• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

NA-klocka 0: Prolog

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Det finns en trevlig tradition på forumet där nån tar en vecka och drar ut en tråd per dag med sina favoritklockor och berättar lite om dem, jag tar stafettpinnen idag.

Jag är en klocksamlare…
Jag hävdade länge att jag var en ”klockbrukare” och bara råkade ha ett gäng fina klockor som jag använde. Jag tyckte väl begreppet ”samlare” kändes lite mossigt kanske, men nu har jag resignerat…. och. …jag. är. en. klocksamlare.

Vad betyder det då - att vara en klocksamlare?

Måste man ha många klockor för att vara en riktig klocksamlare?

Det tror jag inte alls, antalet klockor säger inget om man är samlare egentligen, man kan nog faktiskt vara OWG och ändå vara klocksamlare… jag själv har t.ex. fler ljusblå skjortor än klockor, men är helt ointresserad av, och knappast samlare av, ljusblå skjortor…

Det som avgör om man är en samlare är hur stort intresse man har för sina klockor. En ointresserad men rik person kan ha många fina dyra, speciella, vintage klockor i rent unobtainium utan att bry sig ett skit, ungefär som jag med mina skjortor… - ingen samlare… Men man kan också ha en fin klocksamling för under 1000kr, lätt!

Vad har man då för klockor om man är en samlare?

Det finns en massa olika typer av samlare och samlingar. Nedan ska jag försöka ge lite inledande tankar runt de olika samlartyperna. Det måste väl finnas en litteratur om detta i typ Psychology Journal, men det orkar jag inte leta rätt på så jag fabulerar lite på helt egen hand bara….

Horisontell eller vertikal
En vanlig indelning av samlande brukar vara i en horisontell, där man samlar olika typer/modeller (på klockor då t.ex. en dress, en kronograf, en dykare), eller vertikal, där man fokuserar på en typ eller modell (t.ex. en linje av dykare från olika epoker)

Jag tycker nog att det är en lite för grov indelning, och inte så lätt att få in alla klocksamlare i. Både en hängiven Rolex-samlare med en av varje sort från 1929 o framåt och en som har en Radhus-trio(1) är ju ”horisontella” samlare men mycket skiljer dem åt.

Klockor skiljer sig ju också från många andra samlarobjekt i och med att man faktiskt kan använda dem till vardags. Varumärken är också viktiga på vårt samlarområde, och det reflekteras inte alls i horisontell/vertikal-indelningen. Hösten 2011 var jag pappaledig och lekte lite med olika frågor runt klockor. Och föreslog en annan möjlig kategorisering (2).

Garderobiären, Tema-resenären och Fan-boy.
En viktig typ av klockentusiast, som jag själv känner igen mig i, är en som har en klocka för varje situation. Det liknar ju en ”horisontell” samlare ovan, men startpunkten för samlingen är inte i klockorna i sig och deras olika typer, utan i användningen av klockorna.

En annan vanlig typ är en som samlar på olika teman, t.ex. flygare el dykare, det leder ju med nödvändighet till ett gäng rätt lika klockor, på så vis rätt likt ”vertikal” samlare, men med en mycket större bredd.

Märkesentusiasten, eller ”Fan-boy” som håller ett märke framför andra är också vanligt i klocksvängen. Något som inte alls fångas av den enkla i horisontell/vertikal-indelningen.

De tre kategorierna: Garderobiären, Tema-resenären och Fan-boy verkade vara något som klockentusiasterna kände igen sig och alla tre typerna hade en betydande representation i vår lilla grupp.
http://www.network54.com/Forum/594638/message/1314339921/Vilken+typ+av+klocknörd+är+du-

Resultatet av surveyn här:
http://www.network54.com/Forum/594638/thread/1314957928/Fredagsfrågan!

Hoarder vs Flipper
En annan intressant dimension är hur samlandet utvecklas över tid. En del säljer aldrig utan samlingen växer hela tiden, andra säljer hela tiden och antalet klockor är rätt konstant.

