• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nomos Metro...

JohannSebastian

Panerai
2-Faktor
Lite sent på bollen, men jag äger ju en Nomos Zürich, skickar länk till en recension jag skrev på TTT:
http://www.timetotalk.se/timetotalk/min-recension-av-nomos-zurich-t3306.html

För övrigt tycker jag fortfarande att det är fantastisk klocka, och Nomos är i mina ögon fortfarande bra köp om man inte tycker det är viktigt att alla andra skall veta att man köpt en dyr klocka. Enda gången (förutom på GTG med andra klocknördar förstås) som någon uppmärksammat den var på Romain Rea i Paris där säljaren poängterade att Autavian jag provade var något helt annorlunda än Nomosen jag hade på armen :)

/Klocksebbe
 

Cristian

Rolex
2-Faktor
Nya Zürich worldtimer såg jag idag på deras instagram.

01a5f2d91c753acb97cc3b019e7b0951.jpg
 
J

Jason

Guest
Tycker att ganska mycket av det Nomos gör ser ganska oinspirerat ut, men denna ser jäkla intressant ut. In-house är riktigt fint också såklart.
 

Oskiva

Breitling
1423234964443


En ny version av Metro presenterades för någon vecka sedan. De främsta skillnaderna är att den nya versionen är större (38.5 mm istället för 37mm) och att de tagit bort kraftreservsindikatorn. Själv tycker jag att den nya versionen ger ett mer balanserat intryck och jag gillar denna mer, även om indikatorn på den förra är en kul detalj. Jag kan även tänka mig att den upplevs som större än sina dryga 38mm med tanke på tavlans dominans och att ringen runt glaset är så pass tunn. Det ska bli intressant att se hur den ser ut "i det vilda", jag antar att Nomos visar upp den på riktigt på Baselmässan.

Vad tycker ni?
 

JayJay

Rolex
1423234964443


En ny version av Metro presenterades för någon vecka sedan. De främsta skillnaderna är att den nya versionen är större (38.5 mm istället för 37mm) och att de tagit bort kraftreservsindikatorn. Själv tycker jag att den nya versionen ger ett mer balanserat intryck och jag gillar denna mer, även om indikatorn på den förra är en kul detalj. Jag kan även tänka mig att den upplevs som större än sina dryga 38mm med tanke på tavlans dominans och att ringen runt glaset är så pass tunn. Det ska bli intressant att se hur den ser ut "i det vilda", jag antar att Nomos visar upp den på riktigt på Baselmässan.

Vad tycker ni?
Gillar den tidigare mer. Gångreservsindikatorn tycker jag är fantastisk på just den här modellen. Storleken på 37mm känns också bättre m h t knappt existerande glasring. Å andra sidan inga bandhorn så den bör väl prövas i r l. Det jag däremot hade velat se är en version utan datum. Mest för att Nomos, om jag förstått det rätt, inte bestyckar sina kalibrar med Quick set.

Nomos är förövrigt det märke jag i särklass är mest intresserad av att köpa härnäst (i konkurrens med främst GS). Var inne hos Franks i förra veckan och prövade under en ganska lång stund. Har bara så sjukt svårt att bestämma mig. Kom dit med intention att slå till på en manuell Club. Tyvärr bar den mindre än jag förväntat mig. Mindre än t ex Ludwig. Nomos är verkligen sjukt kluriga och betydligt mer svårbedömda än mkt annat. Måste äga en förr eller senare.
 

Genta

Cartier
Gillar Bauhaus-stilen som de kör på många av deras klockor. Men, är urverket bra? Mäter det sig t ex med ETA 2892? In-house är ju kul på sitt sätt, men säger inget om kvaliteten.
 
Topp