• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ni som hittat tillbaka till intresset

Svårt att inte bli lite glad :D
Lite mysko dock för kan inte ställa in den analoga tiden med kronan. Batteriet behöver bytas men borde funka att vrida på visarna ändå...?
Är det båda visarna som spökar?
På min Tissot quartz kan jag justera timvisaren med kronan normalt medan minut och sekund justeras genom att trycka in kronan i 5 sekunder så allt stannar, släpp ut och tryck in kronan igen och håll den intryckt då ”rusar” sekund och minutvisaren....

Är det båda visarna som spökar?
På min Tissot quartz kan jag justera timvisaren med kronan normalt medan minut och sekund justeras genom att trycka in kronan i 5 sekunder så allt stannar, släpp ut och tryck in kronan igen och håll den intryckt då ”rusar” sekund och minutvisaren....
Ingen visare rör sig. Nu är den som sagt stendöd men tänker att visarna bör kunna vridas ändå?

Oj ja när man läser tråden så inser man att många gör och resonerar annorlunda! Själv är jag en obotlig hoarder och själva samlandet är en stor drog i sig för mig. Jag hoppas jag kan släppa lite klockor framöver och har lite för mkt pengar i sånt som ligger, projekt m.m. En stor del för mig är skruvandet och jakten att hitta nya projekt att ge livet åter. Nu har jag att göra fram tils dödens dagar meen kanske finns ett roligare objekt än dem i lådan där ute.. :) Jag har 0 intresse för modernt tyvärr men tur att det finns så mkt vintage att grotta i!

Jo jag ska läsa det. Verkar ha massa komplikationer som larm, kronograf etc :)

Instruktionshäfte?!!

upload_2019-9-29_20-11-35.png

Jag var MC-mek förr i tiden. Om jag hade fått en krona för varje gubbe som var arg för att något ”inte fungerade” och det berodde på att gubben själv gjort fel/inte fattat eftersom han såklart inte läst instruktionsboken så skulle jag ha...kanske en sån där ful SKX i alla fall.
+1 :D

(Säljare av elektronik)

Har i princip helt slutat att kolla efter vintageklockor sedan jag köpte seamastern i våras. Det enbart den jag använder.

Min fina tudor får noll handledstid numera.

Intressant tråd tveklöst...själv köpte jag min första 1992 och sen hade jag moderata 4-5 klockor (alla finns kvar) fram tills för 5 år sedan då jag sålde båten som tog för mycket plats och tid och blev ”välsignad” att få pyssla med något som tog mindre plats, vilket blev klockor. Nu är jag inte så taggad tt köpa för de som verkligen ger pulspåslag är dyra, så söker istället få original spännen till de jag har och fixa/sälja de bag inte känner starkt för. Tids nog kommer modet att sälja 5 mellandyra och köpa en riktig drömklocka. Dock inte ännu...

Jaha nu är jag med där. Känns som jag ”provat allt” nu.
Men saknar den här hype känslan jag hade förr, lixom Wis Spreen är väck.

Slutat slänga upp ett WS när man käkar typ, känner inte för impulsköpa en affordable Seiko tex... har tom glömt bort att jag har en S&S på spa 🥺

Det är svårt att veta vilka intressen som blir kvar och vilka som rinner ut i sanden. Har under åren snöat in på massvis med olika områden och det är som det sägs i den här tråden, att det går i vågor. Klockintresset kom relativt sent för mig, början av 2017 har jag för mig. Nu har jag nog insett att det aldrig riktigt kommer falna och det är jag glad för. Finns mycket affektion kopplat till arvsklockor som jag vårdar samt projekt som jag lagt ner mycket tid i. En av de roligaste bitarna för mig är letandet efter originaldelar, små små detaljer som gör en annars 90% klocka till 100%. Fann efter över ett halvår med bevakningar på diverse sajter äntligen en originalkrona till Memovoxen som nu blir komplett, likaså ett annat ur som nu får sin fint originalmärkta rotor. Sen är det ju så att vissa ur aldrig riktigt klickar så bra med en som man trodde, då är det bara att släppa vidare.

Tillbaka
Topp