Det här verkar vara en viktig distinktion, för vissa till och med en personlig karaktärsfråga… Man hör (well nästan…) aldrig någon klockentusiast döma en annan entusiast för sammansättningen av dennes samling. Däremot om nån är flipper eller hoarder verkar uppröra en del som anser att den ena el andra approachen är mer moraliskt högtstående… Själv är jag väl en flipper som lugnat ner mig. Jag kan inte förstå hur en hoarder fungerar… …men var och en blir väl salig på sin tro…. ;-)

Vad spelar roll för mig som samlare?
Ofta hör man riktiga samlarrävar ge rådet till andra att: när du väljer objekt så är det viktiga: ”condition, condition, condition”… …det känner jag inte igen mig i alls faktiskt. För mig är det historien bakom klockan som är det intressanta, skicket är inte lika viktigt.

Har klockan/reffen/exemplaret varit ett viktig utvecklingssteg, tekniskt eller utseendemässigt eller har det en intressant historia i övrigt så är det en klocka för min samling! …ser det ut som skit, eller inte är 100% original, det spelar klart mindre roll… det kommer ni att få se under den kommande veckan…

Ok, nog snackat – till väsentligheterna! …stay tuned to this channel!






1.Radhustrio, begrepp myntat av @plattfot (som själv satt på en urtyp till radhustrio vid den tiden…) som beskrivning på en iofs mycket respektabel samling… …men så liten, utslätad, placerad djupt i mittfåran, mellanmjölkig, och så ekonomiskt säker att den egentligen bara appellerar till en riktig svensson-radhusägare… En ursprunglig hardcore radhustrio innehåller en Rolex Sub, en Omega Moonwatch och en JLC Reverso, tre MYCKET stabila dinkor var för sig…. …men tillsammans blir de så mycket mindre än summan av delarna…
(Note: jag har själv haft en rätt nice Radhustrio, och bor dessutom i radhus i kranskommun…)

2.Ända sedan Linnés ”Systema naturae”, eller ännu tidigare, har människan levt i vanföreställningen att man lär sig något genom att dela in saker i kategorier. Det gör man inte, man förstår inte ett dugg bättre hur saker funkar genom att sätta en etikett på dem.
Det enda som kategorisering gör är att man kan bli lite mer ”Bayesiansk” (ni vet -Bayes regel i statistiken om betingade sannolkheter…) d.v.s man kan agera olika baserat på vilken ”kategori” något eller någon tillhör.
Det är t.ex. vanligt att dela in folk i olika kategorier baserat på klädsel vilket i grunden är dumt eftersom kläderna egentligen inte säger ett smack om personen. Men inte desto mindre kan en Bayesiansk attityd vara vettig! …t.ex. om det står Hells Angels på skinnvästen på ”jävligt störiga gubben” i ICA-kön kan det ju vara vettigt att agera annorlunda än om det står Förskolan Sidensvansen på skinnvästen…
 
Hehe, känner igen mig en hel del i det du skriver:)
Alltid varit intresserad av mekanik och grymma hantverk.
Började mitt "samlande" som en rätt orolig själ men har taggat ner på det eviga bytandet och flippandet.
Uppskattar också en historia bakom klockan, dessa klockor utgör basen för min samling.
Sen har jag ett par klockor som bara är så jäkla snygga att de inte går att vara utan, oftast vintage.
Slutligen ett fåtal som är skojiga att bära men inte nödvändigtvis passar in i någon av de andra kategorierna.
Tack för ett jäkligt bra inlägg @NiklasArvid !
 
Jag är ingen samlare. Jag vill vara en OWG men vet inte riktigt än vilken klocka jag ska satsa på...Jag vill bara ha EN bra klocka som funkar till allt. Innan man kommit på vad man vill ha här det uppstått en samling.?!
 
Bra inlägg som vanligt och din definition av radustrion är klockren - inget fel på klockorna i sig men det präktiga i dem tillsammans blir - ljummen.

Jag är lik dig i att jag hellre letar, för mig, roliga kalibrar eller historier före perfekta exemplar.
 
Väldigt underhållande och intressant skrivet Nicke, Hm, vet inte riktigt vilken kategori jag passar in under, men det kan väl vara lite en smula av fan-boy, horisontell och kanske tom lite vertikal samlare. Dock är min röda tråd att jag samlar på automatiska ur oavsett märke, då jag just har en viss förkärlek till just mekaniska klockor.
 
