• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Nivada - samlingstråd!

Ok, jag börjar med en lite ovanligare! En Gladiator, clamshellboett, liten <30 mm, men ändå charmig!
image.jpg

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    543.8 KB · Visningar: 8
En annan som får räknas till favoriterna, antarctic diver, red crosshair dail.
image.jpg
image.jpg image.jpg Det tråkiga med den här är att kronan är bytt till en liten skitkrona, vilket förstör hela intrycket av klockan. Jag jobbar på att hitta en ny... väldigt glad i orginallänken, nitad oyster, men överväger att testa den på ett tropic!

Svårt att göra att försöka toppa MM:s föregående inlägg, men känner att vi byggt bra momentum i tråden och fortsätter med min pacman. Köptes lite av en olyckshändelse, och trodde jag gjort en tabbe då ingen annan bjöd, men detta är nog den Nivadan jag skattar högst av de jag hittills förvärvat. Utöver det faktum att den saknar orginalkrona är den i fint skick enligt min åsikt.
image.jpg
image.jpg image.jpg

Fick hem en Nivada Antarctic Penguin idag. Trevlig liten sak.
E730B047-2931-4761-B93C-53D96AB8FABA.jpeg
Jag har ev. en Antarctic på gång. Någon som vet om den ikoniska varianten med de vridna luggarna alltid kom med målade sekundvisare (likt den på bilden nedan)? De flesta ex som jag sett har haft just målade sekundvisare. Den jag har på kornet ser ut att ha rätt visare men visaren är dock silverfärgad.
BBB5E2FC-7F42-4E4B-85DB-49E28C6A2FD6.jpeg

Ja, det verkar vara rätt spretigt. Utgångspunkten bör dock vara att modellen med de vridna luggarna ska ha blå sekundvisare. Vissa senare ex med tundratavlan verkar ha kommit med silverfärgad sekundvisare. Grundar dock detta bara på vad jag hört från samlare jag haft kontakt med. Ingen absolut vetenskap direkt.

Tycker verkligen de här pre 70-talarna är otroligt fina och det är roligt att du lyfter dem!

Finns så mycket intressant historia kring märket, inkluderande små detaljer som att de fick börja kalla dem Nivada Grenchen på 60- och 70-talet eftersom Nivada påminde för mycket om Movado när det uttalades (företagen skapades för övrigt med bara åtta års mellanrum på 1890-talet). Bandhornen är en annan detalj som gör dem väldigt samlarvänliga, tycker jag. Det finns olika varianter av hur de svängs inåt eller utåt.

För det mesta har de kvalitetsverk från ETA, men även Lemania och Phoenix har använts i vissa modeller.

Mitt bidrag till tråden får bli just ett väldigt fint finisherat ETA 1258 från en Aquadatic.

ED4CBE37-6758-4875-AC98-6EB1B31D0BFC.jpeg

Tycker verkligen de här pre 70-talarna är otroligt fina och det är roligt att du lyfter dem!

Finns så mycket intressant historia kring märket, inkluderande små detaljer som att de fick börja kalla dem Nivada Grenchen på 60- och 70-talet eftersom Nivada påminde för mycket om Movado när det uttalades (företagen skapades för övrigt med bara åtta års mellanrum på 1890-talet). Bandhornen är en annan detalj som gör dem väldigt samlarvänliga, tycker jag. Det finns olika varianter av hur de svängs inåt eller utåt.

För det mesta har de kvalitetsverk från ETA, men även Lemania och Phoenix har använts i vissa modeller.

Mitt bidrag till tråden får bli just ett väldigt fint finisherat ETA 1258 från en Aquadatic.

ED4CBE37-6758-4875-AC98-6EB1B31D0BFC.jpeg

Som du säger så har Nivada tvistat med Movado eftersom Nivada gick ihop med Croton för att sälja sina klockor till den amerikanska marknaden och Movado försökte då att hindra importen genom att hävda att namnet var för lika. Har för mig att det var två rättsprocesser ang. detta.

Antarctic är helt klart en favoritmodell hos mig med udda index, vridna luggar och fina kronor. Sedan finns det ett par andra roliga modeller. Antarctic circle, penguin och m.fl.

Kan du inte bjuda på en bild på tavlan på din?

Bjuder på ett par bilder på några av mina.
IMG_2620.jpg
IMG_2729.jpg
IMG_5315.jpg

72DF5B40-0BF0-407F-8377-01A0152027D0.jpeg

IMG_5452.jpg
IMG_5577.jpg

Som du säger så har Nivada tvistat med Movado eftersom Nivada gick ihop med Croton för att sälja sina klockor till den amerikanska marknaden och Movado försökte då att hindra importen genom att hävda att namnet var för lika. Har för mig att det var två rättsprocesser ang. detta.

Antarctic är helt klart en favoritmodell hos mig med udda index, vridna luggar och fina kronor. Sedan finns det ett par andra roliga modeller. Antarctic circle, penguin och m.fl.

Kan du inte bjuda på en bild på tavlan på din?

Bjuder på ett par bilder på några av mina.
IMG_2620.jpg
IMG_2729.jpg
IMG_5315.jpg

72DF5B40-0BF0-407F-8377-01A0152027D0.jpeg

IMG_5452.jpg
IMG_5577.jpg

Jättefina. En Antarctic vore kul att ha med tanke på dess spännande historia.

