• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ni som hittat tillbaka till intresset

ANALOGUE

Pandion
2-Faktor
Hej,
Intresset börjar svacka lite... Absolut inte tappat det men känner att det avtar...

Vet inte riktigt varför men när jag står och ska välja klocka är det inte riktigt ngt som lockar även att jag tycker jag har en fin samling... Händer numera ibland att jag skiter i klocka helt vilket hade varit otänkbart förr... Tycker om mina klockor men känner mer avsaknaden av någon jag inte har än glädje över de jag har. Samtidigt känner jag inte att jag bara kan sälja allt... Funderar på att köra mer modernt... :eek:

Ni som tappat intresset och fått tillbaka det. Hur hittade ni tillbaka?

Senast ändrad:
Har inte riktigt hittat tillbaka till de där vansinniga nivåerna av rusande signalsubstanser jag kunde få förr av en klocka.

Men varje gång jag träffat nån annan mögelälskare så brukar det pirra till lite. Så mitt recept är vintagehäng :)

Men man måste ju inte försöka blåsa liv i och underhålla denna skeva störning om den sakta avtar. Det går bra att leva ett fullvärdigt liv utan. Men att gå över till moderna klockor ser jag ingen riktig poäng i ;)

Hade varit mycket skit i livet som tagit mycket energi. Darav dog mitt klockintresse nästan helt en period och någon klocka bärde jag nästan inte alls just då. Sen så tog jag mig till en urmakare i stan för att snacka lite allmänt så tog han fram en vintage Speedmaster mark 2 och visade mig. Pang sa det så var intresset tillbaka.

Håller med @Gummo även om jag gillar moderna ur också. Man måste inte försöka få tillbaka suget, men man kan ju pröva något nytt.
Själv är jag mitt uppe i småbarnslivet och orkar inte riktigt kultivera intresset, men alla har sina grejer. Klart är att jag gått vidare från det som fick mig att börja med detta - stora stålklumpar. Vad är nästa steg? Vet ej, men jag har som tur andra intressen också :)

Hej,
Intresset börjar svacka lite... Absolut inte tappat det men känner att det avtar...

Vet inte riktigt varför men när jag står och ska välja klocka är det inte riktigt ngt som lockar även att jag tycker jag har en fin samling... Händer numera ibland att jag skiter i klocka helt vilket hade varit otänkbart förr... Tycker om mina klockor men känner mer avsaknaden av någon jag inte har än glädje över de jag har. Samtidigt känner jag inte att jag bara kan sälja allt... Funderar på att köra mer modernt... :eek:

Känner typ likadant.
Jag tar en klocka ur lådan, typ vilken som, och sedan har jag den ett par veckor, byter inte, och kollar inte i lådan.
För mig beror det till viss del på att jag är för nöjd med de som ligger där. Jag känner att pengamängden i kugghjul och skit är ”lagom” (eller i alla fall max vad jag tycker är rimligt), och vill inte sälja någon klocka jag har.
Eftersom jag ”vet” att jag inte ska köpa någon klocka så blir det psykotiska informationssökandet oviktigt, finns ingen poäng med att att leta info om olika siffror och grejer om det ändå inte ”blir något av det”.

Jag håller med @Gummo angående att det oftast är klockhäng i verkligheten som ger energiinjektionerna. Själv har jag mest burit håglös g-shock sen i maj och överväger att köpa en gs-kvartsare som alltiallo. Varken de egna klockorna, fantasiklockorna på instagram eller forumdiskussionerna ger så väldigt mycket kick längre. Och att bevaka auktioner ger inte alls rus som för fem år sen, så det struntar jag i.

Sen spelar det såklart in att det är så jämrans dyrt att byta upp det man har, och att många roligare klockor ändå är för dyrbara för att slita på i vardagen. Det förtar lite av tjusningen det annars skulle innebära att konsolidera till en eller två riktigt bra klockor. (Och att köpa allt som är kul tills man sitter med en back skojiga dårklockor och skyhöga urmakarräkningar är inte heller rätt väg för mig.)

Vi får väl dra ihop några vintagepundare på dekis och se om det uppstår gnistor när vi lägger klockorna i en hög...