Garderobiär. Kul ord. Jag är nog en sådan :)

Det kommer att bli en intressant vecka. Produktiviteten kommer att sjunka på jobbet...
 
Vilken upplevelse att möta dagen med den här texten o_O. Fantastiskt intressant reflektion byggd på en akademisk bas. Det var inte lätt att slå bort utan en djup egen fundering. Vem är jag, när blev jag jag och varför, till vilken nytta, för vem? Våra klockval är, tror jag bottnade i motiv vi inte alltid ser eller förstår. Eller så är det purenkelt. Vi har behov av bli sedda och bekräftade. De flesta av oss har inte råd att vara personliga då personlighet avviker från mainstream och kostar dineros. Den enda vägen i mainstreamfåran är att gå uppåt i pris men fortfarande i mittfåran. På den vägen blir det färre och färre och skulle du mot förmodan möta en person med likadan klocka kan ni alltid le lite blygt åt varandra i samförstånd och insikt om att ingen av Er vågade gå utanför mittlinjen. När jag köpte min första Panerai var det för att den inte var mainstream. Här på KS är den lite mainstream så den blev ett radhusbygge till slut, men min känsla i mitt beslut består. Jag väljer inte utifrån andras tyckanden och gillanden kände jag. Nästa klocka blev en Datejust och efter detta måste jag meditera och söka efter anledningen till varför. Mitt nästa fokus är en Daytona. Det är oroande men det finns gott om tid för eftertanke än.
 
Haha, härligt Niklas, ser fram emot detta!
Är du något av en rebell dessutom? Eller är detta sanktionerat från forumledningen eller "Veckans klocka av"-generalen @Fabian ?
Nåväl, jag hade ändå sett fram emot att det borde vara din tur snart. Kände mig konfunderad när jag blev tillfrågad nu senast utan att ha sett dig skriva innan. :)
 
Trevligt inlägg......försöker definiera mig själv.....blir nog lite av varje...men måste jobba på att bli mer flippare för det är jag dålig på....och då blir man väl en hoarder till slut och det låter ju inte så positivt....:(
 
Kul läsning! Alltid roligt när folk tar egna initiativ till att berika forumet med intressanta inlägg.

Du behöver däremot inte vara orolig @Rozzy "Dagens klocka" är något jag försökt få rull på de senaste 3 åren och inträffar som vanligt under februari månad. Likväl nästa år!
 
Jag blev garderobiär men seriella fanboy-syndrom. Jag önskar att jag var mer temaresenär dock. :)

"Garderobiären, , har klockor av olika stil, för att passa olika tillfällen, en diver, en dress, en beater, en kronograf, lite stål, lite guld, etcetera. Garderobiären tycker att det verkar dumt att ha två likadana klockor. Klockorna kan vara av samma märke, eller inte, det spelar mindre roll, men de skall passa i olika delar av hans eller hennes liv, garderob, till olika aktiviteter eller sinnesstämningar.

Tema-resenären, har ett antal klockor på ett visst tema, det kan vara dykare, flygare, ryska klockor, tyska klockor, plastklockor, tekniskt intressanta klockor, bullheads, 60-talsklockor, rödguldsklockor etcetera. Att ha liknande klockor är nödvändigt, samma märke blir det också ofta, men inte ”bara för att” utan för att de är på samma tema.

Fan-boy, har klockor av ett visst märke och menar att just detta märke av en eller annan anledning är bättre än de andra. Man kan vara ”parallell” Fan-boy och gilla flera märken samtidigt, kanske Rolex och Glashütte eller ”seriell” Fan-boy och gilla olika märken efter varandra, kanske Glycine och Zodiac t.ex.
smile.gif
"
 
Välinformerat, välformulerat, intressant, roligt och till och med originellt. Superkul!

Själv är jag en garderobiär och sucker för narrativet (i marknadsföringen eller verkligheten), samtidigt som jag är en Seiko fanboy som förmodligen är mer flippare än hoardare, men det är för tidigt att säga.
 
Tillbaka
Topp