• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ni som köper begagnat

ErikGBG

Audemars
Bara köpt från "kända" handlare som jag tar för givet.löser saken om problem skulle uppstå vid service då rykte är allt i deras bransch.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Är man osäker på äktheten så kan jag inte förstå att man ens handlar till att börja med? :)
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Jag skulle nog vilja kolla en klocka om jag köpte den av dig och den var utan cert och tillbehör. Jag har ju ingen aning om vem du är. Typ.
Inte därför man kollar referenser och läser på ordentligt på det man köper?

Men absolut; vill man ha hängslen och livrem så är enda sättet att kolla den genom att låta en expert ta en titt. Det jag menade främst är att om man har tvivel så borde man leta vidare. Inte sant?
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Inte därför man kollar referenser och läser på ordentligt på det man köper?

Men absolut; vill man ha hängslen och livrem så är enda sättet att kolla den genom att låta en expert ta en titt. Det jag menade främst är att om man har tvivel så borde man leta vidare. Inte sant?

Jo, absolut. Men jag är på tok för okunnig för att kunna skilja en bra kopia från en äkta. Ta den där gamla tråden med en guld-sub som skräckexempel. Utan att öppna den hade jag inte kunnat se skillnad, tror jag.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Kan även vara svårt att se skillnad om man öppnar en klocka.

Men om man alltid köper nytt slipper man problematiken med servicebohovet inom några år, generellt sett:)
 

Portofino

Panerai
Inte därför man kollar referenser och läser på ordentligt på det man köper?

Men absolut; vill man ha hängslen och livrem så är enda sättet att kolla den genom att låta en expert ta en titt. Det jag menade främst är att om man har tvivel så borde man leta vidare. Inte sant?

Om man tvivlar ja, och om man har lyxen att kunna köpa uret från någon där man kan hitta referenser. Men annars? Uret jag söker finns inte i överflöd direkt...
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Är kopian tillräckligt bra och verk och vissa delar är äkta blandat med tex en vass fake-boett så tvivlar jag på att AD alltid fixar det. Är man orolig så är verkligen tipset att handla från handlare där man får en viss garanti och där man vet att handlaren är seriös och kunnig. Är det moderna klockor så är egentligen enda sättet att vara säker att köpa den från AD om man inte klarar av att läsa på tillräckligt själv. Är det vintage så handlar det om att läsa, läsa, läsa till dess man är redo för ett köp.

Vad letar du för klocka Portofino?
 

Portofino

Panerai
Är kopian tillräckligt bra och verk och vissa delar är äkta blandat med tex en vass fake-boett så tvivlar jag på att AD alltid fixar det. Är man orolig så är verkligen tipset att handla från handlare där man får en viss garanti och där man vet att handlaren är seriös och kunnig. Är det moderna klockor så är egentligen enda sättet att vara säker att köpa den från AD om man inte klarar av att läsa på tillräckligt själv. Är det vintage så handlar det om att läsa, läsa, läsa till dess man är redo för ett köp.

Vad letar du för klocka Portofino?

Jag tittar efter en Sub red. Jag antar att jag vill ha både hängslen och livrem, jag har hittat en från en handlare i tyskland som verkar vara mkt seriös och som har bra referenser från tyska klockforum. Men ändå...
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Jag tittar efter en Sub red. Jag antar att jag vill ha både hängslen och livrem, jag har hittat en från en handlare i tyskland som verkar vara mkt seriös och som har bra referenser från tyska klockforum. Men ändå...
Köp från Shear, Eric Ku eller HQ Milton så slipper du oroa dig. Skulle inte känna mig säker på att Rob eller Nyman kan se om alla delar är äkta, tidstypiska etc. De är experter på det de säljer idag. Inte det de sålde 1972. Tyvärr..

Kostar lite mer men då får du ett fint ex som du inte behöver vara orolig över om den är rätt eller ej.
 

David

Bödeln
Siktar du medvetet in dig på klockor för billigast peng då, med inräkning att serva dem helt direkt?

Först tittar jag på att det som är viktigt för mig är som det ska, resten för gärna vara risigt och därmed billigare.

Köp från Shear, Eric Ku eller HQ Milton så slipper du oroa dig.

Tyvärr händer det att även "trusted sellers" får spel och ställer till det för sig och sina kunder. Nu förstör TempoKing sitt rykte över ett fejk-glas för $200:

http://www.rolexforums.com/showthread.php?t=346215
http://www.rolexforums.com/showthread.php?t=346790

Just TempoKing (eller Mulholland eller nbTimes för den delen) hade jag aldrig handlat av i vilket fall då jag fått dåliga vibbar flera år innan några oegentligheter uppdagades, men jag är säker på att det förr eller senare kommer att drabba även en säljare som verkar solid.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Inte därför man kollar referenser och läser på ordentligt på det man köper?

Men absolut; vill man ha hängslen och livrem så är enda sättet att kolla den genom att låta en expert ta en titt. Det jag menade främst är att om man har tvivel så borde man leta vidare. Inte sant?

Det är väl klart man tittar upp om inte annat att verket är ok både i skick samt att det är korrekt. De flesta här bryr dig ju inte om att serva och har därför ingen aning om vare sig verket är korrekt för klockan eller i fungerande skick.
 

David

Bödeln
Det är väl klart man tittar upp om inte annat att verket är ok både i skick samt att det är korrekt.

Som bonus får man förvaringspåsar.

3DEB0602-EACA-4118-AFC9-FCB51952721E.jpg
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Kan även vara svårt att se skillnad om man öppnar en klocka.

Men om man alltid köper nytt slipper man problematiken med servicebohovet inom några år, generellt sett:)

Har mycket mycket mycket svårt att se att Rob E inte skulle kunna se skillnad på äkta/fejk om de öppnar upp en klocka.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Har mycket mycket mycket svårt att se att Rob E inte skulle kunna se skillnad på äkta/fejk om de öppnar upp en klocka.
Tex ett korrekt verk i en vintage-fake boett. Jag är inte säker jag... Nu tror jag för all del att det är sällsynt att folk blir blåsta och blir de det så är det förmodligen newbies där man ser att saker är fake via en snabb okulärbesiktning. Även om det finns exempel här på forumet där klockor haft fel verk så tror jag det är ytterst sällsynt. :)

Kan Anticourum, Christies mfl ha fel så kan säkert en AD också ha det. Nu beror det väl kanske på om vi är orolig för att ens 16610 är en thaikopia eller om det är något lite mer sofistikerat.. ;)
 

Ryttaren

Rolex
Mitt enda köp via chrono24, en IWC, öppnade jag för att kolla. Mest för att få reda på vilket verk som satt i då det var precis i övergång mellan ett äldre och nyare. Jag hade det nyare och med trycktest på det så kände man sig lite lugnare.
 

Marckus

Panerai
Att bedöma tavlor på en "rödsub" är avigt om du inte har järnkoll. Rätt vanligt att klockmånglare far med osanning även om de tycks ha shyssta referenser. Har för mig att Yo-han numera är en hejare på tavlor efter någon incident med känd handlare?
 

pale

Breitling
Jo, absolut. Men jag är på tok för okunnig för att kunna skilja en bra kopia från en äkta. Ta den där gamla tråden med en guld-sub som skräckexempel. Utan att öppna den hade jag inte kunnat se skillnad, tror jag.


Skulle du vilja länka den tråden? Försökte söka lite men .....
 
Topp