Hur man lever med sitt klockintresse är förstås väldigt personligt men för egen del är det helt naturligt att graden av engagemang går i vågor. Det är likadant med mina andra intressen. Ofta kan något eller några av de andra komma att ta över fokus för ett tag, ibland under flera år. Just klockintresset har kommit och gått ett antal gånger under de senaste 10-15 åren och jag kan nog inte riktigt sätta fingret på vad det har varit som fått det att återkomma. Det är kanske bara är så att intresset behöver få vila ibland men att det ändå ligger kvar, djupt rotat, någonstans. Men det är som sagt individuellt, jag vet folk som varit superengagerade i t.ex. whiskysamlande i decennier utan att någonsin tappa passionen - jag är dock inte den typen av entusiast.

Känn lugnet så kommer det tids nog tillbaka. Det går alltid i vågor.

Jag blev inspirerad i lördags när jag sprang förbi en auktions-preview. Annars så brukar det bara hjälpa att träffa goda vänner som har roliga klockor över en öl eller två. Det behöver sällan vara mer avancerat än så.

Hej,

I motsats till @Gummo så fick jag tillbaka intresse efter att ha kört och burit moderna klockor ett tag.
Då kom den där härliga känslan för vintage tillbaka efter lite karantän.

Dock inte heller tillbaka på samma kittlande nivå som förr. För mig handlar det mycket om att priserna skjutit så mycket, att andra saker blir prioriterade.

Hej,

Det är nog normalt. Du har väl varit väldigt aktiv, typ köpt två-tre klockor i månaden?
Känner också att jag har flera klockor som inte känns så roliga i nuläget men som var favoriter för några år sedan. Ibland kan jag köpa någon billigare klocka på Tradera eller Kaplans och få en liten kick, men med prisläget för dyrare märken så känns det omotiverat att rotera lådan för mycket.

I motsats till @Gummo så fick jag tillbaka intresse efter att ha kört och burit moderna klockor ett tag.

Dock inte heller tillbaka på samma kittlande nivå som förr. För mig handlar det mycket om att priserna skjutit så mycket, att andra saker blir prioriterade.
Man behöver inte gå så långt som att köpa en ny klocka. Det räcker med en klockprovningspromenad från Biblioteksgatan via Hamngatan till Drottninggatan :D

Hej,

Jakten och nyhetens behag är det som gäller för mig. Bara att fortsätta bredda samlingen, och nörda ner sig i något som man inte testat tidigare. Finns ju hur mycket som helst kul där ute, även om man ibland kan behöva tvinga fram ett behov. Bara att börja fundera i banor som... Vilket märke har jag inte testat, hur skulle min samling kunna bli ännu mer komplett, vilken komplikation "behöver" jag testa, vad saknas egentligen i min samling om jag skulle ha en klocka för varje tänkbart tillfälle och humör osv... :)

Som flera andra sagt, det är naturligt att det som mycket annat går i vågor. Har hållit på med eller kretsat runt klockintresset i en bra bit över 30 år och det har varit lugnare perioder blandat med klockpsykosartade feberheta stadier. Det finns ju hela tiden nytt att upptäcka oavsett om det är vintage eller modernare. Nya kickar och fixar. Till slut står man där och är splittrad mellan 200 år gamla objekt och senaste qvartzklockan. Då är det ojhälpligt. Återfallen blir täta och obönhörliga mellan lugnare perioderna.

Det är bara positivt och sunt att andra intressen blir mer framträdande emellanåt och inget att oroa sig över.

Men jag kan som EDIT säga att jag ser mig inte som nån samlare. Har inget medvetet behov av att samla på mig. Strävar efter att decimera. Det innebär inte nödvändigtvis att intresset blir mindre.

Senast ändrad:
Det är nog normalt. Du har väl varit väldigt aktiv, typ köpt två-tre klockor i månaden?
Känner också att jag har flera klockor som inte känns så roliga i nuläget men som var favoriter för några år sedan. Ibland kan jag köpa någon billigare klocka på Tradera eller Kaplans och få en liten kick, men med prisläget för dyrare märken så känns det omotiverat att rotera lådan för mycket.
Ja det har varit mkt köp... Så får man ngn trasig jävel som måste ha ngn del så köper man en lot for den delen, men då får man ngt nytt skräp som måste fixas.. Menmen får fixa projekten i lådan och ge fan i att fylla på..

