• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nedräkningsring, countdown bezel

Three5One

Omega
2-Faktor
Nedräkningen har börjat! Det är vad jag hade sagt om jag haft en klocka med nedräkningsring, eller countdown bezel. Klockor med ring av denna typ verkar vara svåra att hitta, så jag tänkte vända mig till forumet för hjälp. Posta gärna förslag på modeller. Personligen är jag mest intresserad av funktionaliteten snarare är priset. Jag eftersöker inspiration och målbild!

För att dessutom få igång lite diskussion så undrar jag om någon vet hur det kommer sig att dessa modeller är så ovanliga på marknaden? Spontant känns det som att en GMT-ring bör vara lika ovanlig då användningsområdet ändå är kraftigt begränsade för gemene man.

Nedan några modeller i fallande prisklass.

Sinn 104
104_St_Sa_A.jpg
Hamilton Khaki Aviation Pioneer Auto
Khaki aviation pioneer auto.png
Marc and Sons MSD-045
MSD-045-1C-S.jpg
Seiko 5 SRPB79
seiko 5 srpb79.PNG

Tillägg: En nedräkningsring är alltså en "inverterad" dykarring. Börjar på 55 eller 50 för att sedan medurs minska. Man kan ställa in tiden på ett klockslag och se hur lång tid det är kvar.
 
Topp