• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

najkksorn

URsinne

Audemars
2-Faktor
Han har ju alltid möjligheten att sälja klockan igen för samma summa. Så förstår verkligen inte vad hans problem är.
Säljaren säger i tråden han tar retur. Skicka tillbaks klockan så får du väl pengarna. Annars kan du börja klaga om överenskommelsen verkligen var fritt påseende och då kan väl även polisanmälan komma ifråga.
Men att gå ut så här, kalla honom skojare och samtidigt vägra skicka tillbaka verkar väldigt konstigt enl mig. Lite väl lätt att starta drev kan jag tycka utan specellt mycket kött på benen alls för de som ska ta del av det. Men visst, det kan vara en skurk, eller så inte och misstanken är väckt.

Som sagt, retur är rätt vanligt inte erbjuda alls på köp & sälj och den här säljaren har i tråden erbjudit det. Vad är problemet?

Edit: sedvanliga textfel.
 
Senast ändrad:

Sleven

Omega
Du tycks missa helt vad det handlar om, så ska försöka förklara så även du förstår @URsinne.

1: Säljaren är villig att ta tillbaka klockan för att kolla om det är något fel på den. Annars kommer han skicka tillbaka den till mig igen och inte ge mig några pengar.
2: jag har aldrig påstått att det de facto är fel på klockan, bara att kronan är otroligt trög (för trög?). Hade jag vetat det hade jag aldrig köpt den.
3: jag hävdar att detta faller inom returrätten som jag och säljaren kom överens om i början på april och som han erbjöd i säljtråden. Dvs retur vid felaktig beskrivning.
4: säljaren godkänner nu inte att jag ska få pengarna tillbaka om det inte är ett FEL på klockan. Trots det vad var vi kom överens om i april.
5: jag tänker inte skicka iväg klockan som är den enda garanti jag har, innan jag vet att jag kommer få mina pengar tillbaka när säljaren fått klockan.

Hoppas även du nu förstår vad det handlar om.

Edit: Att säljaren dessutom tog en vecka på sig att få kontakt med, i kombination med att när jag ringde honom för drygt en vecka sedan och fick svaret "jag ringer upp inom en timme", och sedan dess inte svarat alls när jag ringt, smsat eller skickat PM, gör att hans trovärdighet sjunker oerhört.
 
Senast ändrad:

URsinne

Audemars
2-Faktor
Du tycks missa helt vad det handlar om, så ska försöka förklara så även du förstår @URsinne.

1: Säljaren är villig att ta tillbaka klockan för att kolla om det är något fel på den. Annars kommer han skicka tillbaka den till mig igen och inte ge mig några pengar.
2: jag har aldrig påstått att det de facto är fel på klockan, bara att kronan är otroligt trög (för trög?). Hade jag vetat det hade jag aldrig köpt den.
3: jag hävdar att detta faller inom returrätten som jag och säljaren kom överens om i början på april och som han erbjöd i säljtråden. Dvs retur vid felaktig beskrivning.
4: säljaren godkänner nu inte att jag ska få pengarna tillbaka om det inte är ett FEL på klockan. Trots det vad var vi kom överens om i april.
5: jag tänker inte skicka iväg klockan som är den enda garanti jag har, innan jag vet att jag kommer få mina pengar tillbaka när säljaren fått klockan.

Hoppas även du nu förstår vad det handlar om.
Jag förstår på ett ungefär. Den info som läsaren av din beskrivning får är inte tillräcklig för att ta ställning tycker jag, inte för att döma ut någon och rekommendera polisanmälningar etc som gjorts. Alla kommer att missa nånting och tolka olika om man får tillräckligt många gånger på sig. Är kronan "otroligt trög" till exempel är det inte så bra. Vore jag du skulle jag i alla fall sända tillbaka den först och se hur utfallet blev innan jag rörde upp himmel och jord. Jag skulle tycka den borde tas tillbaka om det så vore men jag ville allt titta på den om det vore jag som var säljare. Tror inte det gör mig till skurk? Kanske i en dels ögon...