För mig är klockintresset delvis säsongsbetonat. Min lågsäsong är sommarhalvåret då jag har andra intressen som tar över, tex cykling. Cyklar, läser och följer lopp. Bygger cyklar.
Bra med en paus ibland. När det börjar bli mörkare kommer klocknörderiet smygande tillbaka till sitt fullo igen.
Mitt nya bygge;
AABDAD14-78AA-4C97-9F99-D1D9078D4654.jpeg

AA62790D-62E8-47FB-B3AC-BC2B39F32077.jpeg

Edit: förresten, testa något modernt och helt annorlunda också. Min sommarens klocka blev helt klart en stor tokig dykare som jag bar mest hela sommaren; Alpina Extreme Diver All Black
45AF8707-CCBA-4D39-9761-464A101C47EC.jpeg

Senast ändrad:
Hur man lever med sitt klockintresse är förstås väldigt personligt men för egen del är det helt naturligt att graden av engagemang går i vågor. Det är likadant med mina andra intressen. Ofta kan något eller några av de andra komma att ta över fokus för ett tag, ibland under flera år. Just klockintresset har kommit och gått ett antal gånger under de senaste 10-15 åren och jag kan nog inte riktigt sätta fingret på vad det har varit som fått det att återkomma. Det är kanske bara är så att intresset behöver få vila ibland men att det ändå ligger kvar, djupt rotat, någonstans. Men det är som sagt individuellt, jag vet folk som varit superengagerade i t.ex. whiskysamlande i decennier utan att någonsin tappa passionen - jag är dock inte den typen av entusiast.

Som flera andra sagt, det är naturligt att det som mycket annat går i vågor. Har hållit på med eller kretsat runt klockintresset i en bra bit över 30 år och det har varit lugnare perioder blandat med klockpsykosartade feberheta stadier. Det finns ju hela tiden nytt att upptäcka oavsett om det är vintage eller modernare. Nya kickar och fixar. Till slut står man där och är splittrad mellan 200 år gamla objekt och senaste qvartzklockan. Då är det ojhälpligt. Återfallen blir täta och obönhörliga mellan lugnare perioderna.

Det är bara positivt och sunt att andra intressen blir mer framträdande emellanåt och inget att oroa sig över.

Men jag kan som EDIT säga att jag ser mig inte som nån samlare. Har inget medvetet behov av att samla på mig. Strävar efter att decimera. Det innebär inte nödvändigtvis att intresset blir mindre.
+1 på dessa!
Det verkar som många är väldigt digitala, det är antingen av eller på, nytt eller gammalt. För min del är det precis som övriga talare, det går i vågar och jag är tillfreds med det. Det är som mycket annat i livet. Det jag har märkt är att mitt klockintresse sitter väldigt djupt i mig och även om jag under vissa perioder i livet inte lägger lika mycket tid på det kommer det att finnas kvar för resten av mitt liv. Mitt tips är att inte forcera känslor, du är inte tvingad att tycka om något och det är också ok att lägga av, men det finns ingen som tvingar dig att lägga av, det kan fortfarande ligga latent och blossa upp då och då, och är det på det sättet så är väl det också ok? Under 1 år så har jag generellt 2 dippar och 2 toppar. Under dipparna kan det vara sjukt barn eller mycket som ska göras. Tror man ska försöka koppla av och låta känna det man känner och jag tror det är nyttigt att man ifrågasätter vad man håller på med och att man ibland har en distans till det under en period.

Edit: Vill också tillägga att människan är så pass komplex att man klarar av att gilla både nytt och vintage, finns heller ingen anledning att ”välja fack”

Att ha fina klockor att välja mellan och inte ta någon låter väldigt främmande och som en farlig sjukdom... Har inga djupa dalar men mitt intresse skiftar en del. Har tex svårt för tjocka dykare i stål just nu... Tror jag löser det med att ha för många klockor i de flesta kategorierna, så tröttnar jag på något går jag över till en annan del av samlingen.

För min egen del så lastade jag ner alla mina klockor utom en i källaren i våras. Har sedan när jag varit sugen gått ner och plockat upp ngn ny. Fördelningen just nu är kanske 15% uppe och resten i källaren.
Allt jag köpt har jag valt för att de tilltalade mig på ngt sätt, så de kommer nog upp tids nog. Har hittills inte sålt ngt även om jag tänkt tanken, jag rör mig dessutom i de lägre prissegmenten, så pengarna spelar ingen större roll.
Min backup plan är att börja skruva själv. Har redan pillat i lite ryssar och har vad som behövs för en standardservice och känner att möjligheten att fixa i ordning gamlingar oavsett ekonomiskt värde kommer att kunna sysselsätta mig många år framöver (inte enbart pga antalet klockor :)). Just att olika verk bjuder på nya spännande lösningar med stigande svårighetsgrad är något som tilltalar mig. Som en bonus så är det ju även grymt meditativt att sitta där med sin lupp och pincett och inte märka att timmarna flyger förbi :pompus:

+1 på dessa!
Det verkar som många är väldigt digitala, det är antingen av eller på, nytt eller gammalt. För min del är det precis som övriga talare, det går i vågar och jag är tillfreds med det. Det är som mycket annat i livet. Det jag har märkt är att mitt klockintresse sitter väldigt djupt i mig och även om jag under vissa perioder i livet inte lägger lika mycket tid på det kommer det att finnas kvar för resten av mitt liv. Mitt tips är att inte forcera känslor, du är inte tvingad att tycka om något och det är också ok att lägga av, men det finns ingen som tvingar dig att lägga av, det kan fortfarande ligga latent och blossa upp då och då, och är det på det sättet så är väl det också ok? Under 1 år så har jag generellt 2 dippar och 2 toppar. Under dipparna kan det vara sjukt barn eller mycket som ska göras. Tror man ska försöka koppla av och låta känna det man känner och jag tror det är nyttigt att man ifrågasätter vad man håller på med och att man ibland har en distans till det under en period.

Edit: Vill också tillägga att människan är så pass komplex att man klarar av att gilla både nytt och vintage, finns heller ingen anledning att ”välja fack”

Håller också helt med om detta. Jag kör både nytt, gammalt och mittemellan. Det gör att det alltid finns något att spana på i valfri prisklass. Hjälper nog också (mig) att jag inte är sentimental och i princip klassar en ”keeper” som allt som stannar längre än 6 månader innan det säljs. Annars hade jag aldrig haft råd eller lust att prioritera denna hobby. Det går inte (för mig) att ha en samling värd för mycket, av flera olika anledningar.

Just nu är det mikrodykare som gäller efter ett intensivt pass med vintagedykare som varade i några år. Har inte släppt vintagedykare men samlingen har fått ställas om lite. Får se vad nästa grej blir...

Sen är det förstås även så att intresset som helhet går lite upp och ned från kanske 20% av fritiden till 80% kanske men det är nog ventilen man har inbyggd för att inte tröttna helt.

Håller också helt med om detta. Jag kör både nytt, gammalt och mittemellan. Det gör att det alltid finns något att spana på i valfri prisklass. Hjälper nog också (mig) att jag inte är sentimental och i princip klassar en ”keeper” som allt som stannar längre än 6 månader innan det säljs. Annars hade jag aldrig haft råd eller lust att prioritera denna hobby. Det går inte (för mig) att ha en samling värd för mycket, av flera olika anledningar.

Just nu är det mikrodykare som gäller efter ett intensivt pass med vintagedykare som varade i några år. Har inte släppt vintagedykare men samlingen har fått ställas om lite. Får se vad nästa grej blir...

Sen är det förstås även så att intresset som helhet går lite upp och ned från kanske 20% av fritiden till 80% kanske men det är nog ventilen man har inbyggd för att inte tröttna helt.
Håller med, är också lite av en slampa när det gäller klockor .... nytt, gammalt, billigt, dyrt..... det håller tristessen borta. Men självklart dippar intresset ibland men helt plötsligt ser man nåt man gillar och är på G igen, så inget att oroa sig över @ANALOGUE det svänger nog upp och ner runt intresset för alla :)

Känn lugnet så kommer det tids nog tillbaka. Det går alltid i vågor.

Jag blev inspirerad i lördags när jag sprang förbi en auktions-preview. Annars så brukar det bara hjälpa att träffa goda vänner som har roliga klockor över en öl eller två. Det behöver sällan vara mer avancerat än så.
Vi mellanmjölksentusiaster kanske helt enkelt måste släppa sargen? Nu har ju just @ANALOGUE iofs riktigt fina klockor, men många gör nog som jag och mesar ur när det verkligen gäller. På något sätt är det kanske en oundgänglig utveckling om man menar allvar med sitt vintageintresse - efter ett tag har man ju gått varvet runt bland alla bang-for-the-buck-alternativ, underskattade fynd och kompromisser. Man försöker lura sig själv att det fortfarande finns klipp att göra på tradera och att det säkert är jättekul att skruva i enkla verk om man bara köper en riktigt frän uppsättning mejslar...trots att man egentligen vet att det bara är den där apdyra gammelspeedyn/subben/explorern som verkligen skulle få det att kittla i magen igen.

