• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Nollställa kronograf

S

stewart

Guest
I bland kan det löna sej att läsa gamla trådar(inlägg från 2014).......Köpte en kronograf för en billig peng (Citizen)som inte nollställde!Jag hade ingen aning om att en quartzklocka kan man justera själv genom att skruva ut kronan och justera med knapparna,kanske onödig information här men jag lägger upp detta ändå,kanske någon mer novis som jag är,som har nytta av detta.

Senast redigerad av en moderator:
Om du skriver vilken klocka och vilket urverk samt beskriver själva förfarandet (och lägger med en bild på klockan) så blir det riktigt bra :)

7091B9F1-6043-416A-94F8-4A3DAFA51371.png
Det kanske gäller alla Quartzkronografer?
I mitt fall en Citizen,mer än så kan jag inte tillföra! Förövrigt kan man läsa en beskrivning av förfarandet om man läser texten.

Senast redigerad av en moderator:
Det där funkar även på mekaniska kronografer. Åtminstone på min Oris.
Med kronan i datumläge kan jag flytta timvisaren på kronografen ett steg i taget med start/stoppknappen. Antar att dom andra visarna går att flytta i något annat läge.

Bra att veta om det blir något knas med nollställ ingen.

Åh WOW! Tack tack tack för tipset.
Jag har en gammal Tissot som varit med mig i 10+ år och den har varit helt galet fel i nollställningen.
Har tagit för givet att sådant är ofixbart och man måste byta urverk. Jag har inte ens tänkt tanken att googla lösningen förrän nu. :banghead:

Än en gång tack från mig och min hemska OCD. :):):)
20200504_181614.jpg

För just denna modell funkade denna guide:

Senast ändrad:
Det där funkar även på mekaniska kronografer. Åtminstone på min Oris.
Med kronan i datumläge kan jag flytta timvisaren på kronografen ett steg i taget med start/stoppknappen. Antar att dom andra visarna går att flytta i något annat läge.

Bra att veta om det blir något knas med nollställ ingen.
Det är inget som överlag fungerar på mekaniska kronografer. Däremot på vissa modulverk kan man lyckas flytta timvisaren som du beskriver.

Testade men hände inget, vågar inte göra det värre. "Reset"-knappen krånglar lite och den har problem att nollställas. Antar det är service som gäller?

Det är inget som går att justera som brukare av klockan. Du får lämna in den till urmakare som kan ställa diagnos.

Tillbaka
Topp