• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Nu är det dags! UTC Skydiver Black Night

:):):)
PVD är en teknik för DLC. DLC är alltså "Diamond like coating" och PVD är ett sätt att göra det på. Även PVD kan göras på massa olika sätt, olika tjocklekar, olika (oftast keramiska) material kan appliceras mm. Därtill går det att värmebehandla i efterhand.

Så att en klocka är DLCad eller PVDad säger inte så mycket, det finns olika ytor och processer vilka ger olika resultat men någorlunda liknande utseende.
Tack! Tack för rättningen, givetvis pvd:)

Har du någon uppfattning om hur tåligt det brukar vara? Du har ju haft några svarta .
DLC känns tåligare ?
PVD är som sagt en form av DLC. :)
PVD kan göras på massa sätt. Har ingen aning om hur SS gör med Breitling har en kolbaserad PVD som jag upplevde som väldigt hård. Drog bland annat en av klockorna i ett stenbord och fick sten på klockan, inte ett enda märke när det var borttorkat. :)

SEIKO kör zirchohniumozid som coating på vissa modeller, kallar det "hard coated", väldigt tåligt enligt min erfarenhet. Sinn kör värmebehandlad coating som ska vara riktigt hård, värme är ju såklart alltid involverat dock.

PVD är som sagt en form av DLC. :)
PVD kan göras på massa sätt. Har ingen aning om hur SS gör med Breitling har en kolbaserad PVD som jag upplevde som väldigt hård. Drog bland annat en av klockorna i ett stenbord och fick sten på klockan, inte ett enda märke när det var borttorkat. :)

SEIKO kör zirchohniumozid som coating på vissa modeller, kallar det "hard coated", väldigt tåligt enligt min erfarenhet. Sinn kör värmebehandlad coating som ska vara riktigt hård.

Det är väl så att DLC är en form av PVD ?
Jag menade DLC kontra konventionell PVD .
Jag läste precis också att processen är vändbar. Jäkligt coolt .

Det är väl kolet som tillförs och kyls ned snabbt som gör ytan så hård? Diamanter är ju också kol. Diamant Liknande Kol....
Inte diamond like coating.

Senast ändrad:
Jag skriver alltid i fel ordning men tror jag skrev rätt denna gången. :D
Eller vad säger du @_jonte ?
Tror det.. typ.. :D
Är inte PVD själva processen ? Physical Vapor Deposition
I DLC använder man väl kol i den processen?
Yes box.. Och DLC står ju för diamond like carbon. Exakt hur den ska se ut kemiskt vet jag ej.. känns som många tillverkare använder termen generiskt för flera olika coatings.
Vissa specificerar vad de använder, som du säger Seiko gör @yonsson med zirkoniumoxid (zirconia). Skulle tro denna används av många och då kallas för DLC, vilket blir lite knas.. Eller så menar de diamond like coating istället för carbon, så den kan användas mer universellt.
En djungel... :) Men PVD är iaf metoden, och DLC är det svarta skalet man får.

Tror det.. typ.. :D

Yes box.. Och DLC står ju för diamond like carbon. Exakt hur den ska se ut kemiskt vet jag ej.. känns som många tillverkare använder termen generiskt för flera olika coatings.
Vissa specificerar vad de använder, som du säger Seiko gör @yonsson med zirkoniumoxid (zirconia). Skulle tro denna används av många och då kallas för DLC, vilket blir lite knas.. Eller så menar de diamond like coating istället för carbon, så den kan användas mer universellt.
En djungel... :) Men PVD är iaf metoden, och DLC är det svarta skalet man får.

Tackar. Då var jag inte helt ute och cyklade. :)

Senast ändrad:
Klockvänner!

Som många av er redan gissat så är vår senaste release UTC Skydiver Black Night! En störtcool DLC-coatad version av vår populära Skydiver.

Vi går direkt på bilderna!

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

Black Night har samma storlek och tekniska spec som den tidigare Skydivern men har en snygg DLC-coating som matchas väl av vårt högkvalitativa gummiband med svart spänne.

Listpriset på Black Night kommer att vara 24 700 SEK och de första klockorna kommer att nå våra AD's i början av december.

Stay tuned för fler nyheter den kommande tiden...

Väl mött!

:)
IMG_2158.JPG

Härligt :)
Riktigt tuff, snygg och samtidigt bekväm klocka med användbara funktioner.

På vippen att jag slog till själv i samband med eventet på SjööS nyligen. Men det pekar mot orginalet eftersom det blir min första seriösa klocka. BN känns som en fantastisk "andra- eller tredjeklocka". Storleken är perfekt för mig, sitter som en smäck.

Tillbaka
Topp