Fri ångerrätt är få privata som tillämpar och att det förekommer oegentligheter även från köpare är väl en orsak till det. Det finns de som får tillbaka förstörda klockor som "köparen" misshandlat eller som bara upptäckt de inte haft råd att behålla den. Sådan är tyvärr verkligheten. Sånt och liknande är också antagligen orsaken till att de flesta, alla i princip, kräver förskottsbetalning. Annars vore det onödigt.
 

Sleven

Omega
@URsinne Jag tycker du än en gång missar det väsentliga här. En överenskommelse gjordes att klockan skulle tillbaka mot full återbetalning. 1 månad efter överenskommelsen gjordes försöker sälja backa ur. Det fungerar inte så. Muntligt/skriftligt avtal är bindande enligt lag. Hur andra gör och agerar när de säljer saker är fullständigt ointressant.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Var överenskommelsen villkorslös retur oavsett anledning, återbetalning före återsändande av klockan och ingen direkt tisbegränsning var det extremt fördelaktigt och inte så lätt att förstå så där direkt.
Men en gissning är att säljaren inte instämmer?
 
  • Like
Reactions: Oli

Sleven

Omega
Var överenskommelsen villkorslös retur oavsett anledning, återbetalning före återsändande av klockan och ingen direkt tisbegränsning var det extremt fördelaktigt och inte så lätt att förstå så där direkt.
Men en gissning är att säljaren inte instämmer?

Läs de fem punkterna jag skrev så får du svar på din fråga..
 

Mauritz

Rolex
Jag tror najjkson får svårt att sälja något här då han valt att inte komma med sin syn på det hela, allt för 4k. Pinsamt!!
 

Sleven

Omega
Jag tror najjkson får svårt att sälja något här då han valt att inte komma med sin syn på det hela, allt för 4k. Pinsamt!!

Jag har heller inte lyckats få någon vettig kontakt med honom. Nu är det dessutom total radiotystnad från honom. Hoppas alla som fundera på att köpa hans skit ser detta!
 

Oli

Omega
2-Faktor
Han har ju alltid möjligheten att sälja klockan igen för samma summa. Så förstår verkligen inte vad hans problem är.
Har han? Du påstår ju att det är något fel på den? (Kronan) Annars har ju du faktiskt också möjlighet att sälja klockan. Så vitt jag förstått så tar han emot en retur. Problemet nu är att du inte vill skicka klockan innan du får pengarna, samtidigt som han inte tänker skicka pengar innan han fått klockan. Någon av er måste vika er för att det ska bli en lösning på problemet. (Vid ev returer brukar klockan skickas tillbaka till säljaren först, finns såklart undantag.)
 

Sleven

Omega
@Oli Där har du tyvärr helt fel. Läs #32 så kommer du också förstå var problemet ligger.

Går budskapet ine fram där kan du prova läsa #17 också..
 
Senast ändrad:

Oli

Omega
2-Faktor
@Oli Där har du tyvärr helt fel. Läs #32 så kommer du också förstå var problemet ligger.

Går budskapet ine fram där kan du prova läsa #17 också..
Har läst hela tråden och tycker hela grejen är lite onödig. Jag personligen tycker nog att du ska skicka upp klockan, har den en dålig krona så får du ju tillbaka dina pengar? Har den inte det så får du tillbaka klockan igen. Returer brukar oftast ske genom att varan returneras först som sagt.
Har inget mer att tillföra, hur ni löser det är upp till er. Mvh
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
@Oli Där har du tyvärr helt fel. Läs #32 så kommer du också förstå var problemet ligger.

