• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Norsk by vill avskaffa alla klockor

MaBr

Squale
2-Faktor
Det här är ändå en ganska härlig tanke men kanske inget för oss här, haha. Fast det är klart, vem här använder klockan för att kolla tiden ändå? :D

"Den lilla norska tätorten Sommarøy med sina dryga 300 invånare föreslår att göra sig av med tid helt och hållet. Anledningen till det är att Sommarøy ska vara en plats där folk kan göra vad som helst och gör det när som helst.

I en intervju med Gizmodo berättar initiativtagaren till idén att klockan har gjort att folk inte är lika impulsiva längre och att avsaknaden av tid skulle ändra på det.

'You have to go to work, and even after work, the clock takes up your time. I have to do this, I have to do that. My experience is that [people] have forgotten how to be impulsive, to decide that the weather is good, the Sun is shining, I can just live.'

Hur seriösa invånarna i Sommarøy egentligen är återstår väl att se men en begäran om att plocka bort tid från staden har lämnats in till landets regering."

https://gizmodo.com/a-norwegian-city-wants-to-get-rid-of-clocks-1835526377

Det hade vart fantastiskt. Jag gjorde ett experiment när jag pluggade. Testade att lägga mig när jag var trött och vakna när jag sovit klart. Det ledde till att dygnet försköts varje dag någon timme. Tillslut vaknade jag på natten och sov på dagen. Riktigt skönt förutom att man stod inför problemet att man inte kan handla mat till kylskåpet på natten. Gillar dock idén om att skippa tid.

När de ligger såpass långt norrut är de nog både på sommar och vinter rätt beroende av klocka.
Såg en timelapse från Midnight sun festival som var på Varøya och gick ju inte att se skillnad på dag eller natt när det var midnattssol.
Men kul publicitetsstunt.

Det ni pratar om är överdriven planering. Tid finns hur ni än gör.

Sluta med planering så blir allt bättre. Ring eller gå till en vän och hitta på något, prata om klockor t ex.

Tillbaka
Topp