• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ny 114060 som drar sig? Är det OK?

petke

Breitling
Hej, vill börja med att säga att detta är min första mekaniska klocka, så jag har kanske för stora förväntningar på den... Men jag hämtade ut en ny 114060 i onsdags och har upptäckt att den drar sig på nätterna. Nu har det ju inte gått så lång tid så jag har egentligen inte hunnit testa den fullt ut ännu, utan mer en indikation på att den går konstigt.
Jag började jämföra mot frokenur.com i torsdags och upplevt följande:
Dagtid då jag har klockan på armen verkar det som om den går +/-0, alltså den visar samma kl.08 som kl.24 när jag tar av den.
Första natten -4 sekunder
Andra natten -5 sekunder
Tredje natten -2 sekunder
Sedan idag under dagtid när jag tog av den i några timmar för att "renovera" lite hemma, då drog den sig ytterligare -1 sekund
Är detta normalt?

Jag läste följande i Rolex produktblad för 114060 "PRECISION -2/+2 sec/day, after casing" Står även "(COSC + Rolex
certification after casing)
"
Vad medas med "after casing"?

Om det är normalt, vad kan man göra åt det? Vill helst inte sova med klockan på (vilket jag antar hjälper).
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Att klockan går olika beroende på i vilket läge den befinner sig är fullt normalt. Har dessutom för mig att nya klockor behöver en inkörsperiod för att sedan få en jämnare gång.
Med "after casing" menas att urverket ska ha en viss precision efter att det monterats i boetten. Det är annars inte ovanligt att man gångtestar urverk innan de monteras. :)
 

Gold

Panerai
2-Faktor
Urverken certifieras av COSC (-4/+6sek i avvikelse som mest) Rolex testar sina klockor själva även efter det att urverket monterats in i klockan (-2/+2sek i avvikelse som mest) Det senare är alltså "after casing"
 

WatchIT

Panerai
image.jpeg
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Hej, vill börja med att säga att detta är min första mekaniska klocka, så jag har kanske för stora förväntningar på den... Men jag hämtade ut en ny 114060 i onsdags och har upptäckt att den drar sig på nätterna. Nu har det ju inte gått så lång tid så jag har egentligen inte hunnit testa den fullt ut ännu, utan mer en indikation på att den går konstigt.
Jag började jämföra mot frokenur.com i torsdags och upplevt följande:
Dagtid då jag har klockan på armen verkar det som om den går +/-0, alltså den visar samma kl.08 som kl.24 när jag tar av den.
Första natten -4 sekunder
Andra natten -5 sekunder
Tredje natten -2 sekunder
Sedan idag under dagtid när jag tog av den i några timmar för att "renovera" lite hemma, då drog den sig ytterligare -1 sekund
Är detta normalt?

Jag läste följande i Rolex produktblad för 114060 "PRECISION -2/+2 sec/day, after casing" Står även "(COSC + Rolex
certification after casing)
"
Vad medas med "after casing"?

Om det är normalt, vad kan man göra åt det? Vill helst inte sova med klockan på (vilket jag antar hjälper).
Den är ju sproilans, ge den lite tid (höhö). Dessutom påverkar som andra har skrivit i vilken position du lägger klockan på natten.
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
image.jpeg

Så här varierar min klocka (Rolex datejust II från oktober 2015). Kronan horisontellt till vänster och höger är inget bra. Det beror på skruvarna i balansdjulet som antagligen skulle ändras någon tiondel.
 

kalufsen

Panerai
Att klockan går olika beroende på i vilket läge den befinner sig är fullt normalt. Har dessutom för mig att nya klockor behöver en inkörsperiod för att sedan få en jämnare gång.
Med "after casing" menas att urverket ska ha en viss precision efter att det monterats i boetten. Det är annars inte ovanligt att man gångtestar urverk innan de monteras. :)
Agreed på inkörningsperiod! Min 116610 gick runt -5 i början och efter en månad ca -0.6 :)
 

petke

Breitling
Ok, nu har jag haft klockan i 19 dagar och den ligger 57 sekunder minus.
Klockan sitter på armen ungefär halva dygnet och ligger alltså still andra halvan.

Är det normalt/ok med ett snitt på -3sek/dygn första veckorna. Rolex säger ju att alla testas för +/-2sek, vilket den då bör ha klarat innan den lämnade fabrik.
Skulle ni gå tillbaka till AD o klaga på -3sek? Eller är jag för petig? Eller brukar det kanske bli bättre efter ett par månaders inkörning?
Om den lämnas in för justering, brukar det ta lång tid? Blir man av med klockan?
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Att den tappar är ju värre än att den snabbar sig, jag skulle nog vilja ha det justerat, så att man inte kommer försent till viktiga möten och liknande.
 

petke

Breitling
Kanske dags att klistra den här bilden högst upp i forumet...

Jag har testat olika positioner men märker inte någon direkt skillnad, den tappar iaf i alla positioner. Jag upplever däremot att den tappar minst när den sitter på armen, alltså när den är varm. Men det finns inte något tillfälle då den snabbar sig.
 

xTZ

Cartier
Klockan är ju certad för att klara +-2sec så varför inte gå till AD och prata med dom om problemet! Lika bra att göra än att gå och grubbla över det!
 

marw

Panerai
2-Faktor
Du har nu haft klockan i nästan tre veckor och den har tappat nästan en minut. Antar att du har koll på att den konsekvent tappar ca tre sekunder och att avvikelsen inte varierar dygn för dygn. Tappar den alltid ca tre sekunder så är ju det bra för då kan den justeras till i det närmaste noll avvikelse. Jag som är en petig person skulle lämna in den för justering. Juseringen går ju fort men urmakaren brukar sedan vilja ha den kvar och se hur den går efter justering. Räkna med att du blir av med den tre till fem dagar, det är i alla fall min erfarenhet.
 

petke

Breitling
Tänkte bara följa upp min gamla tråd med resultatet.
Enl. min AD. så drog den sig lite för mycket för att det skulle vara ok. Den mättes till strax utanför COSC. Enligt egna mätningar så låg den på -3,2s/dygn. Min AD sa att man vill helst vill att en ny klocka ska vara lite snabb inte sacka. De behöll den 14 dagar och sen skulle den gå +/-0.
Nu har jag haft den i tre veckor och vid dagligt användande ligger den på +1,9s/dygn i snitt.
Det varierar en del beroende på hur klockan används. Ligger klockan still så går den +0,5sek, normalt runt +2sek och om jag har varit väldigt aktiv så kan den ligga på +4sek.
Hur som helst så är jag ganska nöjd med ett snitt strax under +2sek och det är ju betydligt enklare att korrigera nu när den går fort än då den sackade tidigare.
 
Topp