Aquadatic är samma modell som Aqcuamatic men de heter olika beroende på om det är med datum eller ej. Som du ser har även denna den mörkblå sekundvisaren.

69C3FD5B-57A8-477F-A620-916208C95DB7.jpeg

Hittade faktiskt en väldigt billig tavla till den här på Ebay som jag tänkte testa med. To be continued..

Jättefina. En Antarctic vore kul att ha med tanke på dess spännande historia.

Aquadatic är samma modell som Aqcuamatic men de heter olika beroende på om det är med datum eller ej. Som du ser har även denna den mörkblå sekundvisaren.

69C3FD5B-57A8-477F-A620-916208C95DB7.jpeg

Hittade faktiskt en väldigt billig tavla till den här på Ebay som jag tänkte testa med. To be continued..
Fin! Tycker att tavlan har en rätt schyst patina så hade nog behållit den. Kul med originalkrona. Nivada har blandat benämningar på de olika modellerna rätt vilt. Har en Antarctic på ingång med skruvade luggar, märkt Aquamatic, precis som min svarttavlade Antarctic. Sedan kan boetterna skilja sig en del. Tycker att boetten på din också är fin. Påminner lite om boetten på min Antarctic Aquadatic.
83807C4C-42A9-4241-BAFF-F8C4088FCBC6.jpeg

Fin! Tycker att tavlan har en rätt schyst patina så hade nog behållit den. Kul med originalkrona. Nivada har blandat benämningar på de olika modellerna rätt vilt. Har en Antarctic på ingång med skruvade luggar, märkt Aquamatic, precis som min svarttavlade Antarctic. Sedan kan boetterna skilja sig en del. Tycker att boetten på din också är fin. Påminner lite om boetten på min Antarctic Aquadatic.
83807C4C-42A9-4241-BAFF-F8C4088FCBC6.jpeg

Håller med, det märks att de la tid på helheten. Känns väldigt trevliga att bära just med tanke på det. Patinan stör mig inte men kunde inte låta bli för ett par hundringar. :)

image.jpg image.jpg
image.jpg
Här är min nästa. Första referensen av CASD, med venusverket. Köpte den av en 80-årig man som haft den sedan han köpte den ny i butik 1969. Han lät byta kronografvisaren för han tyckte originalvisaren var svår att se.På en rasslig original BOR-länk.

Synd med skadan, men ändå jättefin. Fin samling du fått till!
Ja, den var mer framträdande än vad som framgick av bilderna men köpte den ändå billigt så ska inte klaga. Kan vara ett kul projekt att leta efter en finare tavla. Tack! Har blivit ett par Antarctics men gillar verkligen modellen.

Följde den också. Den var dock himla fin och ovanlig i det skicket, vad jag förstår, med kombinationen av texten på tavlan. Hade gärna burit den där!
Visst skicket är bra men varken skicket eller tavlan är särskilt ovanligt. Dock fina bilder och bra säljare. Blev ändå förvånad över utfallet.

Visst skicket är bra men varken skicket eller tavlan är särskilt ovanligt. Dock fina bilder och bra säljare. Blev ändå förvånad över utfallet.

Har inte sett jättemånga med de indexet och tavlan nu när jag letat lite, men litar helt på dig. Intresset för tavlan hänger väl ihop med att det var just den som togs till Antarktis, antar jag. Kul ändå att den spräckte 10k… många hade nog inte höjt på ögonbrynen för ett antal år sedan?
CAB001F2-ED7F-4B35-AC4E-F77DDBA2A868.jpeg

Har inte sett jättemånga med de indexet och tavlan nu när jag letat lite, men litar helt på dig. Intresset för tavlan hänger väl ihop med att det var just den som togs till Antarktis, antar jag. Kul ändå att den spräckte 10k… många hade nog inte höjt på ögonbrynen för ett antal år sedan?
CAB001F2-ED7F-4B35-AC4E-F77DDBA2A868.jpeg
Den här gick för 5,5 K för inte så länge sedan. Den som såldes idag är i bättre skick och har annan text men ändå. Köpte en av mina för 2,5 K förra sommaren. Letar efter Antarctics dagligen och tycker mig ändå se att priserna har börjat krypa uppåt rätt rejält.
4DD12E2F-9F66-48BC-BDF8-26252FC8FA56.png

Den här gick för 5,5 K för inte så länge sedan. Den som såldes idag är i bättre skick och har annan text men ändå. Köpte en av mina för 2,5 K förra sommaren. Letar efter Antarctics dagligen och tycker mig ändå se att priserna har börjat krypa uppåt rätt rejält.
4DD12E2F-9F66-48BC-BDF8-26252FC8FA56.png

Det är verkligen intressant om man kollar avslutade och sålda listningar på Ebay. Flera superfina som gått mellan 1-2k bara i år.

Det är verkligen intressant om man kollar avslutade och sålda listningar på Ebay. Flera superfina som gått mellan 1-2k bara i år.
Ja! Jag har oftast kunnat köpa mina för 2 500 - 3 000. Men känns snarare som att ett marknadspris för ett bra ex med originalkrona ligger på 5-6 K.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp