• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

NOS ETA 2824-2 Service?

labb

Breitling
Har en Hamilton Khaki som ursprungligen köptes 1998 men aldrig använts, NOS komplett med kartong och alla papper. Om den skall börja användas är det då bäst att först lämna in den för isärtagning med ny olja/fett eller kan man köra "ordinarie" serviceintervall? Ny olja är ju inte fel men samtidigt sliter en isärtagning också och kostar dessutom en del. Ett vanligt ETA 2824-2 verk som när jag provade höll tiden väl inom spec.

Funderar också lite på om det finns samlarvärde? Klockan känns nästan för fin att använda som bruksklocka när man som jag sliter en del på dem.

s-l1600.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ställer mig tveksam till att den skulle vara från 98 utifrån märkningen på tavlan. Kolla referensnummer och googla runt lite. Värde borde inte vara svårt att få fram.

Ska den användas dagligen så bör den servas, ska du bara använda den ibland tycker jag det är onödigt.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Varför inte från 1998? Garantikortet är ifyllt med det årtalet och stämplat, modellnr är 9721B.
För att den har Swiss only tavla. Tror den är några år äldre, kanske legat osåld några år. Men visst, 90-tal. Riktigt cool klocka, har lätt kunnat tänka mig en sådan.

Charmigt med tritium och plexiglas. Servicen kostar väl strax under vad klockan är värd så som sagt, om det är Värt det beror på hur mycket du tänker använda den.
 

labb

Breitling
För att den har Swiss only tavla. Tror den är några år äldre, kanske legat osåld några år. Men visst, 90-tal. Riktigt cool klocka, har lätt kunnat tänka mig en sådan.

Charmigt med tritium och plexiglas. Servicen kostar väl strax under vad klockan är värd så som sagt, om det är Värt det beror på hur mycket du tänker använda den.
Den kan absolut ha legat några år hos handlaren, men det är inte tritiummarkeringar utan fluorescerande på urtavlan och inte heller plexiglas utan ett convext mineralglas (ev. safir) .
 
Senast ändrad:

labb

Breitling
Hamilton 9721B (B för display back) verkar finns i några olika versioner med olika urtavlor och visare. På någon sida står det tillverkning -2010 men jag har inte kunnat verifiera detta.
 
Senast ändrad:

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Köpt slutet av maj 1998 enl. garantikort.
Tycker det är lite märkligt. 1998 brukar näst intill alltid betyda tritium eftersom luminova lanserades först 1998 och de flesta tillverkare inte gick över till luminova förrän år 2000.

Swiss only-tavla med tritium brukar som sagt betyda 1990. Men visst, det kan ju vara en av de absolut första tillverkade klockorna med luminova.

Men du är helt 100 på att den inte har tritium?
Även tritium laddas ju delvis av en ficklampa och dylikt.
 

labb

Breitling
Tycker det är lite märkligt. 1998 brukar näst intill alltid betyda tritium eftersom luminova lanserades först 1998 och de flesta tillverkare inte gick över till luminova förrän år 2000.

Swiss only-tavla med tritium brukar som sagt betyda 1990. Men visst, det kan ju vara en av de absolut första tillverkade klockorna med luminova.

Men du är helt 100 på att den inte har tritium?
Även tritium laddas ju delvis av en ficklampa och dylikt.
Jag var säker innan men inte riktigt lika nu när du frågar. Har du något säkert sätt att skilja dem åt? Förvaras klockan mörkt ett tag finns ingen lyskraft alls men tritium har så kort halveringstid att det inte ju går att säga från det, samtidigt tycker jag den lyser ganska starkt efter att ha exponerats för solljus men hur länge det håller i sig har jag inte kollat. Även luminova avtar väl också med åldern?
 

labb

Breitling
Jag gjorde ett test, 10 s i solljus och gick sedan ned i källaren och efter drygt 5 min lyste markeringarna på urtavlan fortfarande starkt.
 

labb

Breitling
Jag trodde det var obligatoriskt med T-märkning om tritium använts, om min visar sig ha tritiumtavla och visare kommer jag nog inte att behålla den.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag trodde det var obligatoriskt med T-märkning om tritium använts, om min visar sig ha tritiumtavla och visare kommer jag nog inte att behålla den.
4B10FDBD-8A5F-48CF-BBA5-A8792F14A035.jpeg

Tidigt 1990-tal var någon typ av övergångsår vad gäller märkning. Finns en hel del modeller från då där det står bara ”swiss” eller ”Swiss made”. Googla ”Rolex Swiss only” så hittar du massvis, dock andra årtal för just Rolex och för dem var det under övergångsperioden då de gått över till luminova.

Edit: Men för många tillverkare betyder kombinationen tritium & ”Swiss” eller ”Swiss Made” tidigt 90-tal.
 
Senast ändrad:

labb

Breitling
Jag tror jag mejlar tillverkaren och frågar. Hittade min gamla Seiko 5 från 2010 och den lyser ganska lika mot Hamiltonen när jag testar sida vid sida och jämför hur fort lyskraften avtar.
 

labb

Breitling
Efter ett dygn i mörker ser tavlorna ut så här, något svagare ljus i Hamilton än Seikon men i storleksordningen samma. Tänkte fortsätta och testa igen efter ytterligare ett dygn men råkade tända lampan i rummet så jag gjorde istället jämförelsen efter 5, 15 och 30 min och Seikon och Hamiltonen tappar ljusstyrka ungefär lika snabbt. Som jag läst användes zinksulfid som fosforiserande medel ihop med tritium och Seikon lär knappast ha en tritiumtavla så det borde märkts stor skillnad. Jag tror faktiskt inte det är tritium i min Hamilton.

