• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Någon som köper och säljer klockor i vinstsyfte?

Yesper

Omega
Köpa på ebay, snygga till lite och sen sälja på tradera. Någon som gör detta? Ifall man skulle kunna tjäna 400-500 kr per klocka hade de varit ett bra sätt att dryga ut studentbudgeten på, samtidigt som det är roligt och intressant. bra eller dålig ide? Någon som har erfarenhet får gärna dela med sig! :D
 

David

Bödeln
Någon som gör detta? Ifall man skulle kunna tjäna 400-500 kr per klocka hade de varit ett bra sätt att dryga ut studentbudgeten på, samtidigt som det är roligt och intressant. bra eller dålig ide? Någon som har erfarenhet får gärna dela med sig! :D

Håller med om att det skulle vara roligt och intressant, men på tok för mycket jobb för mig.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Finns många som redan gör det. Kolla på tex Ronnie från Kil som finns på Tradera. Han är långt ifrån ensam.

Andra gör det via forum. Tex poormans på TTT. Finns självklart folk här som gör samma sak..

Har du lite pengar över kryddat med lite kunskap så är det nog inga problem om du bara orkar sjåa på med allt jobb. Själv värderar jag min fritid högre än att maila, annonsera, packa, ta risk och allt annat trams för att tjäna några hundralappar. One to his own.. :)
 

Fabian

Patek
2-Faktor
hitills har jag aldrig gått i förlust vid försäljning, men det betyder inte att jag köper för att sedan sälja och gå med vinst. Däremot är det just rädslan över att förlora en massa pengar vid försäljning som gör att jag inte vågar gå och köpa en ny klocka ifrån butik... beggat is the shit.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
EDIT: Några hundra per klocka, skulle jag säga är för liten marginal, för besväret. Tid är pengar! Tar nog en hel del tid, men har du ingen annan möjlighet till inkomst, och tycker det är superkul att buda, hämta paket, fota, skriva annonser, mejla mm, så kör.
 

Yesper

Omega
Men tror ni att man kan köpa och sälja vidare med vinst utan att göra så mycket med själva klockan? Jag har alltså inte tänkt köpa skruttiga renoveringsobjekt,utan fungerande vintage omega som man kan piffa upp med nytt band eller något.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
En kompis tog 100k och köpte 4st nipple dial root beers i Florida. De betalade med råge en veckas semester med flyg och hotell. Rätt smutt. :)
 

Hardy

Thug
fördel:man får känna på massa klockor som passerar igenom
"nackdel":krävs massa kunskap innan man ger sig in i spelet
fördel:man kan tjäna en slant i längden = fler keepers
 

Yesper

Omega
Alltså, jag klarar mej inkomstmässigt bra och har inte någon riktig hobby längre så det är väl lite som egenterapi också. Hade jag enbart vilja tjäna pengar förstår jag såklart att det finns bättre alternativ.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Personligen så hade jag satsat på dyrare klockor med med större marginal, så man ev tjänar på ett par lax åtminstånde per klocka...
Yes. Datejusts och gamla GMT:s är billiga i USA/Asien. Skaffar man sig en bra kran som kan smuggla så borde det vara enkelt att tjäna 3-6k per klocka. Betalar man moms och tull blir det nog svårare.

Inte nog med denna risk. Börjar det snurra mycket pengar så kan nog också Skatteverket börja intressera sig. Antar det är därför tex Tradera-skojarna har konton reggade på sig själv, frugan, barnen och grannen...
 

Yesper

Omega
Tack för alla råd.
Jag är väl mest intresserad över hur jag ska göra för att köpa klockor för 1000-2000 kronor från ebay så billigt som möjligt för att sedan kunna sälja på tradera. Hur fungerar det med kostnader för skatt och tull och hur kan man minimera dem?
 

Hardy

Thug
Yes. Datejusts och gamla GMT:s är billiga i USA/Asien. Skaffar man sig en bra kran som kan smuggla så borde det vara enkelt att tjäna 3-6k per klocka. Betalar man moms och tull blir det nog svårare.

Inte nog med denna risk. Börjar det snurra mycket pengar så kan nog också Skatteverket börja intressera sig. Antar det är därför tex Tradera-skojarna har konton reggade på sig själv, frugan, barnen och grannen...


det smartaste är ju såklart att regga ett företag på tradera :) finns olika fördelar. och nackdelar. men det är lagligt :)
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Tack för alla råd.
Jag är väl mest intresserad över hur jag ska göra för att köpa klockor för 1000-2000 kronor från ebay så billigt som möjligt för att sedan kunna sälja på tradera. Hur fungerar det med kostnader för skatt och tull och hur kan man minimera dem?
Man handlar inom EU alt bryter mot lagen och ser till att de deklareras fel.

Handlar man i rent vinstsyfte så tycker jag det är fattigt att inte betala skatt. Är ju samma sak som att svartjobba. Inte direkt mer rätt att smuggla in en egen klocka men jag ser det iaf som mer förlåtligt om man gör det på en klocka man ska ha kvar...
 

Yesper

Omega
Inte för att skrämma dig - men om du måste fråga, tror du verkligen att det är rätt business för dig...?

Anledningen till att jag frågar är ju för att folk ska kunna antingen uppmuntra eller avråda. Nån gång måste man ju våga testa saker. Men som sagt, verkar vara mer jobb än jag tänkt.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Anledningen till att jag frågar är ju för att folk ska kunna antingen uppmuntra eller avråda. Nån gång måste man ju våga testa saker. Men som sagt, verkar vara mer jobb än jag tänkt.

Klart det är mycket jobb, men om du skulle tycka det är roligt och OM du har tid över, så är det ju bara att köra. Den extra inkomsten ska nog däremot ses som en bonus. Det finns nog mer pengar och mindre jobb att hämta på att köpa vintagekläder på second hand och därefter sälja dem på tradera.

-Själv pallade jag inte extrajobba när jag studerade, utan tog fullt studielån, körde mc och festade under helgerna istället. Studenttiden är något man i efterhand ska minnas med glädje, inte se tillbaka på och minnas som något jobbigt och tråkigt.
 

David

Bödeln
Studenttiden är något man i efterhand ska minnas med glädje, inte se tillbaka på och minnas som något jobbigt och tråkigt.

Jag läste en intervju med en tjej som jobbade 75% för att slippa ta lån. Hennes bästa tips var göra storkok varje helg och att hänga på låset när biblioteket öppnade varje dag för att inte behöva köpa kurslitteraturen. Jag hoppas att hon fick ett bra liv efter studenttiden, men jag misstänker att så inte skedde.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag läste en intervju med en tjej som jobbade 75% för att slippa ta lån. Hennes bästa tips var göra storkok varje helg och att hänga på låset när biblioteket öppnade varje dag för att inte behöva köpa kurslitteraturen. Jag hoppas att hon fick ett bra liv efter studenttiden, men jag misstänker att så inte skedde.
Hon är säkert rik som fan nu, men utan roliga minnen och leksaker. :)
 

David

Bödeln
Hon är säkert rik som fan nu, men utan roliga minnen och leksaker. :)

Antagligen valde hon utbildning baserat på en sån där bäst-jobb-lista där COBOL-programmerare förutspåddes vara riktigt hett runt 97-98 inför stundande banksystemskollaps, flygplanskrascher och Internets totala sammanbrott.
 

Jakobb

Vacheron
2-Faktor
En tråd med en person som vill handla med klockor trots bristande kunskap? Bespara oss detta, tack.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Klart man kan göra det.

Inget jag själv är intresserad av, men det är klart att jag ser till att tjäna pengar när tillfälle erbjuds.
 
Topp