alltså utan silver ringar runt index och med snygg matt-svart bakgrund. Men till skillnad ifrån 1665 så får du det platta och repfria glasset. Givetvis röstar jag mest av allt på en 1665, men det är ju en helt annan historia.)

5GUYdTs.jpg
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Jag röstar på SD. Den är nämligen mycket praktisk om du bor i en tryckkammare och har problem med att glaset på din nuvarande klocka flyger av vid dekomprison. :)

(Tips: Om du lägger på lite mer pengar kan du hitta en sd 16660 med "transitional" urtavla - alltså en urtavla som ser ut som sd 1665 tavlan - alltså utan silver ringar runt index och med snygg matt-svart bakgrund. Men till skillnad ifrån 1665 så får du det platta och repfria glasset. Givetvis röstar jag mest av allt på en 1665, men det är ju en helt annan historia.)

5GUYdTs.jpg
Hittade en 1665 på chrono24 för sisådär närmare 175 000 kr....de var visst en SUB m röd text:)
 
Kul att Du skickar in frågan; jag står strax framför Dig i processen.
Inte exakt samma årgångar, men hur som helst;
1987 fick den glade O en seadweller 16600 i 18 årspresent. Han levde med denna klocka och servade den på Nymans Ur regelbundet. 2006 möte han den fantastiska A som sneglade på klockan och sa något gillande... Det startade en trevlig diskussion som pågår än idag. En tidig effekt av det hela var att SeaDwellern bytte ägare och gick en osäker framtid till mötes...
Nu visar det sig att den fantastiska A, som köpte SD:n 2006 är ännu mer omhändertagande. Han håller SD:n i topptrim, på ett pietetsfullt sätt.
Åren går och det blir den 30 augusti 2013... Familjemiddag, många vuxna - fler barn :)
Jag lättar lite på mitt intresse för Rolex i allmänhet och SD i synnerhet... Maten och vinet flödar på och innan jag vet ordet av har vi en ny inneboende... Seadwellern är min och har nu hamnat på "dykarhyllan" tillsammans med några kompisar, bland annat en IWC aquatimer och en Seiko SKX007...

För mig är det idag, den 1/9, en mycket enkel fråga att besvara.
Om Du inte redan beslutat Dig så kör på Seadwellern.
Bifogat finner Du stilstudie (SD m Zuluband från SIngular straps) från gårdagen, det var lite regnigt... :)

Lev väl
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Registret är hemligt och det går inte att kolla upp som privatperson, urmakaren slår i registret så fort de får in en Rolex, kommer den upp som stulen ringer de polisen, är du bara inne för ett trycktest så drar de ut på tiden tills polisen kommer. De tar alltså inte klockan själva.

Kan meddela från säker källa från Nymans att enda kontrollen de kan göra är den genom polisen. De finns inget annat register för urmakare.
 
Topp