• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Några Seiko inköpta

Pappi

Bib Fortuna
2-Faktor
Den senaste tiden har det blivit en del Seiko för mig. Från början helt oplanerat men så kan det ju bli. I september köpte jag en Cocktail Time (SARB065, den med 6R15-urverket) här på forumet, min andra och tänkt som en keeper då den ju är snygg som få. Tyvärr har sonen också smak för snygga klockor, så där är den nu. Det blev till att leta en tredje som jag köpte nu i januari. Jag ser SARB065 som en perfekt modern kostymklocka. Det är ju inte helt fel att den har ersatts med en annan, lite enklare, version heller.
20200120_140612.jpg


Den vettigt prissatta SBDC053 (som saknar smeknamn såvitt jag förstår) blev nästa Seiko som fastnade på min radar. Den drivs också av ett 6R15 och köptes från en trevlig entusiast i Estland. Han köpte den i sin tur av Gnomon tillsammans med en Gnomon-länk. Med sina 42,6 mm är den inte jättestor. Det är däremot närvaron på handleden. Jag har svårt att slita ögonen från den. Tavlans blåa färg är kanon men visst är vridringsinlägget lite grönt?
20200120_140418.jpg


Efter att avundsjukt ha tittat på en god väns Ninja Turtle (SRPC49) hittade jag en lätt begagnad här på KS. Den fick det bli. Inuti tickar ett pålitligt 4R36 och den är 45 mm. Stor alltså, men det funkar för mig
20200120_140336.jpg


Då jag sökte efter ytterligare info om klockan fann jag att det är en av tre i Seikos ”The Black Series” som presenterades på Basel 2018 (https://www.seikowatches.com/global-en/products/prospex/special/blackseries/).
Kronografen och färgerna tilltalade mig. Så ock urverket, ett soldrivet V157. Jag har inte testat soldrivet tidigare, så det är ny mark för mig. Kombinationen LE och Inte helt nykter resulterade i två SSC673
20200120_140249.jpg


...och så en gruppbild :)
20200120_140023.jpg
 
Senast ändrad:
Topp