Avundas din oförtröttliga jägarinstinkt, @theargonaut !

Vi mellanmjölksentusiaster kanske helt enkelt måste släppa sargen? Nu har ju just @ANALOGUE iofs riktigt fina klockor, men många gör nog som jag och mesar ur när det verkligen gäller. På något sätt är det kanske en oundgänglig utveckling om man menar allvar med sitt vintageintresse - efter ett tag har man ju gått varvet runt bland alla bang-for-the-buck-alternativ, underskattade fynd och kompromisser. Man försöker lura sig själv att det fortfarande finns klipp att göra på tradera och att det säkert är jättekul att skruva i enkla verk om man bara köper en riktigt frän uppsättning mejslar...trots att man egentligen vet att det bara är den där apdyra gammelspeedyn/subben/explorern som verkligen skulle få det att kittla i magen igen. Avundas din oförtröttliga jägarinstinkt, @theargonaut !
Jag är rädd för att gå igenom favoriterna för snabbt, man måste ha något att se fram emot. Har dock blivit mindre feg och alltmer fartblind allt eftersom. Pang för pengen har man däremot fått släppa något också, men gör sig påmint om och om igen. Som tur är trånar jag inte efter de mest hypade klockorna.

För min egen del så lastade jag ner alla mina klockor utom en i källaren i våras. Har sedan när jag varit sugen gått ner och plockat upp ngn ny. Fördelningen just nu är kanske 15% uppe och resten i källaren.
Allt jag köpt har jag valt för att de tilltalade mig på ngt sätt, så de kommer nog upp tids nog. Har hittills inte sålt ngt även om jag tänkt tanken, jag rör mig dessutom i de lägre prissegmenten, så pengarna spelar ingen större roll.
Min backup plan är att börja skruva själv. Har redan pillat i lite ryssar och har vad som behövs för en standardservice och känner att möjligheten att fixa i ordning gamlingar oavsett ekonomiskt värde kommer att kunna sysselsätta mig många år framöver (inte enbart pga antalet klockor :)). Just att olika verk bjuder på nya spännande lösningar med stigande svårighetsgrad är något som tilltalar mig. Som en bonus så är det ju även grymt meditativt att sitta där med sin lupp och pincett och inte märka att timmarna flyger förbi :pompus:
+1 på den!exakt som jag gör med och det ger mycket glädje för rimlig peng!:D

="frere, post: 3028452, member: 100"]Jag håller med @Gummo
Vi får väl dra ihop några vintagepundare på dekis och se om det uppstår gnistor när vi lägger klockorna i en hög...[/QUOTE]
@frere
Som en bakvänd självhjälpsgrupp menar du? Ett gäng nyktra alkoholister som ska hjälpa varandra att komma igång ordentligt med supandet igen:D

Hej,

Det är helt o hållet ditt fel att jag hittade tillbaka :)
Hade börjat tröttnat på klockor men så såg jag på mailen att jag fått ett meddelande här och efter att den fina pie-panen lämnat (vilket jag såklart ångrar nu) kom intresset så smått tillbaka.

Annars är ju summan av alla laster konstant så slutar du hänga här och inte hittar något annat är du snart alkis ;) För min del blev det mer tid på padel samt daytrading på börsen.

Vintage är ett sattyg, det finns alldeles för mycket spännande klockor men när man väl köpt det man tror är rätt inser man att det borde gå att hitta en med finare boett, tavla, visare osv. vilket gör att det man var så nöjd med alldeles nyss känner ett missnöje över.
Jag har insett att det för min del är mer eller mindre NOS som gäller för att det ska stanna i lådan över tid. Tyvärr har de flesta intressanta vintageklockor och framförallt de som är i väldigt bra skick sprungit iväg prismässigt på senare tid.

På senare tid har jag börjat snegla mer på nästan oanvända nyare klockor då man slipper ångesten över att urverket inte fungerar som det ska, att det ligger tre dammkorn på tavlan, att boett inte har repor från någon klåfingrig rackare som sluntit när klockan servats m.m.

Får man fråga vad det är för nyare klocka du är sugen på?

Samma här, tröttnade lite allmänt på klockor och var owg med modernt i ca 2år, sedan kom suget tillbaka. Har inte pirret som förr men det kommer fram ibland, speciellt när det är gtg.

@ANALOGUE sälj inte allt såklart, men skaffa något modernt och lås in resten, kör så en stund så kommer vintage suget tillbaka.

Tillbaka
Topp