Går budskapet ine fram där kan du prova läsa #17 också..
Det är läst och förstått men oli har alldeles rätt. Det är allmän praxis att skicka tillbaka en klocka innan återbetalning och problemet just nu består i att du vägrar göra det.
Sen om klockan är kass eller ej vet inte jag men om du hade en sån överenskommelse som du säger finns det kanske på pränt iom det väl är mestadels via pm lr mejl sånt görs upp och då har du ju lite mer att ta på och då har du isf rätt. Annars tycker även jag detta verkar ganska onödigt.
O&O
 
  • Like
Reactions: Oli

Sleven

Omega
@Oli, @URsinne överenskommelsen var att klockan skulle tillbaka mot full återbetalning. Oavsett fel eller inte. @najkksorn försöker nu ändra på den överenskommelsen. Därför skickar jag inte klockan. Hoppas jag nu slipper förklara detta för femtielfte gången.. och ja, detta finns skrivet i PM.
 

Oli

Omega
2-Faktor
@Oli, @URsinne överenskommelsen var att klockan skulle tillbaka mot full återbetalning. Oavsett fel eller inte. @najkksorn försöker nu ändra på den överenskommelsen. Därför skickar jag inte klockan. Hoppas jag nu slipper förklara detta för femtielfte gången.. och ja, detta finns skrivet i PM.
Du kan alltså visa svart på vitt där det står att du har öppet köp på klockan oavsett anledning?

Tror är bollen är på din planhalva i vilket fall som helst dock.. För även om du haft öppet köp så måste klockan ändå tillbaka till säljaren vid en retur. Och just nu verkar ju faktiskt det vara själva problemet mer än något annat. Skicka upp skiten till Najkksorn om du vill ha en lösning på det hela, eller ta smällen, lämna in på service och var glad att det inte handlade om en dyrare klocka.

Lycka och ha en trevlig söndag.
 

Sleven

Omega
Du kan alltså visa svart på vitt där det står att du har öppet köp på klockan oavsett anledning?

Tror är bollen är på din planhalva i vilket fall som helst dock.. För även om du haft öppet köp så måste klockan ändå tillbaka till säljaren vid en retur. Och just nu verkar ju faktiskt det vara själva problemet mer än något annat. Skicka upp skiten till Najkksorn om du vill ha en lösning på det hela, eller ta smällen, lämna in på service och var glad att det inte handlade om en dyrare klocka.

Lycka och ha en trevlig söndag.

Nej. Jag har svart på vitt att klockan ska tillbaka pga felaktig/bristande beskrivning. Har han haft en annan uppfattning vore det kanske klokast att säga det, och inte hålla sig undan som han bevisligen gör. Inte sant?

Men jag får väl göra som du föreslår. Skicka tillbaka klockan och hoppas på det bästa..
 
Senast ändrad:

Oli

Omega
2-Faktor
Nej. Jag har svart på vitt att klockan ska tillbaka pga felaktig/bristande beskrivning. Har han haft en annan uppfattning vore det kanske klokast att säga det, och inte hålla sig undan som han bevisligen gör. Inte sant?

Men jag får väl göra som du föreslår. Skicka tillbaka klockan och hoppas på det bästa..
IMG_5010.PNG


Kanon, då kommer det nog lösa sig ska du se.
 

Sleven

Omega
@Oli Ja, det är vad han säger. Men som jag upprepade gånger sagt har jag inte påstått att det faktiskt är fel på klockan. Överenskommelsen var klocka i retur mot pengar - oavsett om klockan är defekt eller inte. Nu försöker @najkksorn ändra på det. Det är exakt där problemet för tillfället ligger. Men som sagt, skickar kanske klockan imorgon så får vi se vad som händer.
 

Oli

Omega
2-Faktor
@Oli Ja, det är vad han säger. Men som jag upprepade gånger sagt har jag inte påstått att det faktiskt är fel på klockan. Överenskommelsen var klocka i retur mot pengar - oavsett om klockan är defekt eller inte. Nu försöker @najkksorn ändra på det. Det är exakt där problemet för tillfället ligger. Men som sagt, skickar kanske klockan imorgon så får vi se vad som händer.
Du motsäger dig själv så det bara skriker om det nu @Sleven. Hela den här cirkusen har ju börjat pga du sagt att kronan är trög/dålig och det är därför du vill göra en retur.

