• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nutida repeterur, finns det?

Urkvinnan

Vacheron
2-Faktor
Satt och bläddrade i klockbok igår, och läste om repeterur. Fascinerande. Hade inte tidigare hört talas om funktionen på armbandsur och undrar någon vet om det nytillverkas några?
 

MånsT

Rolex
Minutrepetition tillverkas fortfarande av en del. Utöver Patek och Credor ovan så gör även Audemars Piguet, Hublot, Cartier med flera det.
 

Urkvinnan

Vacheron
2-Faktor
Ja, nu när jag började titta såg jag både Invicta och Bulova. Var nog inte så ovanligt som jag först trott. Kul!
 

Oew

Rolex
Det finns rätt många märken som gör repeaters, och även märken som gör lite andra roliga variationer. En utav mina favoriter är Breguet Musicale 7800 som spelar The Thieving magpie av Rossini vid beställning, här är länk


Ulysse Nardin har även en klocka som spelar Strangers in the night av Frank Sinatra vilket ni kan se här

.

Det som däremot få märken kan och har gjort är Grand et petit sonnerie. Det gjordes inte förrän 1992 av Philippe Dufour och det är endast ett handfull märken som kan tillverka det. Det finns en del skillnader i detta mot för en vanlig repeater som gör att det är mycket svårare att tillverka. Här är Dufours Grand et petit sonnerie
 

HasseW

Panerai
2-Faktor
Titta in på robertmaron.com , leta efter "minute repeater sounds archive", lyssna och känn hur begäret och nörd-faktorn stiger!
 

Urkvinnan

Vacheron
2-Faktor
Det finns rätt många märken som gör repeaters, och även märken som gör lite andra roliga variationer. En utav mina favoriter är Breguet Musicale 7800 som spelar The Thieving magpie av Rossini vid beställning, här är länk


Ulysse Nardin har även en klocka som spelar Strangers in the night av Frank Sinatra vilket ni kan se här

.

Det som däremot få märken kan och har gjort är Grand et petit sonnerie. Det gjordes inte förrän 1992 av Philippe Dufour och det är endast ett handfull märken som kan tillverka det. Det finns en del skillnader i detta mot för en vanlig repeater som gör att det är mycket svårare att tillverka. Här är Dufours Grand et petit sonnerie
Breugeten var ju riktigt vacker, men jag blev nog mest full i skratt av Ulysse Nardin som försöker få simpel speldoseteknik att se ut som en blandning av lång tradition och superteknologi.
Jag röstar på det enkla klingandet. Börjar spara.
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Credorn hade väl en dubbelklang per 10 minut och Pateken per kvart. Vad är vanligast? Tycker personligen att 10 minuter blir enklare. Funderar på att byta alla mina Seikos mot den där Credorn... Gissar att det krävs lite emellan från mitt håll:angel:
 

Urkvinnan

Vacheron
2-Faktor
så underbart nördigt. Blir alldeles kär. Lite kul också med märke jag inte hört talas om innan. (det finns ju förmodligen fler...)
 

Oew

Rolex
Credorn hade väl en dubbelklang per 10 minut och Pateken per kvart. Vad är vanligast? Tycker personligen att 10 minuter blir enklare. Funderar på att byta alla mina Seikos mot den där Credorn... Gissar att det krävs lite emellan från mitt håll:angel:
Vanligast är varje kvart, eller vanligast blir fel att säga när det handlar om Grande et Petit Sonnerie! Som sagt väldigt få klockor som har detta. För att göra det lite lättare kan man säga att alla grand et petit sonnerie klockor är minut repeaters, men långt ifrån alla minut repeaters har sonnerie. Fantastiskt hur seikon kan ha sån bra pr trots detta!
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Satt och bläddrade i klockbok igår, och läste om repeterur. Fascinerande. Hade inte tidigare hört talas om funktionen på armbandsur och undrar någon vet om det nytillverkas några?
Jag skulle vilja tipsa om en av världens vackraste minutrepeterare för kvinnor, JLC Rendez-Vous Ivy Minute Repeater. Som balsam för både själen, ögat och örat

 
Topp