• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Neo-Vintage Vacheron Constantin ... uppskattas det?

Alphadog

Omega
Pledge Member
Hej, jag bara undrar om det finns samma intresse för det som ofta kallas för Neo-Vintage med märken som Vacheron Constantin på samma sätt som det gör för t.ex. Rolex, Omega, m.fl.? Och jag undrar om intresset finns för samma egenskaper?

Jag har en opolerad Gen1 Overseas 45052 där den ursprungliga blåa urtavlan håller på växla till en mörk lila. (Har bifogat ett
Overseas5.jpg
Overseas6.jpg
par bilder men jag vet inte om det syns så väl.) Jag funderar på att lämna in den till Vacheron AD för service hos Vacheron själva och jag behöver bestämma mig för om jag vill låta dem polera den. Jag är inte intresserad av att byta urtavla egentligen och jag vet inte om dem skulle ens föreslå det, men uppskattas en färgskiftning bland samlarna, från blå till lila som i det här fallet?

Vore intresserad av att höra era tankar och om ni tror att denna klocka är värd att satsa på och åtminstone kommer att behålla sitt värde. Jag gillar den och har ingen annan ur med integrerade länk, så den fyller sin plats i min samling i alla fall.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag tror ingen här kommer råda dig att byta tavla eller polera. Värdet lär ligga kvar där det är.
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Ska neovintage i det här sammanhanget förstås som att det är en ny ref som liknar/imiterar en vintage-modell? Eller tänker du mer ”inte så gammal”? Kan inte så mycket om Vacheron, därför jag undrar.
 

Alphadog

Omega
Pledge Member
Hej Corgi. Jag använder ordet för att indikera "nästan vintage", mindre än 30 år gammal. Morgondagens vintage skulle man kunna säga.
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Hej Corgi. Jag använder ordet för att indikera "nästan vintage", mindre än 30 år gammal. Morgondagens vintage skulle man kunna säga.

I så fall tycker jag att du ska börja se det som morgondagens vintage redan nu. Alla klockor har varit unga en gång i tiden, och någon gång kommer vi se den som vi gör med 50-talare idag, och som de flesta nog vet vid det här laget är orörda modeller extra kul.
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
Jag har själv haft en liknande modell från Vacheron Constantin fast med en guilloche tavla.

Modellen är häftig, annorlunda och spännande med sitt malteseliknande bezel och smarta låsningfunktion för länken. Jag skrev om modellen här om du vill läsa mer.

https://klocksnack.se/threads/paketöppning-vacheron-constantin-overseas-42042.91046/

Jag tycker du inte ska byta tavla eller dylikt, men att det kanske ändå skulle vara kul att byta ut bezeln mot en ny. Din såg lite sargad ut vilket gör mkt för intrycket, iaf för mig.
 

Alphadog

Omega
Pledge Member
Jag håller med dig, Corgi.

Tack, P-vakten för perspektivet och för länken. Mycket bra review. Egentligen så tycker jag att den vita guillochet urtavlan är snyggast av alla. Och tack för förslaget om bezelen. Det är kanske det som stör intrycket klockan ger.
 
Senast ändrad:

P-vakten

Patek
2-Faktor
Jag håller med dig, Corgi.

Tack, P-vakten för perspektivet och för länken. Mycket bra review. Egentligen så tycker jag att den vita guillochet urtavlan är snyggast av alla. Och tack för förslaget om bezelen. Det är kanske det som stör intrycket klockan ger.
Kul, för jag tycker precis tvärtom. Jag tycker den tavlan du har är bättre. VC servas inte in-house hos någon svensk AD utan det åker ner till Amsterdam(?). Är jag ute och cyklar @Echo Delta?
 

Alphadog

Omega
Pledge Member
Man kanske gillar mest det man inte har.;)
Jag tycker VC's guillochet är fantastiskt iaf. Både på Overseas och på Malte klockorna.

Och vad gäller service skickas den söderut. Jag kommer inte ihåg om det var till Holland eller Tyskland. Jag träffar AD:n om en vecka och får reda på det.

Tack för dina svar!
 
Topp