Nu säger du att du aldrig sagt att något är fel på klockan men en retur bör ske i vilket fall som helst? Men då undrar jag på vilka grunder om det inte är något fel? För när jag frågade om du hade öppet köp på klockan så svarade du "Nja vid bristande/felaktig beskrivning.".
Nu säger du dock att det var ök med retur oavsett anledning, alltså öppet köp?
Hur ska du ha det egentligen?

Är något verkligen fel på klockan(läs kronan) så skicka upp den och få dina pengar. Är inget fel på kronan så räkna med att den kommer komma tillbaka istället för pengar.

Mvh
 

Sleven

Omega
@Oli att du är bästa kompis med @najkksorn, och försöker rädda honom, är helt upp till dig. Men jag har upprepade gånger försökt förklara för dig hur situationen ser ut och vad jag kommit överens om med honom. Att du nu försöker vända på vad jag skrivit är aningen tragiskt, särskilt eftersom du inte vet vad jag och @najkksorn kommit överens om i PM. Hade @najkksorn nu varit en reko säljare hade han inte undvikit kontakt i en vecka och dessutom slutat kommunicera med mig den senaste tiden. Att alla andra som kommenterat i tråden uppenbarligen uppfattat det som att @najkksorn är den som gjort fel, utom du, säger kanske något. Vad kan du själv lista ut. Det är ytterst tråkigt att det ska bli såhär, men när du ger dig in i diskussionen utan alla fakta på handen, tillför det dessvärre ingenting.

Trevlig kväll!
 

Oli

Omega
2-Faktor
@Oli att du är bästa kompis med @najkksorn, och försöker rädda honom, är helt upp till dig. Men jag har upprepade gånger försökt förklara för dig hur situationen ser ut och vad jag kommit överens om med honom. Att du nu försöker vända på vad jag skrivit är aningen tragiskt, särskilt eftersom du inte vet vad jag och @najkksorn kommit överens om i PM. Hade @najkksorn nu varit en reko säljare hade han inte undvikit kontakt i en vecka och dessutom slutat kommunicera med mig den senaste tiden. Att alla andra som kommenterat i tråden uppenbarligen uppfattat det som att @najkksorn är den som gjort fel, utom du, säger kanske något. Vad kan du själv lista ut. Det är ytterst tråkigt att det ska bli såhär, men när du ger dig in i diskussionen utan alla fakta på handen, tillför det dessvärre ingenting.

Trevlig kväll!
Oj, är jag bästa kompis med honom nu? Snyggt!

Ja du, vad säger det dig? Att du hade kunnat ha det här ur världen redan om du bara förstått hur returer fungerar? Tror inte det finns många här som fått pengarna tillbaka innan klockan varit tillbaka vid returer.

Försvarar inte @najkksorn överhuvudtaget utan jag ser saken utifrån genom att ha läst tråden precis som @URsinne och säkerligen många andra. Visst Najkksorn har varit alldeles för seg på att svara dig, det har du helt rätt i. Men han har ju faktiskt i onsdags sagt att han tar tillbaka den om du bara skickar den och det stämmer att kronan är dålig. Du säger att den är det och då är det ju inga problem förutom att du inte skickat den till honom?
Jag försökte bara förbereda dig på att om det visar sig att kronan inte är dålig så kommer du förmodligen få tillbaka klockan igen, om du inte har en sådan villkorslös retur överenskommelse med Najkksorn som URsinne påpekade tidigare.

Besvära dig inte med att svara på det här nu @Sleven, orkar inte fortsätta den här konversationen, det leder ingenstans. Du har fått mitt råd, gör vad du vill med det. Hoppas det löser sig för er.
 