EWp5Jt7.jpg
 
Senast ändrad:

labb

Breitling
Det kan kanske vara intressant att se jämförelsen mellan min ungefär 10 år gamla Seiko 5 och Hamiltonen. Första fotot är direkt efter belysning med en ficklampa i 5-10s, sedan efter 8 min, 18 min, 37 min, 1 h 10 min ( 3x exponering) och slutligen efter 24 h med 240x exponering. Jag fick också tag i en med tritium från 90-talet i bra skick och skillnaden mot Seikon och Hamiltonen märktes direkt så det är ganska klart att min Hamilton inte har en tritiumtavla.

qArhsGd.jpg
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Har en Hamilton Khaki som ursprungligen köptes 1998 men aldrig använts, NOS komplett med kartong och alla papper. Om den skall börja användas är det då bäst att först lämna in den för isärtagning med ny olja/fett eller kan man köra "ordinarie" serviceintervall? Ny olja är ju inte fel men samtidigt sliter en isärtagning också och kostar dessutom en del. Ett vanligt ETA 2824-2 verk som när jag provade höll tiden väl inom spec.

Funderar också lite på om det finns samlarvärde? Klockan känns nästan för fin att använda som bruksklocka när man som jag sliter en del på dem.

s-l1600.jpg
Tycker det är lite märkligt. 1998 brukar näst intill alltid betyda tritium eftersom luminova lanserades först 1998 och de flesta tillverkare inte gick över till luminova förrän år 2000.

Swiss only-tavla med tritium brukar som sagt betyda 1990. Men visst, det kan ju vara en av de absolut första tillverkade klockorna med luminova.

Men du är helt 100 på att den inte har tritium?
Även tritium laddas ju delvis av en ficklampa och dylikt.
Kul klocka! :) Jag säger serva. Kan tänka mig att du kan få en urmakare att serva klockan relativt billigt då den är nos (ingen felsökning ska behövas utan urmakaren kan relativt snabbt bara ta isär, tvätta och olja verket). Går snabbare än om något oväntat och svårfunnet fel skulle visa sig.
 

labb

Breitling
Kul klocka! :) Jag säger serva. Kan tänka mig att du kan få en urmakare att serva klockan relativt billigt då den är nos (ingen felsökning ska behövas utan urmakaren kan relativt snabbt bara ta isär, tvätta och olja verket). Går snabbare än om något oväntat och svårfunnet fel skulle visa sig.
Jag är helt inne på att den skall få en service innan den används, kommer inte ens att testa den innan det är gjort. När och av vem blir en senare fråga, jag har lagt tillbaka den i sin kartong i väntan på det och skaffat mig en Hamilton quartz istället. Den är inte så mycket nyare och knappt använd så den borde nog servas också men tänker att det inte är lika känsligt på en quartzklocka.
 
Senast ändrad:

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jag är helt inne på att den skall få en service innan den används, kommer inte ens att testa den innan det är gjort. När och av vem blir en senare fråga, jag har lagt tillbaka den i sin kartong i väntan på det och skaffat mig en Hamilton quartz istället. Den är inte så mycket nyare och knappt använd så den borde nog servas också men tänker att det inte är lika känsligt på en qvartzklocka.
Nej, inte lika känsligt med quartz. :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det kan kanske vara intressant att se jämförelsen mellan min ungefär 10 år gamla Seiko 5 och Hamiltonen. Första fotot är direkt efter belysning med en ficklampa i 5-10s, sedan efter 8 min, 18 min, 37 min, 1 h 10 min ( 3x exponering) och slutligen efter 24 h med 240x exponering. Jag fick också tag i en med tritium från 90-talet i bra skick och skillnaden mot Seikon och Hamiltonen märktes direkt så det är ganska klart att min Hamilton inte har en tritiumtavla.

qArhsGd.jpg
Fotona säger mig ingenting. Som sagt, låt din Hamilton ligga i en låda något dygn. Gå därefter in i en mörk garderob eller liknande. Vänj ögonen vid svagt ljus. Öppna lådan i totalt mörker. Ser du att den lyser = tritium. Lyser den inte = luminova.
 

labb

Breitling
Det finns en del att hämta på nätet om foto- och radioluminiscens om man är intresserad. Enklaste och bästa sättet att avgöra om det är tritium eller något Luminovaliknade lysmedel är att se hur ljusstyrkan avtar som funktion av tiden, skillnaden mellan en 20-30 år gammal urtavla med tritium och en med Luminova är som natt och dag, jag har testat med flera. Efter så lång tid är strålningen från det tritium som fanns i urtavlan en fjärdedel eller mindre av den ursprungliga och det fosforescerande ämnet till en betydande del nedbrutet så lyskraften är bara en bråkdel och man kan nog lätt ta miste om man går efter "lyser inte" = Luminova och "lyser" = tritium. Jag har gjort prov med några tritiumtavlor från 90-talet och efter ett dygn var de i stort sett lika med min Seiko.

Hur som, min Hamilton har med stor säkerhet Luminova eller något liknande lysmedel och inte tritium.
 
Topp