Acke31
Basic
#mic dropDär kom svaret!
Då kan ju tråden låsas nu?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
#mic dropDär kom svaret!
Då kan ju tråden låsas nu?
Det är en ekvation som inte går ihop.När kopiorna blir lika bra som originalet? Kommer det att ske?
Det är en ekvation som inte går ihop.
Det är helt omöjligt då en egendesignad produkt per automatik inte kan överträffas av en kopia. Ligger i sakens natur, en produkts värde är långt mycket mer än små toleranser.Det är vad jag funderat på: jag tror inte det är omöjligt, men då skulle priset inte gå att hålla på en sådan bråkdel av originalet. Vilket är det som fakeklockorna säljs på. Är det en rimlig förklaring?
Det är helt omöjligt då en egendesignad produkt per automatik inte kan överträffas av en kopia. Ligger i sakens natur, en produkts värde är långt mycket mer än små toleranser.
Pratar du nu om Rolex och toleranser är de så pass bra att gemene kan inte kan värdera dem eller vikta mot annat i samma liga. Folk känner inte igen kvalitet helt enkelt. Ickefråga mao.
Håller inte riktigt med. Du kan mäta dig till mycket men för en komplett produkt blir det snabbt problematiskt då det blir så komplext. Du får även göra oändligt med definitioner. I vilket fall irrelevant för trådämnet.Självfallet finns det en rent teknisk definition av kvalitet, och denna är mätbar.
Rent tekniskt kan säkert kineserna framställa en klocka som är i klass med en Rolex.
Det du beskriver är mer affektivt värde, vilket är väldigt subjektivt.
En teknisk kvalitet kan bedömas utifrån kriterier som precision i såväl material som tid, hur länge konstruktionen fungerar bra innan den behöver service, rosttålighet, reptålighet eller stöttålighet. Beroende på användningsområdet kan sen olika kriterier användas.
Om en klocka som kostar 100000kr inte i något område presterar bättre än en klocka för 10000kr så kan den inte sägas vara en bättre klocka. Mer värdefull utifrån en personlig känsla ja, men inte tekniskt sett.
Och det är ju det tekniska som huvudsakligen används som grund för att kvalitetsbestämma en klocka.
Hur är förhållandet mellan antal nya AD sålda Rolex vs antalet nya/nyskick sålda Rolex på grå/begmarknaden? Så länge Rolex släpper rejält färre än vad som efterfrågas så borde det väl hålla uppe priserna. Om Rolex sakta producerar ikapp efterfrågan så ändras ju förutsättningarna. men jag är inte säker på vilken strategi som är klokast från Rolex sida i ett längre perspektiv. Det byggs ju någon slags myt/image? Att kunna köpa via AD och sedan direkt ha en klocka med upptill ca 50% värdeökning är ju attraktivt oavsett man vill sälja och casha in eller bara fortsätta äga och bruka. Kändes jättekonstigt på ett bra sätt när jag fick uppleva detta 2019. Tror det dröjer länge innan vi ser någon stor spricka i bubblan. En mindre sättning vid t ex ett börs/bo-ras - ja.
Varfor salja? At val jattebra om nagot ar vart mer idag an vad jag betalade for Xar sedan.Går beg priserna upp tillräckligt lockas fler och fler som äger en Rolex att sälja den. Så utbudet är inte bara vad Rolex producerar utan hur många som är villiga att sälja sin klocka. T.ex. om börsen går ner 70%, så kanske vissa väljer att sälja sin Rolex om den fortarande handlar 100% över list för att istället köpa lågt värderade aktier.
Det är väl främst här jag är imponerad att marknaden håller upp. Sjuka mängder Rolex har producerats senaste 20-30 åren, att fler inte passar på att sälja sin beg klocka som nu blivit svindyr. Troligen är det för att de flesta inte riktigt vet hur de ska gå tillväga för att få bra betalt för klockan, samt inte är medvetna om hur mycket den gått upp..
Varfor salja? At val jattebra om nagot ar vart mer idag an vad jag betalade for Xar sedan.
Ha en hog vardelosa pengar istallet kanns ju sadar(om jag nu inte maste ha cash eller intresset for klockor helt dott hos mig)....speciellt nar jag vet att det inte gar att kopa tillbaka foremalet (i det har faller en gammal Rolex) billigare inom overskadlig framtid.
Tror sjalv tvart om. Vardelosa pengar vill ingen ha utan man letar efter att parkera dessa i nagot som haller eller okar i varde. Och garna sadant som klafingriga politiker inte kan beskatta sa latt.
Men ocksa som du skriver. Blir det enkonomisk kollaps varlden over,ja da ar ju Rolexklockor ocksa varda skrotvarde.
Nej for mig far man salja om man vill. Man kanske ledsnat pa klockor.Det är inte så svart och vitt. Du beskriver nuläget där du anser att ingen borde sälja. Eller ekonomisk kollaps då alla säljer sin Rolex.
I verkligenheten fungerar världen i ett spektrum mellan vitt och svart, senaste tiden har vi varit väldigt nära vitt. Blir det sämre tider närmar vi oss en mer grå färg och Rolex priser går ner av redan nämnda anledningar.