Sleven

Omega
@Oli fantastiskt hur du kommer dragandes med en massa lögner och hittepå, och försöker få mig att framstå som den som gjort fel. Sen försöker du dra dig undan för att DU inte tycker att det här leder någonstans. Jo, men tjena :)
 

Oli

Omega
2-Faktor
@Oli fantastiskt hur du kommer dragandes med en massa lögner och hittepå, och försöker få mig att framstå som den som gjort fel. Sen försöker du dra dig undan för att DU inte tycker att det här leder någonstans. Jo, men tjena :)
Haha lögner och hittepå! Du är fan tragisk på riktigt @Sleven.
Inte konstigt att Najkksorn slutade svara dig, har aldrig varit med om något liknande. Tror du behöver lugna ner dig och läsa inläggen från början.

Jag ser saken utifrån dina egna inlägg här i tråden. Jag vet inte om Du varit full i helgen men det är Du som skrev att kronan var kass, sen att du aldrig sagt att den var det. Och det är Du som skrev att du hade returrätt vid felaktig beskrivning, men sedan var det oavsett anledning. Klart man börjar undra när du ändrar svaren hela tiden.

Läs tråden från start till slut så ska du se att allt Jag skrivit är baserat på dina egna inlägg eftersom Najkksorn inte skriver något alls, mer än kommentaren i onsdag.

Du har så jävla mycket taggarna utåt att jag personligen tror att du ångrade dig om klockan och det inte alls är något fel på den nu. Försökte hjälpa dig få tillbaka dina pengar men nu kan du kan faktiskt trycka upp dem någonstans. Efterbliven jävla attityd mot folk som försöker få er två nötter att lösa ett onödigt jävla problem.

Ursäkta om det här blir personangrepp men efter att ha blivit kallad lögnare och dum i huvet av den här pajasen så..
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
@Oli fantastiskt hur du kommer dragandes med en massa lögner och hittepå, och försöker få mig att framstå som den som gjort fel. Sen försöker du dra dig undan för att DU inte tycker att det här leder någonstans. Jo, men tjena :)
Är det nån som slirar i den här tråden så är det du Sleven. Frågetecknen blir större för varje post du skriver. Apropå du kallar folk för lögnare utan att uppge vettigt skäl så har jag svårt att tro du har en överenskommelse till öppet köp oavsett anledning och under obestämd tid, inte minst på grund av att dina utsagor glider och förändras under trådens gång. Du ger tyvärr intryck av att vara en krångelpelle som uppvisar tydliga varningsflaggor att sälja nåt till.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Retur efter mottagande är praxis @Sleven .
Vid returer gäller säljarens goda vilja och köplagen, alltså gäller retur även på saker som är trasiga om "ej retur" står i annonsen. I de fallen kan dock säljaren välja att laga klockan alternativt ersätta för lagning istället.
 

Sleven

Omega
@Oli Något att pyssla med på semestern kanske? http://allastudier.se/utbildningar/459752-svenska-1/

@URsinne Jag har hela tiden sagt att det är på grund av felaktig beskrivning. Allt annat har du och Oli hittat på. Du borde nog också hänga på Oli under semestern.

@yonsson Det stämmer. Men nu är det så att säljaren gick med på att klockan ska tillbaka på grund av felaktig beskrivning, och inget annat. Något säljaren nu försöker backa från.
 

Oli

Omega
2-Faktor
@Oli Något att pyssla med på semestern kanske? http://allastudier.se/utbildningar/459752-svenska-1/

@URsinne Jag har hela tiden sagt att det är på grund av felaktig beskrivning. Allt annat har du och Oli hittat på. Du borde nog också hänga på Oli under semestern.

@yonsson Det stämmer. Men nu är det så att säljaren gick med på att klockan ska tillbaka på grund av felaktig beskrivning, och inget annat. Något säljaren nu försöker backa från.
Hahaha känns som man är i trollskogen helt plötsligt. Sluta nu.
Tur att folk kan läsa hela tråden själva och dra egna slutsatser.

Vad är det du inte förstår? Säljaren har bett om att få klockan skickad till sig så han kan kontrollera ifall det du säger stämmer, (att den inte matchar med beskrivningen/är något med kronan). Han backar bara från returen om klockan visar sig att stämma överens med beskrivningen.
Kan inte förklara det lättare än så.
 
Topp