• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Någon som sitter på en bom till Omega cal. 565?

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Känns lite dumt att dra igång en ny tråd för en så här smal sak, men ändå...

Ska till att byta en tredjepartskrona på en gammal Seamaster DeVille från sextiotalet.
Kronan har jag lyckats hitta hos Cousins, men bommen (som jag gärna också vill byta, eftersom den känns lite "glappig") verkar de inte ha inne.
Ofrei har, men då verkar de istället sakna kronan.

Visst kan jag beställa från England och USA, men det känns som att det borde finnas enklare lösningar(?).
Någon som sitter på en - eller har koll på om man kan få tag i en inom landets gränser?

Tack på förhand!
 

rogart-63

Patek
Känns lite dumt att dra igång en ny tråd för en så här smal sak, men ändå...

Ska till att byta en tredjepartskrona på en gammal Seamaster DeVille från sextiotalet.
Kronan har jag lyckats hitta hos Cousins, men bommen (som jag gärna också vill byta, eftersom den känns lite "glappig") verkar de inte ha inne.
Ofrei har, men då verkar de istället sakna kronan.

Visst kan jag beställa från England och USA, men det känns som att det borde finnas enklare lösningar(?).
Någon som sitter på en - eller har koll på om man kan få tag i en inom landets gränser?

Tack på förhand!
Är det en delad bom? Kolla micke på urdelar.se annars?
 
Det är sällan du kommer få en axel och krona i ett paket.
Plocka av kronan från den gamla axeln om du har den, annars beställ och justera längd.
Det är inte en delad axel på 565, och glappar den så är felet inte axeln utan ställmekanismen som strular och således kommer inte en ny axel hjälpa.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Jag menade inte att de skulle vara i ett och samma paket - ville bara kolla om det var någon som hade pejl på om det fanns någon leverantör som hade båda delar hemma. Lite smidigare så. ;)

Men det stämmer att det inte är delad bom på 565.
Felaktigt användande av ordet (är det ens det) "glappig". Jag menade mer att den verkar "tappa greppet" lite väl enkelt.
Möjligt att en ny bom/axel inte hjälper till med detta heller. Men det är så långt jag är beredd att testa på någon annans klocka. ;)

@rogart-63 Hittade inget hos Urdelar, men drog iväg en fråga per mejl.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jag menade inte att de skulle vara i ett och samma paket - ville bara kolla om det var någon som hade pejl på om det fanns någon leverantör som hade båda delar hemma. Lite smidigare så. ;)

Men det stämmer att det inte är delad bom på 565.
Felaktigt användande av ordet (är det ens det) "glappig". Jag menade mer att den verkar "tappa greppet" lite väl enkelt.
Möjligt att en ny bom/axel inte hjälper till med detta heller. Men det är så långt jag är beredd att testa på någon annans klocka. ;)

@rogart-63 Hittade inget hos Urdelar, men drog iväg en fråga per mejl.
Jag skulle varit nöjd över att jag hittat delarna öht, bara att beställa och vara glad :)
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Jag skulle varit nöjd över att jag hittat delarna öht, bara att beställa och vara glad :)

Haha, ja du har säkert rätt.
Det är nog jag som är bortskämd efter att ha hållit på och beställa hem delar till den gamla bilen jag har.
Varje gång man ringer till BMW så är där nån i andra änden som nästan ber om ursäkt för att delen till en trettio år gammal bil inte finns i svenskt lager, utan att man måste vänta nån dag extra på Tysklandsleverans.
Men visst - viss skillnad på 60- och 80-tal. ;)
 
Topp