• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Nixie-tubklocka/bordsklocka

Swede

Basic
2-Faktor
Tja!
Har efter en längre tids längtan efter något retrofuturistiskt/steampunk-aktigt, gjort ett litet projekt.

Hela började med kärleken till gamla ryska nixietuber, som visar siffror, som jag såg i någon japansk anime för några år sedan. Sedan kom suget till och från bla genom det fantastiskt designade spelet Bioshock.

Började smått leta tuber och fann en uppsjö av communities som avgudade nixietuber och en idé började ta form. Fanns en hel del olika tuber till helt olika priser, majoriteten slutade göras på 90-talet men det fanns en tillverkare som gör tuber i ny anda - till ett mycket dyrare pris men kvaliten är superb, men slutligen fastnade jag för ovala, lite mindre tuber. Dessa var gamla USSR-tuber - bakgrundsbelysta med orangea ledlampor.
upload_2019-3-7_9-4-31.jpeg

Ropade in ett gammalt söndrigt mekaniskt bordsur som plockades i sönder och slipades ner.
upload_2019-3-7_9-1-36.jpeg

Började skissa och tillslut satte jag dremeln i bordsuret.
upload_2019-3-7_9-5-42.jpeg

Inget poppar så bra som koppar på trä i min mening så det var bara att ta fram guldssmedssågen och börja...
upload_2019-3-7_9-7-20.jpeg

upload_2019-3-7_9-10-1.jpeg

Jag ropade även in en gammal fransk väderstation som fick donera lite delar:
upload_2019-3-7_9-10-40.jpeg

En BMW1200GS stod för växellådskuggar och olika delar från olika saker samlades på i sann amfetamin-anda. En jättegammal radiosändare från försvarsmakten donerade radiotuber som sedmer utrustades med moderna små ledlampor för den visuella effektens skull. Delar av insidan kläddes med koppar, kuggar frästes in i luckan på baksidan - allt testades, plockades ner, finslipades, lackades, slipades och slutligen monterades allt ihop efter en ordentlig polering.
Så här blev slutresultatet:
upload_2019-3-7_9-14-52.jpeg

upload_2019-3-7_9-15-13.jpeg

upload_2019-3-7_9-16-27.jpeg

upload_2019-3-7_9-15-30.jpeg

upload_2019-3-7_9-15-49.jpeg

upload_2019-3-7_9-16-8.jpeg

Svårt att få ett bra mörkerfoto men:
upload_2019-3-7_9-17-0.jpeg

Hoppas ni uppskattar min lilla idé!

Som en sann klockälskare och förkärlek för detaljer rekommenderar jag varmt att kika på Dalibor Farny - mannen som tillverkar nya Nixie-tuber. Ett fantastiskt hantverk!
https://www.daliborfarny.com/

Bilagor

• upload_2019-3-7_9-15-5.jpeg
    upload_2019-3-7_9-15-5.jpeg
    142.9 KB · Visningar: 5
Snyggt jobbat och lagom steampunkig! :) Kom själva nixieklockan som en färdig enhet, ett komplett kit eller har du byggt ihop av delar själv?

Vilket häftigt bygge .Riktigt snyggt . Tycker din är snyggare än dom nakna Nixie tuberna . Kul skrivet oxå .

Tja!
Har efter en längre tids längtan efter något retrofuturistiskt/steampunk-aktigt, gjort ett litet projekt.

Hela började med kärleken till gamla ryska nixietuber, som visar siffror, som jag såg i någon japansk anime för några år sedan. Sedan kom suget till och från bla genom det fantastiskt designade spelet Bioshock.

Började smått leta tuber och fann en uppsjö av communities som avgudade nixietuber och en idé började ta form. Fanns en hel del olika tuber till helt olika priser, majoriteten slutade göras på 90-talet men det fanns en tillverkare som gör tuber i ny anda - till ett mycket dyrare pris men kvaliten är superb, men slutligen fastnade jag för ovala, lite mindre tuber. Dessa var gamla USSR-tuber - bakgrundsbelysta med orangea ledlampor.
upload_2019-3-7_9-4-31.jpeg

Ropade in ett gammalt söndrigt mekaniskt bordsur som plockades i sönder och slipades ner.
upload_2019-3-7_9-1-36.jpeg

Började skissa och tillslut satte jag dremeln i bordsuret.
upload_2019-3-7_9-5-42.jpeg

Inget poppar så bra som koppar på trä i min mening så det var bara att ta fram guldssmedssågen och börja...
upload_2019-3-7_9-7-20.jpeg

upload_2019-3-7_9-10-1.jpeg

Jag ropade även in en gammal fransk väderstation som fick donera lite delar:
upload_2019-3-7_9-10-40.jpeg

En BMW1200GS stod för växellådskuggar och olika delar från olika saker samlades på i sann amfetamin-anda. En jättegammal radiosändare från försvarsmakten donerade radiotuber som sedmer utrustades med moderna små ledlampor för den visuella effektens skull. Delar av insidan kläddes med koppar, kuggar frästes in i luckan på baksidan - allt testades, plockades ner, finslipades, lackades, slipades och slutligen monterades allt ihop efter en ordentlig polering.
Så här blev slutresultatet:
upload_2019-3-7_9-14-52.jpeg

upload_2019-3-7_9-15-13.jpeg

upload_2019-3-7_9-16-27.jpeg

upload_2019-3-7_9-15-30.jpeg

upload_2019-3-7_9-15-49.jpeg

upload_2019-3-7_9-16-8.jpeg

Svårt att få ett bra mörkerfoto men:
upload_2019-3-7_9-17-0.jpeg

Hoppas ni uppskattar min lilla idé!

Som en sann klockälskare och förkärlek för detaljer rekommenderar jag varmt att kika på Dalibor Farny - mannen som tillverkar nya Nixie-tuber. Ett fantastiskt hantverk!
https://www.daliborfarny.com/
Jätte kul projekt och fantastiskt snyggt jobbat!tack för att du delar!:)

Grymt bygge! Finns inte mycket som är coolare än nixierör :)
Nästa bygge blir en matchande rörförstärkare? ;)

Tillbaka
Topp